یزد در بین استان‌های برتر حوزه ارتباطات و فناوری

no-thumbs

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان یزد گزارشی از عملکرد یکساله حوزه ارتباطات و فناوری ارائه کرد.

به گزارش یزدی نیوز، محمدرضا پاکدل به مناسبت هفته دولت گزارشی از اقدامات این مجموعه ارائه کرد و با اشاره به این که از مجموع ۱۲۰ شرکت دانش بنیان استان، تعداد ۶۰ شرکت (۵۰ درصد) در حوزه ICT فعال هستند، گفت: این فراوانی، نشان دهنده ظرفیت بالای این حوزه و بلوغ زیست بوم ارتباطات و فناوری اطلاعات استان یزد می‌باشد

وی افزود: فناوری اطلاعات و ارتباطات (ict) به عنوان هسته اقتصاد دیجیتال و محرک سایر بخش‌ها در توسعه لایه‌های کاربردی اقتصاد دیجیتال و دانش بنیان، ظرفیت مناسبی برای جهش اقتصادی و اشتغال فارغ التحصیلان استان دارد.

پاکدل اظهار داشت: طرح‌های تعریف شده در برنامه تحولی یزد (یزد نوین) نشان دهنده توجه ویژه استاندار یزد به کارکرد بخش فناری اطلاعات و ارتباطات است و با توجه به طرح‌های تعریف شده در طرح توسعه شبکه ملی اطلاعات، این حوزه می‌تواند نقش خود را بیش از پیش در توسعه استان در مسیر فناوری و نوآوری و اقتصاد دانش بنیان ایفا کند.

وی افزود: افزایش سرعت دسترسی در پهن باند ثابت و سیار، توسعه و تجهیز مرکز داده، راه اندازی نسل جدید تلفن همراه و ارتقای سطح دانش اقتصاد دیجیتال از جمله طرح‌های تعریف شده در برنامه تحولی یزد نوین استان است که با تلاش و پشتکار حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در استان و همکاری و تعامل درون سازمانی، انتظار می‌رود قبل از بازه زمانی تعریف شده، همگی محقق شوند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان یزد از تخصیص و پرداخت ۳۵۰ میلیارد ریال تسهیلات بند الف تبصره ۱۸ برای توسعه اکوسیستم ارتباطات و فناوری اطلاعات و رونق کسب و کار‌های فناوری اطلاعات استان در قالب ۶ طرح و مبلغ ۱۱ میلیارد ریال تسهیلات وجوه اداره شده به ۶ طرح کسب و کار حوزه فاوا برای ایجاد بیش از ۳۲۰ شغل پایدار در این حوزه خبر داد.

وی با اشاره به حمایت از توسعه کسب و کار‌های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در یک سال گذشته گفت: ضمن پرداخت ۱۳۰ میلیون تومان به ۹ طرح پایان نامه دانشجویی در طرح گرنت جوانه، مبلغ ۶۴۴ میلیون تومان نیز به ۱۲ طرح در قالب گرنت رشد پرداخت شده است.

پاکدل ادامه داد: تاکنون ۲۴۰۰ نفر ساعت آموزش دوره مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه نیرو‌های مسلح یزد، برای سربازان وظیفه استان یزد، انجام شده است.

وی جایگاه استان در ارائه خدمات و محصولات متنوع حوزه امنیت اطلاعات را مطلوب توصیف کرد و گفت: مجموعا ۱۸ شرکت توانمند در حوزه امنیت اطلاعات دارای پروانه فعالیت بوده که تاکنون بیش از ۵۰ پروانه فعالیت افتا دریافت کرده اند و آماده ارائه خدمات تست نفوذ، مشاوره، آموزش و فروش محصول به همه دستگاه‌ها و ارگان‌های دولتی می‌باشند.

مدیرکل ICT استان یزد ضمن اشاره به برگزاری دوره تکمیلی آموزش امنیت کاربری فناوری اطلاعات (اکفا)، از برگزاری ۶ دوره آموزشی برای بیش از ۸۰ نفر مدیران و کارشناسان فناوری اطلاعات دستگاه‌های اجرایی استان و ۲ هزار نفر ساعت آموزش خبر داد.

