سیلاب، قنات چهاربازار اردکان را مسدود کرد

رئیس اداره منابع آب منطقه شمالی از مسدود شدن قنات چهاربازار اردکان در سیلاب ناشی از سامانه بارشی مونسون خبر داد.

به گزارش یزدی نیوز، مصطفی وطن خواه گفت: این قنات با طول تقریبی ۱۸ کیلومتر و دبی متوسط ۳۰ لیتر در ثانیه و سطح زیرکشت بالغ بر ۱۰۰ هکتار درختان پسته قدیمی از محدود قنوات دایر شهرستان است که به دلیل بارش‌های شدید این سامانه، بخشی از مسیر آن تخریب و در نهایت قنات مسدود و منجر به خشک شدن مظهر قنات شد

وی افزود: در پی ورود سامانه بارشی مونسون به استان در مردادماه سال جاری و وقوع بارش‌های شدید و ایجاد سیلاب و به تبع آن ایجاد خسارت به برخی تأسیسات و سازه‌های زیربنایی، خوشبختانه این سامانه خسارت عمده‌ای به تاسیسات زیربنایی شرکت در محدوده عملکرد این اداره از جمله بند خاکی دم هفت اردکان وارد نکرد.

وطن خواه با اشاره به نقش بند تغذیه مصنوعی دم هفت اردکان در جلوگیری از پیشرفت سیل اخیر گفت: این بند خاکی با طول تاج حدود ۳ کیلومتر و ارتفاع تاج ۱/۶ متر دارای مخزنی با گنجایش ۴/۲ میلیون مترمکعب در فاصله حدود ۱۲ کیلومتری شرق اردکان واقع شده که در بارندگی‌های مرداد توانست با مهار و ذخیره بیش از ۲۵۰ هزار مترمکعب از روان آب‌های بالادست بند از خسارت جدی به منابع آبی و اراضی پائین دست به ویژه باغات پسته شمال اردکان جلوگیری به عمل آورد و خسارت وارده به قنات چهاربازار نیز به دلیل بارش در حوضه پایین دست این بند بوده است.

وی ازویژگی‌های این بندخاکی را دارا بودن حدود ۱۲ کیلومتر بند انحرافی در ۳ قطعه مجزا عنوان کرد که می‌تواند سیلاب ارتفاعات شرقی استان در حوضه‌ای بالغ بر ۲۰۰ کیلومترمربع را مهار کند.

رئیس اداره منابع آب منطقه شمالی اظهار داشت: عملیات اجرایی بند خاکی دم هفت اردکان در سال ۱۳۷۴ توسط شرکت آب منطقه‌ای آغاز شد و در سال ۱۳۷۶ به بهره برداری رسید. از جمله خسارات وارده به این بند، آب بردگی بخشی از کانال انحرافی در محل ورودی به بند می‌باشد که نیاز به مرمت و بازسازی دارد.

منبع:خبرگزاری صداوسیما

بخش نظردهی بسته شده است..