مشاهده یک کاراکال در پارک ملی سیاهکوه اردکان

کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد در حین بازدید و پایش پارک ملی سیاهکوه اردکان، موفق به مشاهده یک کاراکال شدند.

به گزارش یزدی نیوز این گربه سان وحشی در محل چشمه و در حالیکه جهت شکار پرنده کمین کرده بود، مشاهده شد.

کاراکال از معدود گربه سانانی است که هیچ خط و خالی روی بدن ندارد، دلیل آن برای سازگاری و استتار در مناطق کویری است. این حیوان به دلیل وجود دسته مو‌های بلند سیاه رنگی که روی گوش‌های خود دارد، سیاهگوش نیز نامیده می‌شود. کاراکال از سرعت عمل بالایی در شکار برخوردار است بطوریکه پرندگان را با یک جست به شکل مستقیم و به سمت بالا می‌گیرد و حتی می‌تواند در ظرف مدت کوتاهی چندین پرنده را شکار کند. تخریب زیستگاه، تصادفات جاده ای، کاهش طعمه و سگ‌های گله از تهدیدات عمده این گونه در کشور محسوب می‌گردد. کاراکال در ایران جزء گونه‌های حمایت شده است.

پراکنش این گونه، محدود به قاره‌های آفریقا و آسیا می‌باشد و در ایران نیز در اکثر مناطق بیابانی و استپی پراکنش دارد. استان یزد، یکی از زیستگاه‌های مهم این گونه در کشور محسوب می‌شود و تاکنون حضور این گونه در اکثر مناطق تحت مدیریت و سایر زیستگاه‌های استان بویژه مناطق حفاظت شده کالمند بهادران و کوه بافق، شکار ممنوع مرور، شکار ممنوع باغ شادی، پناهگاه حیات وحش دره انجیر و پناهگاه حیات وحش بوروئیه تائید شده است.

منبع:خبرگزاری صداوسیما

بخش نظردهی بسته شده است..