آگاهی عمومی به مردم رکن اساسی برچیدن بساط تکدی گری در ابرکوه

عضو شورای فرهنگ عمومی ابرکوه گفت: کمک به متکدیان مهاجر موجب افزایش تکدی گری و سرایت آن به افراد آسیب‌پذیر بومی خواهد شد؛ لذا راه‌حل اساسی در خصوص حذف این پدیده نوظهور (تکدی گری کودکان مهاجر بر سر چهارراه‌ها) در شهرستان، آگاهی بخشی به عموم شهروندان از نتایج ناخوشایند این کمک‌ها است که این مهم، همکاری...

طی سال‌های اخیر نوع جدیدی از تکدی گری به شکل حضور کودکان مهاجر داخلی و خارجی بر سر چهارراه‌ها، اندکی چهره شهر را آشفته کرده است و متأسفانه این آشفتگی رو به گسترش است. از سوی دیگر در گوشه و کنار شهرستان نیز ناهنجاری دیگری تحت عنوان «کودکان کار» مشاهده می‌شود که بازهم به حضور افراد مهاجر گره می‌خورد.

با توجه به اینکه تکدی گری خیابانی و کودکان کار دو معضل زندگی شهری محسوب می‌شود که به‌تازگی وارد شهرستان ابرکوه شده است، یک کارشناس علوم اجتماعی و جامعه‌شناسی در گفتگو با ایسنا به بیان برخی راهکارهای رفع این معضل پرداخت و گفت: تحرک جغرافیایی، توسعه شهرنشینی، افزایش جمعیت و همچنین مشکلات اقتصادی موجب پیدایش و تنوع انحرافات اجتماعی شده است.

«سید حسام هدایتی» اظهار کرد: تکدی گری به سبک جدید از شهرهای بزرگ به شهرهای کوچکی مانند ابرکوه تسری یافته و به‌تدریج جای خود را در این شهر بازکرده است به‌طوری‌که سبکی از آن (حضور کودکان) بر سر چهارراه‌های شهر دیده می‌شود که پیش‌ازاین در شهرستان سابقه نداشته است.

هدایتی ادامه داد: هرچند تکدی گری از بعد حقوقی عملی مجرمانه و از بعد جامعه‌شناختی یک نوع کج‌روی اجتماعی محسوب می‌شود؛ اما غالباً ریشه آن را در فقر اقتصادی می‌دانند، عملاً به آن توجه ای ننموده و درصدد حذف آن از چهره شهر برنمی‌آیند.

وی توجه به بُعد فرهنگی مسئله را مهم‌تر دانست و افزود: بعد فرهنگی خود دو سویه است که اصلی‌ترین وجه آن، آگاهی بخشی به شهروندان نسبت به این است که کمک مالی موجب خشکاندن ریشه فقر، آن‌هم در شکل بچه‌های سر چهارراه‌ها و یا بانوان عمدتاً مهاجر که با فرزندان ژنده‌پوش در کوچه‌ها و حتی درب خانه‌ها حضور می‌یابند نشده؛ بلکه این روند رو به افزایش را تسریع می‌کند.

از تکدی گری مهاجرین جلوگیری نشود، قشر آسیب‌پذیر ابرکوه هم به آن مبتلا می‌شوند

این استاد جامعه‌شناسی پیرامون علت افزایش پدیده فوق خاطرنشان کرد: متکدیان از کسب درآمد بدون انجام کار به‌راحتی نمی‌گذرند و دست‌های پشت پرده نیز که بعضاً کودکان را سازمان‌دهی می‌کنند، به‌راحتی از این کار پرمنفعت دست نخواهند کشید.

هدایتی ابزار کرد: از بعد دیگر نهادهایی همچون بهزیستی، شهرداری و حتی کمیته امداد و… که در این زمینه وظیفه خاص دارند، باید به نقش قانونی خود عمل کرده و چنانچه امروز وارد میدان عمل شوند، بهتر از فردا بوده و می‌تواند مانع گسترش آسیب‌های این هنجارشکنی باشد؛ چراکه این نوع تکدی گری که بیشتر مهاجرین داخلی و خارجی در آن نقش اصلی را دارند می‌توان مهار و مدیریت کرد.

عضو شورای فرهنگ عمومی ابرکوه تصریح کرد: اگر قبح مسئله از بین برود چه‌بسا در سال‌های آتی فرزندان فقیر و قشر آسیب‌پذیر همین شهر نیز این راه کسب درآمد بی‌دردسر را در پیش بگیرند و رهگذران نیز با نگاه ترحم‌آمیز به چهره‌های تکیده این بچه‌ها و یا رخسارهای غم‌انگیز مادرانشان و پرداخت مبلغی خوشحال باشند که به مسئولیت اجتماعی خود عمل کرده‌اند.

تکدی گری و آسیب‌های بزرگ جبران‌ناپذیر بعدی

وی یادآور شد: عدم توجه به این مسئله منهای نازیبا کردن چهره شهر، موجب ترویج فرهنگ انحرافی تکدی گری شده و چه‌بسا وجود چنین شبکه‌های تکدی گری، فسادها و انحرافات دیگر از جمله مسائل اخلاقی، توزیع مواد مخدر، شیوع اعتیاد، ترک تحصیل و… را به همراه خواهد داشت.

