معاون میراث فرهنگی کشور:

پرونده ثبت جهانی شهر تاریخی یزد در دستور کار است

معاون میراث فرهنگی کشور ضمن بیان اینکه حرائم بیابان لوت ابلاغ شده است، گفت: برای آینده پرونده ثبت جهانی شهر تاریخی یزد را در دستور کار داریم.

به گزارش یزدی نیوزمحمدحسن طالبیان در نشست خبری خود به مناسبت ثبت جهانی قنات‌های ایرانی و بیابان لوت گفت: ۱۱ قنات ایرانی به نمایندگی از ۳۷ هزار قنات انتخاب شدند و خوشحالیم که این پرونده با توجه به اینکه در گذشته در یونسکو به دلیل رایزنی‌های غلط و سیاسی رد شده بود، اکنون به سرانجام رسید.

وی ادامه داد: فرآیند ثبت این قنات‌ها از مدت‌ها پیش آغاز شد و اقدامات مختلفی همچون آموزش سیستم‌های آبی قنات برای کسانی که آن را نمی‌شناختند و یا لایروبی قنات‌ها، مرمت‌ ساختارهای کناری آنها، نصب تابلوهای راهنما انجام گرفت.

وی با اشاره به اینکه تنها بیش از ۳۰۰ کامیون لجن از قنات یزد خارج شد، اظهار کرد: بسیار تاکید داشتیم؛ که این پرونده با نام قنات‌های ایرانی به ثبت برساند و در تمام این مراحل به جای لابی سیاسی به دنبال انجام کارهای علمی و فرهنگی بودیم.

معاون میراث فرهنگی کشور افزود: پیش از این در سال ۲۰۰۵ نیز یک پرونده مربوط به قنات در کشور عمان به ثبت رسیده بود، اما در پرونده ما بحث طولانی‌ترین قنات دنیا و ویژگی‌های دیگر قنات‌های ایرانی مطرح شد و خوشحالیم که دستگاه‌های مرتبط نیز در فرآیند ثبت با یکدیگر هماهنگ بودند.

طالبیان در ارتباط با پرونده ثبت بیابان لوت اظهار کرد: در حال حاضر ۳ پایگاه برای بیابان لوت ایجاد شده است و قرار است چهارمین پایگاه در فهرج به زودی آغاز به کار کند. همچنین پس از این پرونده، پرونده‌های هیرکان، ارسباران و دماوند را نیز در زمینه میراث طبیعی آغاز کرده‌ایم.

وی اظهار داشت: بخش کوچکی از بیابان لوت برای بازدید گردشگران در نظر گرفته شده است که این مساله می‌تواند به توانمندسازی و مشارکت جوامع محلی وابستگی داشته باشد.

معاون میراث فرهنگی کشور افزود: حرایم بیابان لوت در سطح ملی ابلاغ شده است و حریم و عرصه هر قنات نیز مشخص شده است. همچنین پرونده مدیریت محلی برای هر کدام از این قنات‌ها امضا شده و برنامه ویژه‌ای در نظر گرفته شده است.

وی در ارتباط با وضعیت امنیت گردشگران بازدید کننده از بیابان لوت اظهار کرد: ما از سه سال و نیم پیش در مورد این مساله فکر کردیم و با دستگاه‌های مختلف وارد مذاکره شدیم، زیرا بدون پاکسازی منطقه نمی‌توانستیم به بحث پرونده ثبت جهانی لوت وارد شویم، تورها باید به صورت نظام‌مند در این منطقه فعال شوند و گردشگران نیز نمی‌توانند به تنهایی و بدون راهنما به این منطقه ورود کنند البته در زمانی که بحث تهیه پرونده مطرح بود؛ جوامع محلی از این مساله استقبال کرده و عنوان کردند که ما خود امنیت گردشگران را تضمین می‌کنیم، زیرا اگر گردشگر به این منطقه بیاید می‌توانیم؛ صنایع دستی خود را بفروشیم و وضعیت معیشتی‌مان را بهتر کنیم.

طالبیان در پاسخ به اینکه چرا پرونده ثبت جهانی ماسوله در اولویت‌ قرار نمی‌گیرد، گفت: پرونده ماسوله دچار اشکالاتی است که باید اول آنها حل شود ما نمی‌توانیم؛ ریسک کنیم و پرونده‌ای که هنوز دچار مشکل است را برای ثبت جهانی ارسال کنیم.

معاون میراث فرهنگی افزود: تلاش ما این است که در ثبت آثار تعادل جغرافیایی رعایت شود و خوشحالیم که در ۲ پرونده اخیر استان‌هایی حضور داشتند که پیش از این آثار ثبت شده جهانی در آنها وجود نداشت.

وی افزود: بحث ثبت جهانی شهر تاریخی یزد را نیز برای سال آینده مطرح شده است و این اولین شهری است که برای ثبت آن در حال اقدام هستیم. همچنین پرونده راه ابریشم و مجموعه ساسانی، هگمتانه و … را داریم.ایلنا

بخش نظردهی بسته شده است..