نماینده اصلاح طلب اردکان:

برجام پیروزی منطق گفت‌وگو بر جنگ بود

برجام آثار پیش‌بینی‌شده‌ای داشت که در بطن تفاهمنامه گنجانده شده بود و البته پیامدهای نانوشته‌ای داشت، البته آنچه در متن قرارداد آمده بود به گشایش‌های اقتصادی منجر شد.

به گزارش یزدی نیوزنایب رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی دستیابی به توافق برجام را پیروزی منطق گفت‌وگو بر جنگ دانست و با اشاره به برخی گشایش‌های اقتصادی در نتیجه اجرای برجام گفت که این موفقیت‌ها باعث شده مخالفین داخلی تغییر رویکرد دهند و به مسائل دیگری بپردازند.

محمدرضا تابش نماینده اردکان  در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: برجام آثار پیش‌بینی‌شده‌ای داشت که در بطن تفاهمنامه گنجانده شده بود و البته پیامدهای نانوشته‌ای داشت، البته آنچه در متن قرارداد آمده بود به گشایش‌های اقتصادی منجر شد. از جمله اینکه تولید نفت ما به سهمیه‌ای که اوپک برایمان تعیین کرد نزدیک شد و به چهار میلیون بشکه در روز رسید و فروش نفت نیز دو برابر شد.

وی افزود: تسهیل تبادل با بانک‌های خارجی، آزاد شدن میلیاردها دلار از سرمایه‌های بلوکه‌ شده ایران، حل مشکلات بخش کشتیرانی و بیمه کالاهایی که به مقصد ایران می‌آیند، تامین قطعات هواپیماها و فروش هواپیما به ایران و حل مشکلات سوییفت از جمله گشایش‌هایی بود که در عرصه اقتصادی انجام شد. تصور کنید که اگر برجام اتفاق نمی‌افتاد و به گفته آقای رئیس‌جمهور صادرات نفت ما متوقف می‌شد کشور با چه فاجعه‌ای روبه‌رو بود.

نماینده مردم اردکان در مجلس ادامه داد: وضعیت اقتصادی‌ای که امروز در کشور حاکم شده بخش عمده‌ای متاثر از تحریم‌هایی است که در سال‌های گذشته به دلیل درآمدهای بالای نفتی خود را نشان نداده اما امروز می‌بینیم به مرور زمان که با کاهش تولید کاهش صادرات و افت قیمت‌ها مواجه بودیم آثار تحریم هم مشهود می‌شود. در حالی که اگر برجام اتفاق نمی‌افتاد مشخص نبود چه فاجعه‌ای در انتظار اقتصاد کشور خواهد بود.

تابش با بیان اینکه علی‌رغم ایجاد گشایش‌های اقتصادی در نتیجه اجرای برجام برخی ایرادات و اشکالات به آن همچنان وارد است، اضافه کرد: رهبری هم در این رابطه نقطه‌نظرات کارشناسانه‌ای داشته‌اند که هر جا عدول از برجام صورت گرفت، ما هم قرار نیست از حقوق ملت کوتاه بیاییم. زیرا برجام جاده دو طرفه است و هرجا آنها عدول کنند ما هم بازی را بهم می‌زنیم ضمن اینکه برجام با فرض بی‌اعتمادی به آمریکا امضا شد و برای حل مشکل بین ایران و آمریکا نبود چراکه ما معتقدیم آمریکا خوی استکباری دارد و منافع خود را دنبال می‌کند و بعد از انقلاب هم تشنج‌هایی بین ایران و آمریکا وجود داشته است.

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس با بیان اینکه لابی صهیونیستی و مخالفین برجام در آمریکا در اجرای این توافق‌نامه کارشکنی می‌کنند، خاطرنشان کرد: البته در داخل کشور هم افرادی هستند که مخالف اجرای برجام هستند؛ برخی از آنها سوءنیت و برخی دیگر حسن نیت دارند، اما ما باید موضوع را فراتر از اینها ببینیم. مثلا ببینیم در منطقه با چه تحولاتی روبه‌رو هستیم و سعی کنیم به عمق استراتژیک نظام و در جهت تقویت آن یعنی تاثیرگذاری ایران در معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی دست پیدا کنیم. چراکه ایران با پدیده‌های عجیب و غریبی در منطقه روبه‌رو است.

