استاندار یزد:

باورهای غلط مردم در مورد سقط جنین متناسب با بوم یزد احصاء و پاسخ داده شود

استاندار یزد تاکید کرد باید باورهای غلط در مورد فکر جامعه پیرامون سقط جنین احصاء و پاسخ داده شود و باورهای پزشکی و نگاه‌های ذهنی و افتصادی و باروهای غلط اجتماعی در این باره متناسب با بوم یزد مرتفع شود.

«مهران فاطمی»  در نشست دبیرخانه شهید مدرس مجمع بسیجیان استان یزد در مورد طرح شهر نمونه گردشگری اسلامی ایرانی مطرح شده در نشست جلسه گذشته این دبیرخانه که قرار است به همت میراث فرهنگی، شهرداری و بسیج نسبت به ایجاد کمیته راهبری این طرح اقدام شود، اظهار کرد: متاسفانه ارتباط خوبی بین فعالان دانشگاه و فعالان بیرونی شکل نگرفته و به همین دلیل نیز هر طرحی در این زمینه ارائه شود، قطعا محکوم به شکست خواهد بود لذا باید مشارکت فعالان بیرونی حوزه گردشگری در بخشهای مختلف نیز مورد اهتمام قرار گیرد تا ملاحظات در این این زمینه لحاظ شود.

وی گفت: باید نگاه قرهنگی، اقتصادی و اخلاقی و همه وجوه این طرح با مشارکت فعالان بخشهای مربوطه دیده شود و همه فعالان بیرونی نیز به اجرای آن الزام داشته باشند لذا در این صورت اماده تامین اعتبار مطالعات آن از سوی استانداری خواهیم بود.

استاندار درخصوص طرح پایگاه سلامت خانواده و تسریح در تشکیل جلسهع مشترک گروه با دبیرخانه طرح سامان برای تعیین تکلیف نهاییی طرح نیز قول پیگیری داد و گفت: مجریان و متولیان این طرح نیز باید مشخص و در جلسه‌ی معاونت سیاسی امنیتی استاندار با دستگاه های متولی در این بخش برای فرایند اجرایی آن تصمیم گیری شود.

وی در مورد طرح دستور کار این جلسه در مورد راه اندازی مرکز مردمی نفس در مقابله با بحران پیری جمعیت، خاطرنشان کرد: در این طرح باید شاخصهایی ارائه شده، براساس بازه زمانی سنجش مشخص شود.

فاطمی گفت: باید باورهای غلط در مورد فکر جامعه احصاء و پاسخ داده شود تا مردم باورهای پزشکی و نگاه‌های ذهنی و افتصادی و باورهای غلط اجتماعی در این باره متناسب با بوم یزد مرتفع شود.

وی بر پاسخ به این سوالات توسط گروه‌های مرجع، رسانه‌ها و افراد تاثیرگذار جامه از طریق تریبونهای در اخیارشان تاکیرد کرد و افزود: کادر اجرایی باید اعتقادی در این طرح ورود کند و هم صدایی در فرزند بیشتر و جلوگیری از سقط جنین در جامعه ایجاد شود.

استاندار پیمایش میدانی براساس تستهای باروری را خواستار شد و گفت: امروز مراکز بهداشتی از معتبرترین اماکن و مورد اعتماد مردم است لذا باید این فصت بیشتر دیده و مدلی تعیین شود تا دلایل و اقشار دبیشتر در معرض سقط جنین در استان مشخص شود.

وی همچنین تاکید کرد: باید کسانی که نیازمند فرزند آوری هستند ولی ناتوانی جنسی دارند نیز در کنار این طرح دیده شوند.

فاطمی در پایان کفت: باید صندوقی در مورد این طرح با حمایت استان ایجاد شود تا افراد بی بضاعت ولی علاقمند به فرزند آوری مورد حمایت قرار گیرند.

آیت الله «محمدرضا ناصری» نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد نیز در این نشست تاکید کرد: باید حساسیت دینی پزشکان و پرستاران در زمینه سقط جنین مورد اهتمام قرار گیرد و در این حوزه جریان سازی شود.

وی ادامه داد: افزایش جمعیت در جامعه باید جزو بایدها جدی قرار گیرد و انگیزه دینی مردم در حوزه فرزند آوری و جلوگری از سقط جنینتقویت شود.

امام جمعه یزد بر حمایتهای لازم از خانواده‌ها در این زمینه نیز تاکید کرد.

«محمدرضا وفائی نسب» معاون دانشگاه علوم پزشکی یزد در این نشست پیرامون موضوع جلسه که راه‌اندازی طرح مرکز مردمی نفس بود، توضیحاتی ارائه کرد و گفت: این طرح با توجه به بحران کاهش جمعیت کشور که طی دهه های ۷۰ و ۸۰ به صورت بی سرو صدا آغاز شد و در دهه ۹۰ با کاهش شدید رشد جمعیت و رسیدن آن به زیر یک درصد رسیده است، باید مورد اهتمام قرار گیرد.

وی عنوان این طرح را مخفف «نجات فرزندان سقط» عنوان کرد و گفت: متاسفانه ۹۵ درصد از سقط‌های کشور جناحی یا به عبارتی بدون مجوز پزشکی و آزادانه انجام می شود ولی برآوررد اجرای طرح در صورت موفقیت شامل پیشگیری حداقل ۱۰ تا ۵۰ درصد سقط جنین‌ها در کشور خواهد بود.

وفائی نسب این طرح را شامل سه بخش فرهنگسازی، حمایت و شناسایی ذکر و اضافه کرد: این طرح نیازمند عزم جدی و شبکه سازی تمام عیار تمام بخشهاست.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..