مدیر عامل توزیع برق یزد خبر داد؛

بحران انرژی در صورت تداوم مصرف فعلی

مدیر عامل شرکت توزیع برق استان یزد از جلب مشارکت 257 واحد صنعتی و 440 مشترک کشاورزی استان در مدیریت اوج مصرف برق در تابستان سالجاری خبر داد.

به گزارش یزدی نیوز به نقل از ایسنا، "محمدرضا صحتی" به مناسبت هفته مدیریت مصرف (۲۶ تا ۳۱ تیرماه) در جمع اهالی رسانه، با اشاره به شرایط اقلیمی استان و افزایش مصرف برق به عنوان امری اجتناب‌ناپذیر، بر ضرورت توجه تمامی اقشار جامعه به موضوع مدیرت مصرف برق به ویژه در ایام گرم سال تاکید کرد.

وی با تاکید بر این که تداوم روند فعلی مصرف ایران را در افق ۱۴۰۴ با بحران انرژی و تبدیل آن به وارد‌کننده انرژی تبدیل می‌کند، تصریح کرد: در حال حاضر سرانه مصرف برق در ایران سه برابر میانگین جهانی است به نحوی که متوسط مصرف جهانی برق در دنیا برای مشترکان خانگی ۹۰۰ کیلووات ساعت، در ایران ۲۷۰۰ کیلووات و متوسط استان یزد ۱۸۵۰ کیلو وات ساعت است.

صحتی مصرف انرژی ایران را معادل کشوری با جمعیت ۷۵۰ میلیون نفر خواند و گفت: متاسفانه شدت مصرف انرژی در ایران ۱۳ برابر ژاپن، هشت برابر قاره اروپا و دو برابر چین است،  بیش از ۳۷ درصد مصرف بنزین و گازوئیل خاورمیانه به ایران اختصاص دارد، سرانه مصرف برق خانگی کشور سه برابر استاندارد جهانی و سرانه مصرف گاز خانگی نیز چهار برابر متوسط مصرف جهانی است.

به گفته‌ی این مقام مسئول، جمهوری اسلامی ایران به لحاظ ظرفیت نیروگاهی برق در خاورمیانه رتبه نخست و در جهان رتبه‌ی شانزدهم را در اختیار دارد ولی در نحوه مصرف این انرژی پاک وضعیت جالبی را ندارد.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در استان در راستای مدیریت مصرف برق و عبور از زمان اوج مصرف، سهم ۴۴.۶ درصدی صنایع در اوج مصرف برق استان را یادآور شد و اظهار کرد: در سال گذشته تعداد ۲۲۸ واحد صنعتی استان در طرح تعمیرات و تعطیلات تابستانی به منظور کاهش اوج مصرف استان مشارکت داشتند که بر اساس آن دو میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان پاداش دریافت کردند.

وی با بیان این که امسال نیز ۲۵۷ واحد در این حوزه با برق استان مشارکت دارند، افزود: در بخش کشاورزی نیز امسال ۴۴۰ مشترک کشاورزی استان در برنامه مدیریت اوج مصرف استان همکاری دارند.

به گفته‌ی صحتی، در سال گذشته ۳۶۸ مشترک بخش کشاورزی با صنعت برق استان برای مدیریت مصرف در زمان پیک بار همکاریکردند که ۲۱۵ میلیون تومان پاداش در این رابطه دریافت کردند.

وی همچنین گفت: پارسال ۶۶ صنعت استان در طرح ذخیره عملیاتی با برق استان همکاری و ۶۰۰ میلیون تومان پاداش گرفته‌اند که این تعداد در سال جاری به ۹۰ واحد صنعتی افزایش یافته است.

مدیر عامل توزیع برق استان در بخش دیگری از سخنانش شعار امسال هفته مدیریت مصرف را "مدیریت مصرف برق یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی" خواند و اظهار کرد: یادآوری و نهادینه کردن فرهنگ مصرف بهینه برق در جامعه، جلب مشارکت شهروندان به مدیریت مصرف برق به ویژه در ماههای گرم سال که پیک فصلی نام دارد و بیشترین مصرف برق کشور در این زمان روی می‌دهد، کمک به مرتفع شدن مشکلات تولید برق با توجه به شرایط دشوار تولید در ماه‌های گرم سال و آشنا کردن مشترکان به صورت گسترده در خصوص راهکارهای مصرف بهینه برق از اهداف برگزاری هفته مدیریت مصرف است.

صحتی در پایان نیز به تشریع برنامه‌های هفته مدیریت مصرف و دیگر اقدامات صورت گرفته جهت مدیریت مصرف در استان در بخش‌های مختلف اعم از صنعتی، کشاورزی، تجاری و خانگی پرداخت.

گفتنی است؛ در این نشست به صورت ویدئو کنفرانس با احمدی یزدی معاون دفتر مدیریت مصرف شرکت توانیر و مدیران توزیع برق اصفهان، مازندران، فارس، خوزستان، تبریز و مشهد ارتباط برقرار شد و ضمن ارائه گزارش اقدامات صورت گرفته در این استان‌ها و شهرها، به سئوالات خبرنگاران پاسخ داده شد.

 
منابع استفاده شده:
ایسنا

بخش نظردهی بسته شده است..