وی خاطرنشان ساخت: استان یزد بعد از استان تهران رتبه دوم شاخص IDI را به خود اختصاص داده است. در زیرشاخص‌های IDI با بهبود مستمر امتیاز، رتبه دوم در زیرشاخص‌های دسترسی و مهارت را حفظ کرده و در شاخص استفاده از زیرساخت‌های ارتباطی، با بهبود قابل توجه به رتبه چهارم کشور ارتقا پیدا کرده و در شاخص دسترسی مردم به رایانه هم رتبه اول کشور را کسب نموده است.

پاکدل از آغاز عملیات اجرایی فاز دوم طرح توسعه ارتباطات روستایی از طریق فیبرنوری خبر داد و گفت: با شروع این طرح، زمینه دسترسی به شبکه ملی اطلاعات در ۵۲ روستای استان در محدوده مرکز مخابراتی شهرستان مهریز تا مرکز تلفن ثابت روستا‌های منشاد، ده بالا، طزرجان و علی آباد تفت فراهم خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین ۱۵ سایت اپراتور همراه اول و ۲ سایت اپراتور ایرانسل و ۱۰ مرکز مخابرات روستایی به شبکه پهن باند متصل و به امید خدا، مشکل پهنای باند مناطق ییلاقی استان از جمله روستا‌های شیرکوه در زمان اوج مصرف مرتفع خواهد شد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان افزود: با اتمام فاز اول طرح فیبرنوری در سال گذشته، پهنای باند ۱۳ سایت اپراتور همراه اول و ۴ سایت اپراتور ایرانسل و ۷ مرکز مخابرات روستایی افزایش یافت و اهالی ۱۱۶ روستای استان در محدوده مرکز مخابراتی شهرستان مهریز تا مرکز تلفن ثابت دهستان تنگ چنار و روستا‌های بنادکوک دیزه و بیدا خوید، خدمات با کیفیت ثابت و سیار را تجربه کردند.

پاکدل اظهار کرد: بر اساس طرح توسعه شبکه ملی اطلاعات و منطبق با طرح تحول (یزد نوین) در طرح واگذاری سرویس فیبر نوری به منازل و کسب و کار‌ها (FTTH) در حال حاضر بالغ بر ۳۸ هزار پورت دسترسی به اینترنت پر سرعت ثابت مبتنی بر فیبر نوری در استان فراهم شده است.

وی با اشاره به اهمیت دسترسی به ارتباطات پایدار به عنوان اولین نیاز مدیریت بحران گفت: در زمان وقوع سیل اخیر (همچنین سیل اردیبهشت ماه و طوفان‌های اخیر) ارتباطات استان پایدار و شبکه ثابت، سیار و اینترنت پرسرعت در دسترس بوده و موارد مقطعی ناشی از قطع برق، خاموشی سایت‌های موبایل و یا آسیب به فیبر نوری در کوتاهترین زمان ممکن رفع شد.

پاکدل تأکید کرد که رصد لحظه‌ای کیفیت ارتباطات و ثبت رکورد جدید ۱۵۰ گیگابیت برثانیه اوج مصرف داده و افزایش چشمگیر مصرف هر دو حوزه اینترنت ثابت و سیار در روز‌های وقوع سیل، گواه پایداری و کیفیت ارتباطات استان و تاثیر دسترسی به خدمات فناوری اطلاعات در هماهنگی، آگاهی بخشی عمومی و کاهش آسیب‌ها می‌باشد.

