مدیر کل دامپزشکی یزد خبر داد

امسال قربانگاه موقت در استان نخواهیم داشت/نظارت ۲۷ گروه بر ذبح دام یزدیها در روز عید قربان

مدیر کل دامپزشکی استان یزد اعلام کرد: اداره کل دامپزشکی استان یزد در قالب اکیپ‌های ثابت و سیار بر ذبح دام در روز عید سعید قربان نظارت می‌کند.

«علی فاتحی‌نیا» ضمن تبریک پیشاپیش عید قربان گفت: تمهیدات لازم در خصوص نظارت‌های بهداشتی در روز عید قربان اندیشه شده است تا اجرای سنت حسنه قربانی به بهترین نحو انجام شود.

وی در این باره تصریح کرد: امسال به دلیل نبود زیرساخت مناسب و اهمیت سلامت مصرف کنندگان، قربانگاه موقت در مرکز و کلیه شهرستان‌های استان یزد نخواهیم داشت و ۱۲ اکیپ ثابت و ۱۵ اکیپ سیار شامل ۱۹ دکتر دامپزشک و ۲۶ بازرس بهداشتی از ساعت ۷ صبح لغایت ۱۳ در روز عید قربان جهت انجام نظارت بر ذبح بهداشتی دام در کشتارگاه‌های سنتی و صنعتی حاضر خواهند شد.

وی افزود: در کنار ناظرین و بازرسان بهداشتی این اداره کل ، ۱۵ ناظر شرعی هم در محل کشتارگاه ها حضور دارند تا شهروندان از روند انجام ذبح شرعی دام اطمینان خاطر داشته باشند.

فاتحی‌نیا با اشاره به اهمیت کشتار دام در کشتارگاه‌ها، گفت: قربانی کردن دام در معابر عمومی موجب انتشار انواع ویروس‌ها و بیماری ها به ویژه در شرایط گرمای هوا و احتمال وجود بیماری تب کریمه کنگو می‌شود؛ لذا ضروری است؛ مردم از کشتار دام‌ در حاشیه خیابان‌ها، معابر شهری و روستایی اجتناب کنند و با سهل انگاری سلامت جامعه را به خطر نیندازند.

مدیرکل دامپزشکی یزد خاطرنشان کرد: به منظور حفظ سلامت مردم، ارتقاء بهداشت عمومی و پیشگیری از بیماری های مشترک بین انسان و دام به ویژه بیماری های خطرناک تب خونریزی دهنده کریمه کنگو و تب مالت برنامه ریزی لازم با دستگاه های مرتبط صورت گرفته است، امیدواریم با اقدامات انجام شده به بهترین شکل، نظارت بر ذبح دام های نذری اجرا شود.

فاتحی‌نیا با بیان اینکه گوشت قربانی قبل از مصرف بایستی ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری شود، گفت: نگهداری گوشت تازه در یخچال انتقال عوامل بیماری زا را به حداقل می رساند که در این راستا از مردم درخواست می کنیم با مراجعه به کشتارگاه های دام در روز عید قربان و یا مراکز کشتار اضطراری در سطح استان، نسبت به کشتار دام نذری خود با نظارت کارشناسان دامپزشکی اقدام کنند.

این مسئول در پایان با اشاره به آنکه سامانه ۱۵۱۲ دامپزشکی برای پاسخگویی به مردم در زمینه دام فعال است؛ از مردم خواست تا در صورت مشاهد هرگونه موارد غیر بهداشتی و تخلف با این شماره تماس بگیرند تا در اسرع وقت پیگیری لازم صورت پذیرد.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..