کلید توسعه پایدار در دست یزدیها؛

یزد همچنان پیشرو در تولید انرژی خورشیدی

استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر به جای سوخت‌های فسیلی کلید توسعه پایدار است و این در حالیست که یزدیها علاوه بر برنامه‌ریزی چهارساله برای تولید ۲۰۰۰ مگاوات انرژی خورشیدی، طی یکسال اخیر نیز گسترش چشمگیری در این بخش را رقم زده‌اند.

پیشرفت و گسترش انرژی‌های تجدیدپذیر باعث کمک به تحقق اهداف توسعه اقتصادی زیست‌محیطی و حفظ انرژی‌های تجدیدناپذیر رو به پایان می‌شود، از طرفی استفاده از انرژی‌های نو و مخصوصاً انرژی خورشیدی می‌تواند باعث کاهش وابستگی به منابع فسیلی، کاهش انتشار گازهای آلاینده از بخش‌های تولید و مصرف منابع انرژی و همچنین باعث کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای که تاثیر اساسی بر بالا رفتن دمای کره زمین دارد، شود.

استان یزد با برخورداری از اقلیم مناسب برای توسعه انرژی‌های خورشیدی به‌عنوان یکی از مستعدترین قطب‌های گسترش این صنعت در کشور و حتی منطقه بشمار می‌آید لذا در همین راستا دولت مردمی در این استان با برنامه‌ریزی در شناسایی دقیق ظرفیت‌های استانی و ضمن قرار دادن انرژی خورشیدی به‌ عنوان یکی از محورهای سند تحولی، از گام‌های عملیاتی مهمی را برای توسعه انرژی خورشیدی طی یک‌ سال گذشته در استان برداشته‌ است و همچنان بر تداوم ان اصرار می ورزد.

در این رابطه تولید حداقل دو هزار مگاوات برق در سال ۱۴۰۴ در استان یزد با هدف تبدیل یزد به قطب انرژی خورشیدی در خاورمیانه در دستور کار قرار گرفته و همه زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری آن فراهم شده‌ است.

درحال‌حاضر شرکت‌های چادرملو، شستان، غدیر و پاسارگاد از شرکت‌هایی هستند که برای ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی بالای ۱۰مگاوات فعالیت خود را خصوصا در مناطق کمتر برخوردار استان آغاز کرده‌اند، در همین راستا به سراغ معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار یزد رفتیم تا جویای روند پیشرفت امرو در این حوزه باشیم.

یزد همچنان پیشرو در تولید انرژی خورشیدی

«سید مسعود عظیمی» در این باره اظهار کرد: براساس مناقصه صورت گرفته توسط سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق(ساتبا) در سال جاری، سرمایه‌گذاران برنده جهت ایجاد نیروگاه برای تولید ۲۲۰ مگاوات انرژی خورشیدی در استان یزد مشخص شده‌اند که این نیروگاه‌ها در شهرستانهای ابرکوه، بافق و مهریز ایجاد خواهند شد و بر همین اساس نیز اقدامات لازم برای انجام مذاکرات و اقدامات لازم برای شروع عملیات این طرح‌ها در آینده صورت گرفته است.

وی ادامه داد: البته خارج از انجام مناقصه رایزنی‌هایی برای ایجاد چند نیروگاه بزرگ خورشیدی دیگر نیز در استان صورت گرفته که از آن جمله می توان به نیروگاه ۱۰۰ مگاواتی چادرملو در شهرستان اشکذر، نیروگاه ۲۵ مگاواتی ابرکوه و ۲۰ مگاواتی بهاباد اشاره کرد که در این باره زمین برای دو نیروگاه واگذار شده و برای یک نیروگاه دیگر مراحل نهایی خود را طی می‌کند.

معاون استاندار ابراز امیدواری کرد به صورت خوشبینانه تا پایان سال جاری حداقل ۱۰۰ مگاوات انرژی برق از طریق ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی به ظرفیت نیروگاهی استان اضافه شود.

وی با اشاره به برگزاری مناقصه ساتبا برای ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی زیر ۱۰ مگاوات در استان یزد به ظرفیت جمعاً ۲۰۰ مگاوات، گفت: در بخش خانگی نیز نصب چهار هزار پنل خورشیدی به ظرفیت هر کدام ۵ کیلووات با اولویت مناطق محروم و افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد و بهزیستی برعهده بسیج سازندگی استان گذاشته شده تا با همکاری دستگاه‌های مربوطه عملیاتی شود که امیدواریم در این رابطه نیز شاهد عملیاتی شدن این طرح از ابتدای مهرماه سال جاری باشیم.

این مسئول از اختصاص تسهیلات قرض الحسنه ۱۲۰ میلیون تومانی با کارمزد چهار درصد و بازپرداخت چندین ساله و همچنین نصب رایگان پنلهای خورشیدی در بخش خانگی استان به عنوان مشوقهای در نظر گرفته شده برای این بخش خبر داد.

عظیمی در پایان نیز مهمترین اقدامات تدارک دیده شده در استان برای جلب سرمایه گذار نیروگاه‌های خورشیدی در استان را شناسایی پستهای برق و زمین های متناسب اطراف آنها برای ایجاد نیروگاه و همچنین تسهیل در واگذاری زمین به سرمایه گذاران این بخش که برای اولین بار در کشور به طور میانگین قریب به یک هفته به طول می‌انجامد، اشاره کرد.

یادآور می شود؛ استان یزد با برخورداری از حدود ۳۳۰ روز آفتابی در سال، شدت تابش بالای خورشید، وجود عرصه‌های طبیعی مناسب برای ایجاد نیروگاه‌های فتوولتاییک و همچنین وجود شبکه‌های الکتریکی گسترده و مناسب برای اتصال نیروگاه‌های خورشیدی در تمام استان، از پتانسیل بالایی برای ایجاد این قبیل نیروگاه‌ها بهره‌مند است و هم اکنون نیز با دارا بودن ۱۰ نیروگاه خورشیدی به ظرفیت ۸۱.۵ مگاوات، رتبه برتر کشوری را داشته و جایزه ملی انرژی‌های تجدیدپذیر ایران را از آن خود کرده است.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..