اردکان موفق در اجرای طرح شهر بدون مانع

به گزارش یزدی نیوزبدون شک همگان تیرماه را با گرمای کلافه‌کننده‌اش می‌شناسند اما مردمانی نیز هستند که تیرماه برایشان یادآور مردان و زنان بی‌ادعایی است که خالصانه آستین همت بالا زده‌اند تا گره‌ی از کار خلق خدا باز کنند و از کسانی که دست‌گیری ندارند، دستگیری کنند.


مادران سالخورده‌ای که در این دنیای پرهیاهو در کنج عزلت خویش، سر در گریبان هستند و چشم انتظار عزیزی که از در وارد شود و پای درد دلشان بنشیند، پدران پیری که بی‌مهری‌ فرزندان، خستگی سالیان سال رنج و تلاش را بر تن آنها ماندگار کرده و چشم به راه فرزندانی هستند هر چند غریبه، تا دستان پینه بسته‌شان را به مهر در دست گیرند و عصای دوران پر رنج و محن پیری‌شان باشند.

از همین دسته هستند معلولان ذهنی و جسمی و حرکتی که در پیچ و تاب زندگی ماشینی و خالی از عاطفه این روزهایمان، به وادی فراموشی سپرده شده‌اند و تنها چشم امیدشان به نیک مردان و مهربان زنانی است که نه به حکم وظیفه سازمانی بلکه بنا بر وظیفه انسانی‌شان، مهربانی را سبد سبد نثارشان کنند و حقوق به تاراج رفته شهروندی‌شان را با احترام کامل در طبق هایی از اخلاص و عشق نهاده و تقدیم شان دارند.

آری تیرماه یادآور تلاش همه کسانی است که بهتر زیستن را برای ما به ارمغان می‌آورند، تلاشی که زمان و مکان نمی‌شناسد، از پیش از تولد ما آغاز شده و پا به پای ما در همه عرصه‌های زندگی تا لحظه وداع از این جهان فانی به خدمت رسانی مشغول هستند.

خدمات متنوعی که فقط در بهزیستی یافت می‌شود و بس، خدماتی چون مشاوره ژنتیک، مشاوره و آموزش‌های پیش از ازدواج، آموزش زندگی خانوادگی ،آموزش مهارت‌های زندگی، مهدهای کودک، طرح‌های پیشگیری از تنبلی چشم و طرح غربالگری شنوایی، ارائه خدمات توانبخشی و مراقبتی ویژه معلولان جسمی حرکتی، ذهنی و سالمندان‌، کودکان اوتیسم‌، بیمه زنان سرپرست خانوار، طرح توانمندسازی سالمندان، پیشگیری و درمان اعتیاد، پیشگیری از معلولیت‌ها، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی‌، طرح‌های مداخله‌ای طلاق، اشتغال و مسکن معلولان و بسیاری از طرح‌ها و برنامه‌های دیگر که همگی برای بهتر زیستن آحاد جامعه در سازمانی به نام بهزیستی به مرحله اجرا در می‌آید.

و البته این همه آنگاه به اوج می‌رسد و به کمال می‌انجامد که متولیان این سازمان‌، در کنار همه اینها، روزآمدی و کار آمدی را وجهه همت خود قرار می دهند و فراتر از وظایف سازمانی به خلق ایده‌های نو می‌پردازند و بساط علم و تحقیق و پژوهش را در این سازمان پی می‌افکنند که شاهد آن، ایجاد پژوهشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی متعدد از قبیل مرکز تحقیقات ژنتیک و مرکز تحقیقات سالمندی است .

به گزارش ایسنا – منطقه یزد،‌ "امیر ولی عضدزاده" به مناسبت هفته بهزیستی، این سازمان را تنها مرکز تخصصی ارائه کننده خدمات توانبخشی دولتی در کشور نام برد و افزود: سازمان بهزیستی براساس وظایف قانونی خود، خدمات مختلفی را به معلولان و سالمندان ارائه می دهد که علاوه بر آن پا به پای مردم و همراه با رشد و تکامل آنان در عرصه‌های مختلف دیگر نیز خدمات متنوع و گوناگونی را به آحاد جامعه ارائه می‌دهد.

وی در تعریف جایگاه سازمان بهزیستی از وظیفه این سازمان در تهیه هنجارها و استانداردهای خدماتی و آموزشی نیروی انسانی متخصص یاد کرد و گفت: سازمان بهزیستی به عنوان سازمانی روزآمد و نوآور در اولین گام اقدام به تأسیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی وهمچنین دانشگاه‌های علمی کاربردی در استان‌ها کرد.

