حمایت از هنر‌های سنتی گره خورده به محرم در یزد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد از برنامه‌ریزی برای حمایت و معرفی هنر‌های سنتی و صنایع‌دستی مرتبط به محرم خبر داد.

به گزارش یزدی نیوز، احمد آخوندی با اشاره به این‌که برخی از رویداد‌های مربوط به ماه محرم در قالب هنر‌های سنتی و صنایع‌دستی نیازمند معرفی بیشتر هستند، گفت: صنایع‌دستی متعددی در یزد وجود دارد که فرایند ساخت، تولید و پردازش آن‌ها به آیین‌های ماه محرم گره‌خورده است و با توجه به اهمیت و ارزش آن‌ها در برگزاری این رویداد‌ها لازم است در خصوص معرفی آن‌ها بیشتر تلاش شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد به دوخت پوش‌های حسینیه‌ها، پوشش نخل‌ها و نحوه تزئینات آن‌ها اشاره کرد و افزود: این هنر‌های سنتی خاص محرم و جزو هنر‌های قدیمی و با زحمت فراوانی هستند که شاید کمتر به آن‌ها پرداخته باشیم.

وی بابیان این‌که درصدد ثبت این قبیل هنر‌های سنتی در نقاط مختلف یزد و به فراخور فرهنگ بومی آن‌ها هستیم، اظهار داشت: هنر‌های دستی دیگری مانند ساخت نخل‌های چوبی، مینیاتور‌های خاص محرم، تولید اقلام و آلات عزاداری مانند زنجیر و سنج و … جزء صنایع‌دستی و هنر‌های بومی یزد هستند که به این ماه گره‌خورده‌اند و باید به آن‌ها بیشتر پرداخته شود.

آخوندی ادامه داد: ثبت این رویداد‌ها و برنامه‌ریزی برای حمایت از این صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی در دستور کار است. باید در وهله اول تمام اهتمام خود را برای معرفی این تولیدات، فعالان و پیشکسوتان این حوزه انجام بدهیم.

منبع:خبرگزاری صداوسیما

بخش نظردهی بسته شده است..