به صدا درآمدن زنگ خطر وبا در استان یزد

وبا، بیماری واگیردار عفونی که زنگ خطر آن در استان یزد با شیوع در چند استان کشور به صدا درآمده است.

به گزارش یزدی نیوز، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: وبا یک بیماری اسهالی واگیردار است که در اثر نوعی باکتری بنام «ویبریوکلرا» ایجاد می‌شود. این باکتری بیشتر در آب زندگی می‌کند و انسان از طریق نوشیدن آب آلوده به این بیماری مبتلا می‌شود

دکتر میرزایی افزود: میکروب وبا پس از ورود به دستگاه گوارش انسان، در معده و روده تکثیر یافته و با ترشح سم موجب دفع بیش از حد آب و املاح بدن از دیواره روده می‌شود و به همین دلیل اغلب با اسهال همراه است.

وی انتشار باکتری وبا را از طریق مدفوع انسان در محیط عنوان کرد و اظهار داشت: وبا در ۷۵ درصد افراد بدون علامت است و میکروب آن در روده کوچک انسان رشد کرده و خیلی سریع در محیط منتشر می‌شود.

میرزایی ادامه داد: بیماری وبا می‌تواند به طور مستقیم از طریق دست‌های آلوده، تماس با مواد دفعی و استفراغ بیماران و یا وسایل و لوازم آلوده به مدفوع بیمار، منتقل شود.

معاون فنی مرکز بهداشت استان هم با اشاره به اینکه بیماری وبا دارای علائم خفیف است، تصریح کرد: متاسفانه کشور‌های همسایه ایران یعنی افغانستان و پاکستان درگیر وبا بوده و در کشور ما نیز استان‌های کردستان، کرمانشاه و بوشهر درگیر بیماری وبا هستند و این زنگ خطری برای استان ما محسوب می‌شود.

دکتر شریفی خاطرنشان ساخت: مردم و مسئولان اجرایی استان باید آمادگی خود را نسبت به این موضوع بالاتر برده و انتظار داریم مردم به توصیه کارشناسان بهداشت و رعایت بهداشت فردی رعایت کنند.

مدیر گروه سلامت کار و محیط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد نیز گفت: با توجه به فرا رسیدن فصل گرم سال، بیماری وبا در کشور و استان ما افزایش می‌یابد. بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت سالیانه بیش از ۴۲۰ هزار نفر در دنیا بر اثر بیماری منتقله از آب و غذا جان خود را از دست می‌دهند.

دکتر وحید جعفری افزود: از این موارد ۱۲۵ هزار نفر مربوط به کودکان زیر پنج سال می‌باشد.

رئیس گروه بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان هم عمده راه انتقال این بیماری را از راه آب آلوده و غذای آلوده دانست و ادامه داد: از مصرف آب غیرشرب و آلوده به شدت پرهیز کرده و غذا حتی الامکان داخل خانه تهیه و از غذا‌های مانده به جد پرهیز شود.

دکتر مینوسپهر افزود: سعی کنید به منظور پیشگیری از ابتلا به این بیماری، برای نوشیدن آب، شست‌وشوی ظروف و خوردن سبزیجات از آب لوله‌کشی کلردار استفاده کنید، در غیر این صورت آب را بجوشانید و پس از سرد شدن مصرف کنید.

وی افزود: در زمان شیوع بیماری وبا از خوردن سبزیجات خام پرهیز شود، سبزیجات و میوه‌ها را قبل از مصرف با محلول پرکلرین گندزدایی کرده و پس از شستن با آب سالم مصرف کنید.

مینوسپهر بر لزوم خودداری از مصرف ماهی خام یا نیم‌پز، شنا در استخر‌های عمومی و مصرف آبمیوه و ساندویچ یا هر غذای آلوده تأکید کرد و گفت: قبل از غذا خوردن و بعد از رفتن به توالت، دست‌های خود را با آب و صابون خوب بشویید، از مصرف مواد غذایی، آب میوه، معجون یا هر مواد خوراکی یا نوشیدنی از افراد دوره گرد خودداری کرده و تا جایی که ممکن است از غذا‌های پخته شده در منزل استفاده کنید.

وی ادامه داد: همچنین به طور غیر مستقیم و با مصرف آب آلوده به مدفوع از منابع آب حفاظت نشده مانند چاه ها، دریاچه ها، جوی ها، استحمام یا شست و شوی لوازم آشپزخانه، سبزی و میوه‌ها در آب آلوده، مصرف غذا‌های دریایی خام مثل صدف و ماهی، همچنین تغذیه کودکان و نوزادان با بطری آلوده نیز بیماری وبا قابل انتقال است.

منبع:خبرگزاری صداوسیما

بخش نظردهی بسته شده است..