یک مقام بهداشتی:

مصرف آسپرین در یزد ۳ برابر میانگین کشوری است

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی شهید صدوقی(ره) استان یزد با اشاره به اینکه الگوی مصرف آسپرین در سطح استان مثبت است، گفت: مصرف آسپرین در یزد ۳ برابر میانگین مصرف کشوری است.

به گزارش یزدی نیوزمحمدحسین مصدق مهرجردی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در یزد با اشاره به اینکه مصرف داروهای آرامبخش در استان به نسبت جمعیت بیش از ۳ برابر کشوری است و این خوشایند نیست اظهار داشت: مصرف  آسپرین در استان بیش از نزدیک به ۳ برابر کشوری است که می‌توان از این الگوی مصرف به عنوان یک نشان مثبت یاد کرد.

وی الگوی مصرف آسپرین در استان یزد را مثبت ارزیابی کرد و گفت: به دلیل اینکه بیماران ما تحت درمان متخصصین قرار دارند و مصرف آسپرین از عوارض بیماری‌زای قلبی-عروقی پیشگیری می‌کند، این مصرف می‌تواند یک شاخصه مثبت تلقی شود.

مصدق با بیان این مطلب که مردم استان در منطقه دور از دریا زندگی می‌کنند و میزان مصرف ماهی در استان کم است، افزود: مصرف لُووتیروکسین به عنوان یک داروی مرتبط با یُد، تقریبا  5/4 برابر میانگین کشوری است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی شهید صدوقی(ره) استان یزد مصرف بعضی از داروهای افسردگی از جمله فلوکستین و سیتالوپرام را بیش از ۲ برابر مصرف کشوری دانست و عنوان کرد: مصرف نسخه‌های حاوی ترکیبات مخدر مثل کدئین کمتر از یک چهارم کشوری است.

مصدق ادامه داد: دارو می‌تواند به مانند یک ماده سمی و خطرناک باشد در صورتی که زمان مصرفش و مقدار مصرفش برای بیمار مدنظر رعایت نشده باشد.

وی با بیان این مطلب که مصرف‌کننده دارو به این موضوع که اطلاعات دارویی را می‌داند نباید بسنده کند، گفت: ضروری است برای مصرف دارو و دانستن نکات قابل توصیه در مورد مصرف آن، از فردی مشورت بگیرند که در این زمینه تبحر داشته و داروسازان شاغل در بیمارستان‌ها و داروخانه‌های سطح شهر بهترین گزینه‌ها برای مشورت هستند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی شهید صدوقی(ره) استان یزد تصریح کرد: مصرف دارو می‌تواند مضر و سمی باشد، به همین دلیل مردم باید از مصرف خودسرانه و بدون تجویز پزشک خودداری کنند.

بخش نظردهی بسته شده است..