وی اظهار داشت: با توجه به رصد شاخص‌های ارتباطی استان و ثبت رکورد ۱۵۰ گیگ اوج پهنای باند مصرفی به دلیل بحران سیل اخیر و افزایش نیاز مردم به استفاده از زیرساخت‌های ارتباطی، نگرانی خاصی در حوزه پهنای باند در استان وجود نداشته و در حال حاضر نیز پهنای باند ورودی استان ۵۰۰ گیگا بیت بر ثانیه می‌باشد که نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد افزایش داشته و ۳ برابر بیشتر از میزان اوج مصرف است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان با اشاره به اتصال تمام دستگاه‌های اجرایی استان به مرکز ملی تبادل اطلاعات اظهار کرد: در حال حاضر، مرکز ملی تبادل اطلاعات با ارائه بیش از ۱۳۰۰ نوع خدمت، بخش قابل توجهی از استعلامات بین دستگاهی را به صورت برخط و هوشمند انجام می‌دهد و ضمن کاهش تردد و مراجعه حضوری، زمان اخذ استعلام نیز کاهش یافته است.

وی تأکید کرد که ۱۰۰ درصد شکایت‌های ثبت شده توسط مشترکان استان در سامانه ۱۹۵ مورد بررسی قرار گرفته و میانگین پاسخگویی به شکایات استان (کمتر از ۲ روز کاری) در مقایسه با SLA تعریف شده (۱۰ روز کاری) حدود ۸ روز کمتر مدت زمان تعهد شده است.

رئیس کارگروه دفاتر پیشخوان دولت و بخش عمومی استان یزد گفت: با صدور مجوز برای ایجاد ۳۹ دفتر پیشخوان دولت شهری و ۳۴ دفتر ارتباطی و فناوری اطلاعات (ICT) روستایی از ابتدای سال گذشته در مجموع ۱۳۸ دفتر پیشخوان دولت و ICT روستایی (۱۰۳ دفتر پیشخوان دولت شهری و ۳۵ دفتر ICT روستایی) در استان یزد فعالیت دارند.

وی با اشاره به بهبود کیفیت ارتباطات در کنار توسعه زیرساخت‌ها و افزایش ظرفیت حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات استان یزد افزود: توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و شبکه ملی اطلاعات در استان یزد با بهره‌برداری از ۳۵۹ طرح و اعتباری بالغ بر ۱۵۷۲ میلیارد ریال در یکسال گذشته به مناسبت هفته دولت آماده بهره برداری است.

پاکدل تصریح کرد: تمام شهر‌های این استان از پوشش نسل‌های سوم و چهارم تلفن همراه برخوردارند و ضریب نفوذ دسترسی به تلفن همراه ۱۶۵.۳ درصد و همچنین ضریب نفوذ دسترسی به اینترنت پرسرعت سیار ۱۱۵.۵۹ درصد می‌باشد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان با اشاره دسترسی تمام روستا‌های بالای ۲۰ خانوار استان یزد به اینترنت پر سرعت و شبکه ملی اطلاعات، گفت: یزد موفق شد قبل از اتمام برنامه ششم توسعه و با ایجاد و ارتقای تکنولوژی ۵ سایت موبایل در یکسال گذشته، اتصال ۶۰۰ روستا و آبادی به شبکه ملی اطلاعات را محقق کند که ۳۳۰ روستا و آبادی بیشتر از تعهد برنامه ششم توسعه بوده است.

وی ادامه داد: در یکسال گذشته بیش از سه میلیون و ۴۰۰ هزار فقره مرسوله توسط اداره کل پست در استان یزد توزیع شده که تعداد ۱۸۲ هزار مرسوله خرید اینترنتی بوده است. همچنین بیش از ۸۰ هزار مرسوله فروش اینترنتی از استان یزد به سایر استان‌های کشور ارسال شده است.

پاکدل با بیان این که پست بانک استان یزد، بانک تخصصی حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات استان و وسیعترین بانک روستایی است، گفت: پست بانک استان یزد از طریق ۱۱۱ باجه پست بانک روستایی و ۴۲ دستگاه خودپرداز، تاکنون بیش از ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تراکنش بانکداری الکترونیک به مردم روستا ارائه داده است.

منبع:خبرگزاری صداوسیما

بخش نظردهی بسته شده است..