قتق شیرین، غذایی ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بافق گفت: قتق شیرین از غذا‌های سنتی شهرستان بافق است که به تازگی در فهرست آثار ملی کشور و در لیست آثار ناملموس به ثبت رسید.

به گزارش یزدی نیوز، لیلی رنجبر گفت: از ویژگی‌هایی که باعث شده این غذا ثبت ملی شود، اینست که علاوه بر قدمت ۳۰۰ ساله خود، همچنان استفاده می‌شود و با اقلیم، فرهنگ و مزاج مردم این دیار سازگاری دارد.

وی افزود: به علت اینکه این غذا بسیار انرژی زا بوده و مواد تشکیل دهنده آن طبیعت گرمی دارد، در گذشته بیشتر برای خانم‌های باردار تهیه می‌شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بافق ادامه داد: مواد تشکیل دهنده آن زیره سیاه، زیره سبز، رازیانه، می‌تخم، ترخون، گشنیز، مرزنجوش، آرد و روغن حیوانی بوده که همه آن‌ها شیرافزا و کنترل کننده بلغم بدن هستند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر بیش از ۱۰ نوع غذا و خوراک از بافق نظیر آبگوشت عدس سیاه، آش بارانو، آش کدی، کماچ بافقی و… به ثبت ملی رسیده که این نشان‌دهنده اصالت و فرهنگ غنی مردم بافق است.

کارشناس تغذیه هم گفت: این غذا در عین سادگی و روش پخت آسان، یک غذای کامل محسوب می‌شود و آرد گندم موجود در این غذا، به دلیل دارا بودن کربوهیدرات و نشاسته، تأمین کننده انرژی برای بدن است.

جمالی افزود: با وجود سبزیجاتی که در آن استفاده می‌شود، طبع گرمی دارد و برای سلامت دستگاه گوارش و جلوگیری از نفخ معده مفید است.

منبع:خبرگزاری صداوسیما

بخش نظردهی بسته شده است..