رئیس سازمان بهزیستی کشور در یزد عنوان کرد:

خدمات رسانی بهزیستی به بیش از ۷۰۰ هزار معتاد/ ۹۰ درصد نوزادان تحت پوشش غربالگری شنوایی سنجی قرار می‌گیرند

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به شناسایی ۳۵۰۰ کودک ناشنوا در کشور، گفت: ۹۰ درصد نوزادان تحت پوشش غربالگری شنوایی سنجی قرار می‌گیرند.

به گزارش یزدی نیوزانوشیروان محسنی بندپی رئیس سازمان بهزیستی کشور در آیین تجلیل از معلولان موفق و نخبه استان یزد، اظهار داشت: ارائه خدمات تخصصی برای معلولان و پیشگیری از ناهنجاریها و آسیب‌های اجتماعی از مهمترین رویکردهای سازمان بهزیستی کشور است.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه اداره کل بهزیستی استان یزد در این زمینه در سطح کشور برای ارائه انواع خدمات ویژه جامعه هدف خود جزو استانهای اول کشور محسوب می‌شود، ادامه داد: تخصصی‌ترین سازمانی که در زمینه ارائه خدمات پیشگیری، معلولیتها و آسیبهای اجتماعی در کشور فعالیت می‌کند، سازمان بهزیستی است.

محسنی‌بندپی از محوری‌ترین اهداف سازمان بهزیستی کشور را موضوع توانمندسازی جامعه هدف دانست که تحقق آن خود زمینه‌ای شایسته برای داشتن جامعه‌ای آبرومند و جلوگیری از شیوع معلولیتها، ناهنجاری‌ها و آسیبهای اجتماعی است.

رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه سازمان بهزیستی دانش محور و با داشتن نیروهای متخصص در زمینه مسائل اجتماعی و مشارکت سازمان‌های مردم نهاد پیشرو است، گفت: عدم امکان عرضه این اقدامات و عدم وجود حقوق و مزایای لازم از مهمترین مشکلاتی است که باید به آن رسیدگی شود.

وی با بیان این مطلب که سازمان بهزیستی کشور پس از سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور، از کمترین حقوق برخوردار است، تاکید کرد: باید از مجراهای قانونی برای تحقق حقوق نیروهای این سازمان توسط مجلس پیگیری‌هایی به عمل آید.

وی به عملکرد این سازمان اشاره کرد و گفت: در سال گذشته یک میلیون و ۵۰۰ هزار کودک در کشور متولد شدند که ۶۷ درصد این تعداد توسط سازمان تحت پوشش غربالگری شنوایی سنجی قرار گرفتند و امسال در نظر داریم این طرح را به بالای ۹۰ درصد برسانیم.

وی ادامه داد: در سال گذشته ۳ هزار و ۵۰۰ کودک ناشنوا در کشور شناسایی شدند که نسبت به تامین نیازهای آنها اقدامات لازم صورت گرفته است، همچنین در این مدت سه میلیون کودک سه تا شش ساله تحت پوشش غربالگری بینایی سنجی قرار گرفتند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: یکی از مهمترین مشکلات در وضعیت کنونی در کشور، موضوع معلولیت بین کودکان است که عامل اصلی آن مسائل ژنتیکی و بی توجهی به آزمایش‌های قبل از ازدواج است.

محسنی‌بندپی گفت: سالانه بین ۲۵ تا ۳۰ هزار کودک در ایران متولد می‌شوند که دارای معلولیت‌های شدید جسمی و ذهنی هستند، گفت: اکثر این کودکان به دلیل مسائل ژنتیکی با معلولیت روبرو هستند و سازمان بهزیستی در نظر دارد در قالب برنامه ششم توسعه کشور آزمایشها و مشاوره‌های پیش از ازدواج را به دلیل اهمیت آن اجباری کند.

وی افزود: اختلالات ژنتیکی از همان ابتدای کودکی مشکلات روحی و روانی بزرگی را به خانواده‌های ایرانی وارد می‌کند و باید این موضوع جدی گرفته شود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: برای جلوگیری از تولد فرزندان معلول که دچار اختلالات ژنتیکی بودند، سالانه در سطح کشور طبق مقررات شرعی و قانونی ۵۰۰ الی ۶۰۰ سقط جنین صورت می‌گیرد.

وی گفت: یکی از مهمترین فعالیت‌های سازمان بهزیستی کشور رسیدگی به معتادان است، گفت: هم اکنون از یک میلیون و ۶۰۰ معتاد رسمی که در کشور وجود دارد، سازمان بهزیستی به حدود ۷۰۰ هزار معتاد سرویس‌های مختلف ارائه می‌دهد.

محسنی بندپی یکی از مهمترین فعالیت‌های سازمان بهزیستی را راه‌اندازی اورژانسهای اجتماعی برای مداخله در بحران‌های فردی و خانوادگی، همچنین برای درمان، اشتغال و مسکن بهبود یافتگان ذکر کرد که یکی از ثمرات این اقدامات در سال گذشته جلوگیری از خودکشی دو هزار و ۸۸۰ زن و یک هزار و ۹۰۰ مرد بوده است.

تسنیم

بخش نظردهی بسته شده است..