مدیر کل تامین اجتماعی یزد خبر داد

ارائه ۴۲ خدمت تامین اجتماعی به صورت غیرحضوری/ اجرای طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی

مدیر کل تامین اجتماعی استان یزد با اشاره به راه‌اندازی اپلیکیشن «تامین اجتماعی من» از ارائه ۴۲ مورد خدمت این سازمان به صورت غیرحضوری خبر داد و افزود: امسال طرح بزرگ بیمه فراگیر خانواده ایرانی را برای دانشجویان و زنان خانه‌دار در دستور کار داریم.

«محمدعلی میرزایی» در نشست با خبرنگاران با اشاره به این که حدود ۸۰ درصد جمعیت استان تحت پوشش خدمات بیمه تامین اجتماعی هستند، ماموریت اصلی این سازمان را پوشش بیمه کارگران به صورت اجباری و صاحبان حرف و صنوف به صورت اختیاری خواند و افزود: البته سایر بخشها نیز می‎توانند از این خدمات بیمه ای برخوردار شوند.

وی اضافه کرد: تعهدات سازمان تامین اجتماعی به دو صورت بلند مدت و کوتاه مدت است که خدمات بلندمدت در قالب پرداخت مستمری‌های بازنشستگی و مستمری از کار افتادگی و غیره است و خدمات کوتاه مدت نیز عمدتاً شامل ارائه خدمات درمانی در زمینه‌های مختلف می‌باشد.

میرزایی خاطرنشان کرد: هزینه بلند مدت پارسال تامین اجتماعی استان جمعاً سه هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بود که نسبت به سال قبل ۶۵ درصد افزایش یافته و در مورد خدمات کوتاه مدت نیز ۱۱۳ میلیارد تومان هزینه شده که نسبت به سال ۱۳۹۹ رشد ۳۰ درصدی داشته است.

وی هزینه‌های مقرری بیکاری تامین اجتماعی در سال گذشته را با رشد ۲۱ درصدی معادل ۱۰۹ میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: البته به رغم کرونا و مسائل و مشکلات اقتصادی حاکم بر جامعه، تعدد مقرری‌های بیمه بیکاری در استان کاهش داشته است.

وی تعداد افراد تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی در استان را ۹۹۳ هزار و ۲۱۶ نفر اعلام کرد و افزود: مجموع بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی در استان ۸۳ هزار و ۹۵۱ نفر هستند و تعداد کارگاه‌های تحت پوشش سازمان ۲۵ هزار و ۸۶۴ مورد هستند که نسبت به پرداخت حق بیمه نیروی انسانی کارگاه خود اقدام می‌کنند.

مدیر کل تامین اجتماعی استان با اشاره به خدمات غیرحضوری این سازمان،‌ گفت: در سال گذشته به دنبال مشکلات اقتصادی کشورر و اوج گیری بیماری کرونا، طرح‌هایی در جهت کاهش مراجعات حضوری بیمه شدگان و استفاده از خدمات غیرحضوری این سازمان عملیاتی شد.

وی از جمله این طرح‌ها را حذف دفترچه بیمه و صدور نسخه الکترونیکی برشمرد و افزود: طرح سی هفتاد از دیگر این طرح‌ها بود که طی آن ۳۰ خدمت حضوری به غیرحضوری تبدیل و باعث کاهش ۷۰ میلیون مراجعه حضوری شد.

به گفته وی، در سال جدید نیز تعداد ۱۲ خدمت حضوری به خدمات غیرحضوری سازمان اضافه شده و هم اکنون ۴۲ خدمت به صورت غیرحضوری از طربق مراجعه به سایت es.tamain.ir در دسترس است.

میرزایی یکی دیگر از طرح‌های این سامان را راه اندازی سامانه ارتباطات مردمی ذکر و تصریح کرد: افراد می توانند از سه روش مراجعه به سایت تامین اجتماعی، ارسال پیامک به سرشماره ۱۰۰۰۱۴۲۰ و تماس تلفنی با شماره ۱۴۲۰ با سازمان در ارتباط باشند و سئوالات خود را پاسخ بگیرند.

وی اپلیکیشن «تامین اجتماعی من» را یکی دیگر از طرح‌های ارائه شده در راستای ارائه خدمات غیرحضوری سازمان ذکر کرد و افزود: در سال جاری طرح بزرگ بیمه فراگیر خانواده ایرانی را مد نظر داریم که طی آن تمام دانشجویان و زنان خانه‌دار نیز می‌توانند به صورت غیرحضوری در این باره اقدام و خدمات دریافت کنند.

وی از انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی با دانشگاه‌ها در رابطه با پوشش بیمه ای دانشجویان خبر داد و گفت: سوابق بیمه‌ای دانشجویان جزو سوابق بیمه‌ای آنها در هنگام اشتغال محسوب می‌شود.

این مسئول در این باره تصریح کرد: حق بیمه این نوع بیمه به صورت ۱۲ درصد به مبلغ ماهیانه ۵۱۸ هزار تومان ، ۱۴ درصد به مبلغ ماهیانه ۶۰۴ هزار تومان و ۱۸ درصد به مبلغ ماهیانه ۷۷۷ هزار تومان است که در نوع ۱۲ درصد تنها خدمات بازنشستگی ارائه می شود و در مورد ۱۴ درصد خدمات درمان و بازنشستگی و در مورد ۱۸ درصد نیز خدمت از کارافتادگی به دو مورد قبلی نیز اضافه خواهد شد.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..