وی دستیابی به توافق برجام را پیروزی منطق گفت‌وگو بر جنگ عنوان و خاطرنشان کرد: در واقع برجام توفیق دیپلمات‌ها و دیپلماسی ایرانی بود. دیپلمات‌های ما با ورزیدگی از منافع ملی کشور دفاع کردند و در عرصه مذاکره موفق به کسب امتیاز شدند تا کار به جنگ و قشون‌کشی نرسد. البته ثبات اقتصادی کلان برای ما در جهت دستیابی به رشد پایدار نیز بسیار ضروری است و اکنون ایران به این ثبات و پایداری رسیده است. به این معنا که اگر روزی ما را مخل امنیت جهانی تلقی می‌کردند امروز ایران در زمره کشورهایی است که برای صلح و امنیت منطقه و جهان تلاش می‌کند و این تغییر رویکرد منافع اقتصادی زیادی برای ما دارد.

نماینده مردم اردکان در مجلس با اشاره به تلاش دولت برای کاهش تورم، جذب سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال با برانگیخته شدن حس امید، آن را از پیامدهای نانوشته برجام دانست و گفت: اگر ما زمانی با صدور قطعنامه‌های مختلف در انزوای سیاسی قرار گرفته بودیم و اسرائیل و عربستان از این شرایط سوءاستفاده می‌کردند حالا نگرانی آنها بیشتر از این است که ایران از انزوا خارج می‌شود. برجام همچنین نشان داد که دولت در سایه عقلانیت و تدبیر تصمیم می‌گیرد و رفتارهایش قابل پیش‌بینی است. امروز دنیا خودش را با کشوری طرف می‌داند که ثبات و رفتار قابل پیش‌بینی دارد و همین باعث می‌شود سرمایه‌گذاری، انتقال تکنولوژی و کمک‌های فنی و اقتصادی بیشتر به طرف ایران گسیل شود.

وی توقف تحریم‌ها را از دستاوردهای دیگر برجام دانست و یادآور شد: پذیرفتن حق ایران در برخورداری از انرژی هسته‌ای از دیگر اثرات مهم برجام است. ضمن اینکه گشایش در روابط خارجی و عدم وابستگی به بلوک‌های شرق و غرب را می‌توان از دیگر آثار برجام دانست. زمانی بلوک شرق از قطع ارتباط ما با غرب سوءاستفاده می‌کرد اما در شرایط فعلی دست ما باز است تا با هر دو طرف منطبق بر منافع ملی مراوده داشته باشیم و توازنی در این زمینه برقرار خواهد شد.

تابش دسترسی به تکنولوژی‌های پیشرفته هسته‌ای و تسهیل فرآیند ورود تکنولوژی نو را ازدیگر دستاوردهای برجام دانست و گفت: البته ما باید به هشدارهای رهبری درباره نفوذ نیز توجه کنیم که فقط واردکننده صرف نباشیم بلکه تجهیزاتی وارد کنیم که به ارتقای تکنولوژی و صادرات کالاهای ایرانی به کشورهای دیگر بینجامد.

نماینده مردم اردکان در مجلس ادامه داد: ما همچنان شاهد هدایت‌های رهبری در موضوع هسته‌ای هستیم، دولت به این موضوع توجه دارد و مجلس هم اعمال نظارت خواهد کرد تا منافع ملی مورد خدشه قرار نگیرد چراکه اگر بخواهد منافع ملی آسیب ببیند یقیناً مسوولین ما در کمترین زمان ممکن مقابله به مثل خواهند کرد.

وی درباره رویکرد مخالفین داخلی برجام نیز اظهار کرد: مسائل جانبی مثل فیش‌های حقوقی که مطرح شد نشان داد توفیقاتی که برجام داشته و برآورده شدن برخی از انتظارات مردم باعث شده مخالفین متوجه شوند برجسته کردن ناکامی‌ها در برجام دیگر اثری بر مردم ندارد لذا آنها مسائل دیگری را مدنظر قرار داده‌اند البته ما معتقدیم در یک جامعه در تراز امام علی(ع) که عدالت در آن حاکم است هیچ کار غیرعادلانه‌ای پذیرفته نیست اگرچه این روند از سال‌های قبل وجود داشته و اکنون هم دولت با قاطعیت فرآمین رهبری را اجرا خواهد کرد تا این مشکل حل و فصل شود.

نایب رئیس فراکسیون امید در پایان اظهار کرد: اگرچه عده‌ای سعی داشتند بگویند برجام موفق نبوده اما عملاً توفیقاتی در عرصه داخلی کشور به دست آمده لذا مخالفین داخلی تغییر رویکرد داده و به مسائل دیگری پرداخته‌اند تا حاشیه بر متن سایه بیندازد. البته ما معتقدیم دولت باید بیشتر با مردم حرف بزند و آنها را توجیه کند که اگر برجام نمی‌افتاد چه پیامدهایی متوجه اقتصاد و امنیت کشور می‌شد. و چه پیامدهای مثبتی داشته و تداوم آن به کجا می‌انجامد. در واقع  این اشکال تا حدی به دولت وارد است و باید بیشتر مردم را در جریان امر قرار دهد.

بخش نظردهی بسته شده است..