مدیرکل تجهیزات فرودگاهی خبر داد؛

فرودگاه های پرتردد کشور تست اصطکاک می شوند

مدیرکل تسهیلات و تجهیزات فرودگاهی از لاستیک زدایی فرودگاه های پرتردد کشور تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: 250 هزار مترمربع از باند فرودگاه ها با اعتباری بالغ بر 15 میلیارد ریال لاستیک زدایی می شوند.

به گزارش یزدی نیوز به نقل از ایرنا، «میرسعید صفی نیا» ضمن بیان مطلب فوق افزود: لاستیک زدایی با هدف حفظ ایمنی سطح باند و پس از انجام تست اصطکاک صورت می گیرد و چنانچه تست اصطکاک باند از ضریب ۴۵ بیشتر باشد٬ لاستیک زدایی باند باید انجام شود.

صفی نیا بیان کرد: برای اجرای لاستیک زدایی در سال گذشته مناقصه برگزار و از اردیبهشت امسال تاکنون این اقدام در فرودگاه های تبریز٬ مشهد و اصفهان انجام شده است. لاستیک زدایی فرودگاه یزد در حال اجراست و فرودگاه های شیراز و کرمان نیز در نوبت بعدی قرار دارند.

وی با تاکید بر اینکه اجرای لاستیک زدایی برای نخستین بار در فرودگاه های کشور صورت می گیرد٬ افزود: براساس برنامه ریزی٬ لاستیک زدایی ابتدا در ۱۰ فرودگاه بین المللی انجام می شود سپس فرودگاه ها به نسبت تردد در نوبت قرار می گیرند.

این مقام مسوول با بیان اینکه عملیات لاستیک زدایی به چهار شیوه انجام می شود، افزود: واترجت به روزترین، مناسب ترین و مقرون به صرفه ترین روش تست اصطکاک است به همین دلیل پیمانکاران ملزم به انتقال این تکنولوژی به داخل کشور شده اند.

گفتنی است نشست و برخاست هواپیما در باند موجب ساییده شدن چرخ آن شده و باعث به جا ماندن آن در سطوح باند می شود که با گذشت زمان ضریب اصطکاک باند بالا رفته که ممکن است در زمان حرکت هواپیما در سطح باند ایجاد اشکال کند بنابراین فرودگاه های پرتردد کشور تست اصطکاک می شوند.

بخش نظردهی بسته شده است..