کارشناس علوم اجتماعی و جامعه‌شناسی راهکار اضطراری برای رسیدگی به موضوع را ایجاد کارگروهی تخصصی متشکل از کارشناسان آگاه و مسئولین مرتبط، قبل از عمومیت یافتن و گسترش این پدیده مجرمانه عنوان کرد تا بتوان این آتش را که افروخته شدن آن عواقب جبران‌ناپذیری را به دنبال دارد، در نطفه خفه کرد.

دلسوزی‌های بی‌جا عامل افزایش تکدی گری در ابرکوه

اما ازآنجایی‌که بخش دولتی در کنترل و جلوگیری از چنین فرآیندها و ناهنجاری‌های اجتماعی نقش حائز اهمیتی دارد، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار ابرکوه در گفتگو با ایسنا اظهار کرد: حضور کودکان بر سر چهارراه‌ها توسط افراد سودجو سازمان‌دهی شده که در غالب فروش اقلام مختلف، از شکل تکدی گری خارج و تحت عنوان پدیده «کودکان کار» قابل بررسی است.

محمدعلی فلاح زاده خاطرنشان کرد: مسئله کودکان کار که هم‌زمان با ورود مهاجرین و اتباع وارد شهرستان شده است با ناآگاهی و دلسوزی بیجای شهروندان درحال‌توسعه و افزایش است. سر تیم‌های سودجویی که کودکان را به این کار واداشته‌اند با بهره‌گیری از حس ترحم و دلسوزی مردم یک فرصت طلایی جهت کسب درآمد، بدون هیچ‌گونه دردسر را برای خود فراهم کرده و به‌مرورزمان افراد بیشتری را به این کار جذب می‌کنند.

فلاح زاده تصریح کرد: کمک به مهاجرین توسط مردم ابرکوه از طریق دادن محل اسکان، امکانات، غذا، لباس و … با هزینه‌های بسیار پایین و بعضاً رایگان موجب می‌شود که آنان دوستان و نزدیکان خود را نیز جهت ادامه زندگی به این منطقه فرا بخوانند. این در حالی است که بسیاری از این افراد نیازمند واقعی نبوده و تنها به دنبال رسیدن به درآمدهایی با برانگیختن احساسات مردم هستند.

نیازمندان واقعی در ابرکوه شناسایی و ساماندهی شده‌اند

وی تأکید کرد: در راستای جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی ناشی از پدیده‌های فوق و کنترل و نظارت بیشتر بر حضور مهاجرین، کلیه نیازمندان ساکن در شهرستان از طریق نهادهایی همچون بهزیستی، کمیته امداد، مؤسسات خیریه و عام‌المنفعه شناسایی شده و پیشنهاد می‌شود مردم و خیرین حمایت‌های خود را از طرق مراکز فوق به دست نیازمندان واقعی برسانند.

این مسئول یادآور شد: عده‌ای از مردم که به صورت شخصی و خارج از دایره ضوابط مراکز و خیریه‌های نامبرده به تصور اینکه کودکان سر چهارراه‌ها و مهاجرین نیازمندان واقعی هستند، اقدام به کمک‌رسانی به آنان کرده و به‌این‌ترتیب بیشترین شرایط مطلوب برای حضور و ماندگاری آنان در شهرستان را فراهم می‌کنند.

فلاح زاده اذعان کرد: چنانچه شهروندان بدون حساب‌وکتاب از متکدیان و کودکان کار حمایت نقدی نکرده و آنان را به بهزیستی و یا کمیته امداد معرفی کنند، این افراد نیز شرایط را برای ادامه فعالیت‌های سودجویانه خود نامساعد دیده و نه‌تنها آشنایان خود را به حضور در ابرکوه تشویق نکرده بلکه خود نیز پس از مدتی، مجبور به ترک این منطقه خواهند شد.

ساماندهی بافت تاریخی مطالبه مردم و مسئولین از وزارت میراث فرهنگی

وی ابراز کرد: با توجه به اینکه بیشتر اسکان افراد نامبرده در این مناطق است و از طرفی قوانین مربوط به بافت تاریخی ثبت شده، بازسازی، مرمت و تعمیر خانه‌های قدیمی را مشروط و مالکان را ناراضی کرده است؛ لذا خانه‌های خود را با دریافت اجاره‌بهای مناسب در اختیار مهاجرین و اتباع قرار می‌دهند.

معاون فرماندار ادامه داد: در همین راستا مسئله رفع معضلات بافت تاریخی در سفر معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به شهرستان مطرح و مقرر شد پالایش این مجموعه تاریخی که مطالبه عمومی مردم نیز هست صورت گیرد تا با ارائه طرح‌های مختلف که هم‌اکنون در مرحله مطالعه است، این بافت نیز ساماندهی و احیا شود.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..