وی در این رابطه اظهار کرد: به جرأت می توان گفت که بهزیستی استان یزد پیشروترین اداره در این زمینه است و اگرچه به عنوان سازمانی دانشگاهی قلمداد نمی‌شود ولی همواره توجه ویژه‌ای به فعالیت‌های آکادمیک و دانشگاهی داشته و بر فعالیت‌های دانش‌بنیان و پژوهش محور تأکید داشته است.

عضدزاده در همنی راستا نیز به تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک علمی و پژوهشی میان بهزیستی استان و دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی اشاره کرد که بر اساس آن دانشگاه علوم بهزیستی متعهد به همکاری در ایجاد سه مرکز تخصصی و پژوهشی در استان یزد یعنی مرکز تحقیقات سالمندی اردکان، مرکز تحقیقات ژنتیک میبد و مرکز تحقیقات آسیب‌های اجتماعی یزد شده است .

وی با ابراز گلایه از نگرش سیاسی به راه‌اندازی مرکز تحقیقات سالمندی اردکان، افزود: در صورتی که از سال گذشته باید اولین دوره پذیرش دانشجو در مقطع MPH سالمندی را آغاز می‌کردیم ولی به دلیل آماده نبودن زیر‌ساختها و باز هم عدم همکاری دستگاه‌های مسئول، متأسفانه قادر به انجام این کار نشدیم ولی امیدواریم با حمایت مسئولان این مهم در سال جاری به وقوع بپیوندد.

این مقام مسئول با بیان این که قرارداد همکاری های پژوهشی با مرکز تحقیقات سالمندی به امضاء رسیده است، گفت: دانشگاه علوم بهزیستی متعهد شده در زمینه آموزش و تأمین اعضای هیئت علمی و پیگیری دریافت مجوز مرکز تحقیقات سالمندی شهرستان اردکان از وزارت علوم با ما همکاری کند و تا رسیدن به آن نقطه، به عنوان پایگاه تحقیقاتی زیر نظر آن مرکز فعالیت کند.

رئیس بهزیستی اردکان با اشاره به طرح ایده‌ی "اردکان، شهر بدون مانع و شهری مناسب برای همه" از سوی بهزیستی، گفت: خوشبختانه طی یکسال گذشته شاهد تغییراتی در سطح شهر هستیم به نحوی که اردکان در زمینه عملیاتی کردن و اجرای طرح شهر بدون مانع، نه تنها در سطح استان بلکه در سطح کشور مقام اول را به خود اختصاص داده است.

وی در این باره عنوان کرد: براساس ارزیابی‌های صورت گرفته از سوی سازمان بهزیستی کشور، بالاترین میزان تحقق سهم استان‌ها در برنامه‌های عملیاتی دبیرخانه مناسب‌سازی به میزان ۱۱۶ درصد به استان‌های گیلان و مازندران اختصاص داشت در حالی که این میزان تحقق در شهرستان اردکان ۱۳۷.۵ درصد ارزیابی شده است.

عضدزاده به مهمترین اولویت‌های کاری این اداره در شهرستان اردکان در سال جدید نیز اشاره کرد و افزود: در سال جاری چهار اولویت و چهار هدف اصلی در برنامه‌های کاری بهزیستی قرار دارد که نخستین آنها به بار نشاندن مرکز تحقیقات سالمندی است که تنها در صورت همکاری همه مسئولان محقق خواهد شد والا مانند ۱۳ سال گذشته آب در هاون کوبیدن خواهد بود.

وی بسط و توسعه مناسب‌سازی محیط شهری، آماده تحویل شدن مسکن مهر معلولان اردکانی و ساخت اولین کلینیک تخصصی ناهنجاری‌های دهان و دندان ویژه معلولان با کمک خیرین را از دیگر برنامه‌های سالجاری بهزیستی شهرستان خواند.

وی عملکرد اداره بهزیستی اردکان و جایگاه این اداره در بین ادارات استان را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته توسط واحد نظارت و ارزیابی عملکرد سازمان بهزیستی استان یزد، در سال گذشته اداره بهزیستی اردکان به عنوان اداره برتر در زمینه ارزیابی عملکرد معرفی شد و در زمینه مناسب‌سازی هم که در کشور رتبه نخست را بدست آوردیم.

عضدزاده در پایان نیز در مورد تعداد افراد تحت پوشش بهزیستی اردکان نیز گفت: هم‌اکنون بهزیستی اردکان بیش از دو هزار معلول و ۳۰۰ خانوار نیازمند شهرستان را تحت پوشش و حمایت خود دارد و خدمات خود را از طریق ۱۶ مهد کودک، ۱۱ مرکز توانبخشی روزانه و شبانه روزی و ویزیت در منزل، ۱۰ موسسه فعال در حوزه پیشگیری و سه موسسه خیریه همکار به آحاد مردم و مددجویان ارائه می‌کند.
 

منبع: ایسنا

بخش نظردهی بسته شده است..