گرما، مصرف برق یزدی را افزایش داد

به گزارش یزدی نیوزشدت گرمای هوا در استان کویری یزد، افزایش مصرف برق را در این خطه به دنبال داشت.

در روزهای پایانی هفته گذشته پیک مصرف برق کشور به بیش از ۵۲ هزار و ۶۰۰ مگاوات رسید و در واقع یک بار دیگر رکورد مصرف برق کشور شکسته شد.
در چند روز اخیر شدت گرما به حدی بود که بالا گرفتن دمای هوا در بیشتر شهرهای جنوب کشور از جمله اهواز ، آبادان و یزد به محدوده ۵۰ درجه سانتیگراد و حتی بالاتر رسید و نتیجه آن افزایش استفاده از لوازم سرمایشی بویژه در ساعت های ظهر شد.
بر اساس گزارش وزارت نیرو ، در ۲۸ تیرماه سال جاری بالاترین پیک مصرف برق ایران از مرز ۵۱ هزار مگاوات گذشت و رقم ۵۱ هزار و ۲۲۹ مگاوات را به ثبت رساند و این روند افزایشی ادامه داشت تا اینکه در روز چهارشنبه ۳۰ تیر ماه بزرگترین رکورد مصرف برق در تاریخ صنعت برق ایران شکسته شد.
در واقع در این روز پیک مصرف برق کشور به ۵۲ هزار و ۶۹۲ مگاوات رسید، درحالی که پیک مصرف برق کشور در روز مشابه سال گذشته حدود ۴۳ هزار و ۸۸۲ مگاوات گزارش شده بود.
به عبارت دیگر پیک مصرف برق کشور (چهارشنبه ۳۰ تیرماه ۹۵) با افزایشی ۳۲۲ مگاواتی نسبت به رکورد مصرف قبلی که روز سه شنبه هفته گذشته ثبت شده بود، از مرز ۵۲ هزار و ۶۰۰ مگاوات عبور کرد.
همین افزایش مصرف موجب شده از امروز یکشنبه دوم مرداد خاموشی های پراکنده در برخی نقاط تهران آغاز شود .
در استان یزد نیز در روز سه شنبه مصرف برق به هزار و ۲۲۲ مگاوات رسید و در واقع درجه مصرف برق یزدی ها با افزایش گرمای تابستان به اوج رسید.
در این خصوص مدیرعامل شرکت برق منطقه ای استان یزد گفت: یزد طبق اعلام وزارت نیرو همیشه جزو استان های با کمترین میزان خاموشی در کشور است و معمولا عبور از پیک بار تابستان و بدون خاموشی با تعامل و همکاری صاحبان صنایع، مشترکان و همکاران ما در صنعت برق استان به دست آمده است.
محمدحسن صباغ زادگان افزود: پیش بینی پیک بار امسال در استان ۱۳۱۴ مگاوات بوده و با توجه به روند افزایش دما و باقی ماندن دو ماه از فصل تابستان قابل تحقق است.
وی اضافه کرد: پیک بار امسال یک روز قبل از پیک بار کشور در ساعت ۱۲ و ۵ دقیقه روز سه شنبه ۲۹تیرماه با هزار و ۲۲۲مگاوات رخ داده که نسبت به مدت مشابه سال قبل که هزار و ۱۵۸مگاوات بوده ۵.۵درصد رشد نشان می دهد.
مدیرعامل برق منطقه ای یزد تصریح کرد: بحث مصرف برق یک موضوع ملی بوده و سرمایه گذاری ملی در آن صورت می گیرد از این رو صرفه جویی در آن باید جدی گرفته شود چون در صورت ایجاد مشکل با قطعی مواجه می شویم.
صباغ زادگان با بیان اینکه حدود ۸۰ درصد انرژی برق استان در زمینه تولید صرف می شود، افزود: ۶۹ درصد تعرفه برق مصرفی استان مربوط به بخش صنعت، ۱۰ درصد کشاورزی، ۱۳ درصد خانگی، سه درصد تجاری، ۳.۴ درصد عمومی و ۱.۴ درصد جت روشنایی معابر است.
به گفته وی ، در استان ۲ هزار و ۲۰۰ مگاوات قدرت نصب شده نیروگاهی وجود دارد که یک هزار مگاوات آن توسط نیروگاه سیکل ترکیبی یزد، دولتی است و یک هزار ۲۰۰ مگاوات آن در راستای اصل ۱۴۴ قانون اساسی توسط بخش خصوصی ایجاد شد.
در همین خصوص مدیرعامل شرکت توزیع برق استان یزد هم با بیان اینکه شبکه های برق این استان پایدار است گفت: مشترکان این شرکت در استان در سال گذشته ۷۳۱مگاوات بوده که امسال و تاکنون به ۷۸۲مگاوات رسیده است.
محمدرضا صحتی در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: این اتفاق در ساعت ۱۳ روز ۲۲تیرماه به دلیل افزایش زیاد گرم رخ داده با این حال به پیش بینی این شرکت که ۸۲۱مگاوات است نرسیده ولی این امر بستگی به دمای هوا و گرما دارد.
وی افزود: با همکاری خوبی که مردم ، صنایع و کشاورزان در صرفه جویی و تعطیلات صنایع دارند تاکنون مشکل خاصی نبوده و خاموشی نداشته ایم و امیدواریم در ادامه نیز با افزایش بیش از حد مصرف و خاموشی مواجه نشویم.
مدیرعامل شرکت توزیع برق یزد رشد پیک را نسبت به سال قبل ۶.۹درصد عنوان کرد و ادامه داد: از همه مردم استان تقاضا داریم با توجه به اینکه ساعات پیک بار در استان به دلیل گرمای تابستان و افزایش مصرف ناشی از استفاده از وسایل خنک کننده از شب به روز تغییر کرده و در ساعت های ۱۲ تا ۱۶ و ۲۰ تا ۲۴ است در مصرف برق صرفه جویی کنند.
وی در ادامه با تشریح اقدامات این شرکت و اهداف بلندمدت در تامین برق پایدار و افزایش رضایت مندی شهروندان ، رسیدن به میزان پنج درصدی تلفات و ۲۱دقیقه عدم استمرار انرژی در سال برای هر مشترک تا سال ۱۴۰۴ را یادآور شد.
این مسئول از اختصاص ۲۵ هزار میلیون ریال از محل بند ( ز) و تعریف ۷۵ طرح در حوزه روستایی خبر داد و گفت: ۳۰ طرح توسعه روستایی با اعتبار ۲۲ هزار میلیون ریال ، ۳۷ طرح بهینه سازی با اعتبار ۱۹ هزار میلیون ریال ، ۸ طرح روشنایی به مبلغ شش هزار میلیون ریال تعریف شده است.
صحتی توسعه انرژی تجدید پذیر و تولید پراکنده را از برنامه های این شرکت در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی دانست و افزود: پروانه ساخت مولد به ظرفیت بیش از ۹۰ مگاوات و موافقت نامه ساخت به ظرفیت افزون بر ۱۵۰ مگاوات در بخش تولیدپراکنده صادر شده است.
منبع: ایرنا

بخش نظردهی بسته شده است..