پیشنهادی یک فعال اصلاح‌طلب:

تدبیر و امید نیازمند دولت در سایه است

این دولت با کمک اصلاح طلبان سرکار آمده است و جز با مشورت پذیری از اصلاح طلبان نخواهد توانست مسیر مناسب را طی نماید؛ چرا که خود به تنهایی نمی تواند بار شرایط سنگین موجود را به دوش بکشد.

به گزارش یزدی نیوز به نقل از پویش، ین روزها ضعف فراکسیون امید و چرخش به راست احتمالی دولت دو مسئله‌ای است که به شدت در میان فعالین سیاسی اصلاح طلب و حتی اصولگرا مورد بررسی قرار می‏‌گیرد.

 


آرش بیک‌پور فعال سیاسی اصلاح طلب در یادداشتی به بررسی وضعیت فعلی دولت و ارائه پیشنهادی برای بهبود این شرایط پرداخته است که در ادامه با هم می‌خوانیم. 

انتقادها از دولت به خصوص از جانب اصلاح طلبان شدت یافته است. از ماجرای فیش های حقوقی گرفته تا پیرسالاری مزمن، از طرفی دیگر نبود سیاستگذاری برای مسئولین سیاسی و در نهایت عدم اتخاذ مسیرهای مناسب در قبال بحران های ایجادی. جنس انتقادها گاها کم شباهت به انتقادهای چپ ها از دولت هاشمی ندارد.

این دولت با کمک اصلاح طلبان سرکار آمده است و جز با مشورت پذیری از اصلاح طلبان نخواهد توانست مسیر مناسب را طی نماید؛   چرا که خود به تنهایی نمی تواند بار شرایط سنگین موجود را به دوش بکشد. 

دکتر روحانی عمدتا در نهادهای مربوط به امنیتی و سیاست خارجی حضور داشته است و همین کارکرد تجربه وی، باعث حرکت قدرتمند دولت در این خصوص شده است. از طرفی این دولت از تشکیلات خاصی به قوه مجریه نرسیده است و در نتیجه شاهد دولتی غیر تشکیلاتی هستیم. همین هم باعث نداشتن دولت در سایه شده است. در سطح عالی مدیریت ها هم کمتر شاهد حضور افراد حزبی قوی هستیم.

دولت روحانی نیاز به مشورت پذیری دارد. اصلاح طلبان سه سالیست از درد مزمن کهنسالی در دولت اظهار نگرانی می کنند و عملکردی در قبالش نمی بینیم. از ضعف رسانه ای دولت می گویند و عملکردی نیست. حتی به لحاظ سیاستگذاری منسجم نهادهای سیاسی، عملکردی دیده نمی شود. در قبال فساد مالی نهادینه شده می گویند و برنامه ای به چشم نمی خورد. مشکلات عدیده سیستم اداری که به لطف تغییر و تحولات دوره احمدی نژاد ایجاد شده است و به جز احیا دوباره برنامه بودجه، چندان شاهد عملکرد خاصی نیستیم. 

برخی از این تغییرات نیاز به جراحی دارد. دولت  روحانی نباید در قبال این تغییرات محافظه کاری پیشه کند. برخی دیگر نیز با وجود دولت در سایه ناخودآگاه می تواند در مسیر حل و رفع قرار گیرد. باید ساختاری باشد که ضمن رصد مشکلات و کمک مشورتی، نقش سیاستگذاری را برای دولت ایفا کند.

بخش نظردهی بسته شده است..