مدیر کل میراث فرهنگی یزد وعده داد؛

آموزش نسلی دوستدار میراث و متخصص معماری گلین برای آینده

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان یزد گفت: میراث فرهنگی در نظر دارد همکاری خود را در قالب تفاهم‌نامه‌ای با بنیاد خرد، جهت تربیت نسلی که در آینده دوستدار میراث و متخصص معماری گلین باشند و از بناهای تاریخی محافظت کنند، آغاز کند.

«احمد آخوندی» در حاشیه بازدید از مسابقه سازه‌های خشتی ابرکوه که در قالب اولین جشنواره تابستانی دانش‌آموزی ابرکوه برگزار شد، اظهار کرد: برگزاری چنین مسابقاتی موجب می‌شود تا نوجوانان با نحوه ساخت سازه‌های گلین در قدیم و زحماتی که اجداد آنان کشیده‌اند آشنا شده، به اهمیت سازه‌ها پی برده و در حفاظت از این بناها، میراث فرهنگی را همراهی کنند.

وی خاطرنشان کرد: کار کردن با گل و ساخت سازه‌های گلین باعث پرورش خلاقیت در این نوجوانان می‌شود که در آینده آنان تأثیرگذار خواهد بود و در همین راستا میراث فرهنگی در نظر دارد در قالب امضا تفاهم‌نامه‌ای با بنیاد خرد، در جهت مرمت و حفظ بناهای تاریخی همکاری کند تا در آینده‌ای نه‌چندان دور نسل خوبی از افراد دوستدار میراث که خود متخصص معماری گلین هستند، پرورش دهیم.

آخوندی در رابطه با برگزاری جشنواره دانش‌آموزی با تأکید بر اینکه برگزاری جشنواره ذاتاً موجب رونق گردشگری می‌شود، خاطرنشان کرد: بهانه‌های سفر و گردشگری متفاوت است و منحصر به موضوعات میراثی نیست؛ چراکه همین جشنواره‌های علمی و فرهنگی نیز می‌تواند موجب جذب گردشگران داخلی و خارجی شده و ارتباط علمی بین ابرکوه با سایر مراکز علمی کشور و دنیا برقرار کند.

مدیر کل میراث فرهنگی استان با بیان اینکه یکی از عوامل توسعه هر منطقه نیروی انسانی است، یادآور شد: بنیاد خرد در ابرکوه با تمرکز بر روی نسل جوانِ دارای پتانسیل و ظرفیت‌های بالا، اقدام بسیار ارزنده‌ای انجام داده و با آموزش و حمایت در تربیت این نسل گام‌های بسیار محکمی برداشته است که می‌تواند آینده درخشانی را پیش روی شهرستان و استان قرار دهد.

«محمدمهدی روشن» مسئول کمیته اجرایی مسابقات جشنواره دانش‌آموزی، مسابقه سازه‌های خشتی را جذاب‌ترین بخش مسابقات عنوان کرد و گفت: این مسابقه با شرکت ۱۸۹ دانش‌آموز در قالب ۶۳ تیم سه نفره طی دو مرحله (دو روز) برگزار شد که در مرحله اول دانش‌آموزان که از پیش در کارگاه آموزشی شرکت کرده بودند، با مواد اولیه مصالح موردنیاز را تهیه کردند.

وی ادامه داد: در مرحله دوم مسابقه فوق، دانش‌آموزان به ساخت سازه‌های خشتی در مقیاس کوچک پرداخته و با توجه به اینکه ابرکوه یک شهر با معماری خاص خشتی است، بسیاری از بناها و جاذبه‌های تاریخی شهرستان را بازسازی کردند.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..