در مراسم تجلیل از صادرکنندگان برتر ۱۴۰۰ یزد مطرح شد؛

تحقق شعار تولید «از سنگ تا قطعه» به همت صنعتگران یزدی/رشد ۳۳ درصدی ارزش صادراتی استان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد، گفت: رشد ارزشی صادرات در سال ۱۴۰۰ برابر با ۳۲.۷ درصد است که این خود بیانگر تلاش صنعتگران استان و جایگاه ویژه استان در این عرصه است و شعار تولید از سنگ تا قطعه را تلاشگران این عرصه محقق کردند.

«محمدرضا علمدار یزدی» در جمع صنعتگران و صادر کنندگان برتر استان، اظهار کرد: صادرات ریشه در تولید دارد و تولید در استان یزد از وضعیت بسیار مطلوبی برخوردار است.

وی در این مراسم که در هتل ارگ یزد برگزار شد، افزود: در حال حاضر بیش از سه هزار و ۲۰۰ واحد تولیدی در استان وجود دارد که یک هزار و ۴۰۰ نوع محصول در آنها تولید می‌شود که تاکنون ۴۱۰ قلم از این کالاهای تولید شده به بیش از ۹۰ کشور دنیا صادر شده است.

علمدار یزدی بیان کرد: استان یزد در سه صنعت مهم، قطب تولید کشور به شمار می‌رود به نحوی که استان یزد به تنهایی نهمین تولیدکننده کاشی و سرامیک دنیا و بزرگترین تولیدکننده کاشی و سرامیک در کشور است.

وی با اشاره به اهمیت صنعت کاشی و سرامیک در استان، اظهار کرد: امید است در این صنعت به گونه ای عمل شود که شعار سال تولید دانش بنیان و اشتغال آفرینی را در دل این صنعت زنده نگه داریم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد ادامه داد: استان یزد هم اکنون به عنوان استان ماشین‌ساز کاشی و سرامیک در حال فعالیت است و تولید این ابزار آلات در استان یزد، این استان را از ابزارآلات مرتبط با کاشی و سرامیک بی نیاز کرده است.

وی تصریح کرد: فعالیت صنایع باید به گونه‌ای باشد که به سمت علوم دانش بنیان پیش بروند و با توجه به این که یزد قطب تولید فولاد کشور است و ۱۵ درصد فولاد کشور در یزد تولید می‌شود و رتبه دوم کشوری در را در زمینه فولاد داریم، به گونه‌ای در این صنعت عمل شده است که ماشین آلات تولید فولاد استان یزد به استان‌های دیگر صادر می شود.

علمدار عنوان کرد: یزد همچنین قطب نساجی کشور است و سهم ۲۷ درصدی سرمایه گذاری و تولیدات نساجی کشور به استان یزد اختصاص دارد و این استان در بسیاری از تولیدات نساجی از جمله روفرشی، ترمه و پارچه پرده‌ای رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد ادامه داد: در استان یزد تولید کامل شیشه جام و شیشه مظروف را داریم که علاوه بر تأمین داخل به ۶۰ کشور دنیا صادرات انجام می‌شود.

وی با اشاره به عملکرد صنعتگران و تولیدکنندگان استان در زمینه لاستیک، کاغذ، سیم و کابل و توربین های گازی عنوان کرد: در صنایع نام برده شده، استان یزد از صادر کنندگان برتر کشور و همچنین پوشش دهنده نیاز سایر استان های کشور است.

علمدار یزدی از صادرات ۴۹۱ میلیون دلار کالا به وزن سه میلیون تن به سایر کشورها خبر داد و افزود: کاشی و سرامیک، شیشه، محصولات پلاستیکی، نساجی و مولیبدن کالاها و محصولاتی بودند که باعث شد جزو هشت استان برتر صادر کننده کالاهای غیر نفتی و سه استان برتر صادر کننده کالاهای نفتی در کشور باشد.

رئیس سازمان صمت استان در پایان خاطرنشان کرد: در مقایسه سال ۱۴۰۰ با سال ۱۳۹۹، حدود ۳۷۰ ملیون دلار صادرات صورت گرفته است که رشد ارزشی آن در سال ۱۴۰۰ برابر با ۳۲.۷ درصد است که این خود بیانگر تلاش صنعتگران استان و جایگاه ویژه استان در این عرصه است و شعار از سنگ تا قطعه را تلاشگران این عرصه محقق کردند.

منبع:ایسنا یزد

 

بخش نظردهی بسته شده است..