آغاز طرح واکسیناسیون نیوکاسل طیور خانگی در یزد

طرح رایگان واکسیناسیون نیوکاسل طیور خانگی با هدف پیشگیری از بروز و انتشار بیماری‌های ویروسی طیور در استان یزد آغاز شد.

به گزارش یزدی نیوز هادی زارع با اشاره به نقش موثر واکسیناسیون در ایجاد ایمنی طیور و پیشگیری از بروز بیماری گفت: طرح سراسری واکسیناسیون نیوکاسل هر سال به اجرا در می‌آید تا ضمن حفظ سرمایه شهروندان از انتشار بیماری در استان و درگیر کردن مرغداری‌های صنعتی پیشگیری شود.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان علائم بیماری نیوکاسل را شامل تنگی نفس، سرفه، تورم چشم و گلو، بی اشتهایی، به دور خود چرخیدن، اسهال سبز و آبکی و کاهش تخم در پرندگان تخم‌گذار عنوان کرد و افزود: نیوکاسل بیشتر مرغ و خروس را مبتلا می‌کند، اما در سایر گونه‌های طیور نظیر مرغ مروارید، اردک و بوقلمون نیز مشاهده می‌شود.

وی تصریح کرد: نیوکاسل یکی از مهم‌ترین بیماری‌های پرندگانی است که به صورت صنعتی و متراکم پرورش داده می‌شوند که در صورت عدم واکسیناسیون با این بیماری درگیر و با توجه به قابلیت انتشار گسترده موجب آسیب جدی به صنعت مرغداری استان و ایجاد خسارت اقتصادی فراوان می‌گردد.

زارع ادامه داد: نیوکاسل یکی از بیماری‌های ویروسی حاد با تلفات بالا در پرندگان است که درمان قطعی ندارد و تنها راه مقابله با آن، کنترل و پیشگیری از طریق واکسیناسیون و رعایت دقیق اصول امنیت زیستی در محل‌های پرورش است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اظهار داشت: واکسیناسیون نیوکاسل خوراکی در دو مرحله و هر شش ماه یک بار در طول سال، با مراجعه نیرو‌های شبکه دامپزشکی شهرستان‌ها به منازلی که دارای طیور خانگی هستند، تکرار می‌شود.

وی از جمله اهداف اجرای طرح رایگان واکسیناسیون نیوکاسل را افزایش سطح ایمنی طیور بومی، جلوگیری از شیوع ویروس و بیماری نیوکاسل در روستا‌ها و انتقال آن به واحد‌های صنعتی مرغداری در استان عنوان کرد و گفت: نیوکاسل یک بیماری ویروسی خطرناک طیور است که با فراگیری گسترده می‌تواند موجب کاهش تولیدات در صنعت طیور وخسارت اقتصادی فراوان گردد، اما تهدیدی برای سلامتی انسان و آسیب به بهداشت عمومی جامعه محسوب نمی‌شود.

منبع:خبرگزاری صداوسیما

بخش نظردهی بسته شده است..