آغاز طرح واکسیناسیون دام سبک استان یزد

مدیرکل دامپزشکی استان یزد از آغاز طرح سراسری واکسیناسیون رایگان تب برفکی در ۳۰۰ هزار رأس دام سبک استان، در جمعیت عشایری و روستایی خبر داد.

به گزارش یزدی نیوز علی فاتحی نیا با بیان آنکه هفته دولت فرصتی مناسب برای ارائه خدمات رایگان به مردم است، گفت: طرح واکسیناسیون رایگان جمعیت دامی استان علیه بیماری تب برفکی در هفته دولت برای حفظ سرمایه دامی و کمک به اقتصاد دامداران و در راستای پیشگیری از بروز بیماری‌های دام و مهار آن تشدید شده است.

وی هدف از اجرای این طرح را مبارزه با بیماری ویروسی تب برفکی و جلوگیری از خسارات شدید اقتصادی حاصل از آن بیان کرد و افزود: در این طرح تعداد ۳۰۰ هزار رأس دام سبک با استفاده از توان بخش خصوصی بر علیه بیماری تب برفکی واکسینه می‌شوند.

مدیرکل دامپزشکی استان تصریح کرد: تب برفکی از جمله بیماری‌های شایع ویروسی بین جمعیت دامی است که خود را با علائمی نظیر تب شدید دو تا سه روزه و ایجاد تاول بر روی دهان، سم و لنگیدن پا‌ها نشان می‌دهد و می‌تواند با کاهش تولید، کاهش وزن و تلفات گسترده آسیب‌های زیادی به صنعت دامپروری وارد کند.

وی واکسیناسیون را روش موثر برای ایجاد ایمنی در دام‌ها عنوان کرد و با تأکید بر رعایت اصول فنی، بهداشتی و قرنطینه‌ای در دامداری‌ها، گفت: واکسیناسیون به تنهایی نمی‌تواند موجب ایمنی کامل در دام شود لذا ضروری است که دامداران در رعایت اصول بهداشتی کوشا باشند.

فاتحی نیا با اشاره به آثار سوء ناشی از بیماری تب برفکی بر اقتصاد جامعه و سرمایه‌های دامی از دامداران خواست تا ضمن ضدعفونی جایگاه نگهداری دام، از هرگونه تردد و حمل و نقل غیرضروری دام خودداری و در صورت ضرورت نسبت به تهیه گواهی حمل بهداشتی دام از ادارات دامپزشکی اقدام کنند.

منبع:خبرگزاری صداوسیما

بخش نظردهی بسته شده است..