پر و مسلوب المنفعه کردن ۳۴۰ حلقه چاه غیرمجاز در یزد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد از پر و مسلوب المنفعه کردن ۳۴۰ حلقه چاه غیرمجاز در راستای اقدامات پیشگیری از کم آبی دراستان خبر داد.

به گزارش یزدی نیوز محمدمهدی جوادیان زاده گفت: به منظور صیانت از منابع آب زیرزمینی، برنامه ریزی لازم برای جلوگیری از اضافه برداشت بر اساس سند سازگاری با کم آبی در تمامی بخش‌ها به ویژه بخش‌های کشاورزی و صنعت در سطح شهرستان‌های استان انجام شده و به صورت مستمر در حال پیگیری است.

وی با بیان اینکه انسداد چاه‌های غیرمجاز از اولویت‌های اصلی این شرکت در اقدامات پیشگیرانه در راستای کم آبی است، افزود: از سال ۹۴ تاکنون بیش از ۳۴۰ حلقه چاه پر و مسلوب المنفعه شده و میزان جلوگیری از اضافه برداشت از این اقدام حدود ۸ میلیون مترمکعب است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان تصریح کرد: در ۶ سال اخیر نزدیک به ۴۰ میلیون مترمکعب از اضافه برداشت‌ها جلوگیری به عمل آمده که نیمی از این صرفه جویی در دو سال اخیر رخ داده است.

جوادیان زاده ادامه داد: علاوه بر اقدامات انجام شده، گروه‌های گشت و بازرسی همه روزه حتی در روز‌های تعطیل در تمامی شهرستان‌ها با هدف جلوگیری از اقدامات غیر مجاز و شناسایی چاه‌های غیرمجاز، در حال گشت زنی هستند.

وی اظهار داشت: گرچه این اقدامات می‌تواند تاثیر مناسبی با فرض شرایط ثابت (عدم کاهش بارش و جریانات ورودی به سفره)، داشته باشد، اما توجه به این نکته ضروری است که بررسی رخداد بارش‌ها نشان می‌دهد روند نزولات جوی، کاهشی بوده و این تاثیر قابل توجهی در افت سطح آبخوان‌ها و کاهش منابع آب در دسترس دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد همچنین به وضعیت طرح تعادل بخشی و مدیریت آب‌های زیرزمینی اشاره کرد و گفت: در استان یزد تاکنون بالغ بر ۹۰ درصد چاه‌های کشاورزی مجهز به کنتور شده اند.

منبع:خبرگزاری صداوسیما

بخش نظردهی بسته شده است..