دومین قطار مسافربری یزد – مشهد بهره برداری شد

آیین بهره برداری از دومین قطار مسافربری یزد - مشهد با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، و نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان بهره برداری شد.

«سیدمیعاد صالحی» معاون وزیر و مدیر عامل شرکت راه آهن در این مراسم گفت: توسعه راه آهن در دولت سیزدهم به یکی از اولویت‌های اصلی کشور تبدیل شده است و کاستی های این حوزه در زمینه حمل باری و مسافر در راستای ارتقاء خدمت رسانی به شهروندان بهسازی می‌شود.

وی ادامه داد: توسعه نفوذ فناوری برای ارتقای رفاه مردم و تزریق نقدینگی برای ارتقای تجهیزات این بخش ضروری است و لذا افزایش ایمنی راه آهن کشور و همچنین بهسازی امکانات موجود در راس فعالیت های قرار دارد.

مدیر عامل راه آهن کشور اظهار کرد: راه آهن هم اکنون با تکنولوژی پایه و متوسط خدمت می کند و در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر توسعه اولویت دار ریلی، تامین نقدینگی برای ارتقاء این بخش از سوی دولت دنبال می شود.

صالحی همچنین در خصوص افزایش خدمات حمل و نقل ریلی در برخی مسیرها گفت: افزایش خدمات قطار در مسیر یزد – مشهد در سال ها مورد درخواست مردم بوده و از طریق استاندار، امام جمعه یزد و نمایندگان در دیدارهایی که انجام شد، مورد تاکید زیادی قرار گرفت و با اقداماتی که در این زمینه انجام شده است، یک قطار با ۱۰ سالن که هر سالن هشت کوپه و هر کوپه چهار تخت دارد و با امکانات ویژه بازسازی با هزینه ۱۰۰ میلیارد تومان مورد بازسازی قرار گرفت و فعالیت آن در این مسیر آغاز شده است.

وی افزود: طی سال های اخیر برای توسعه ناوگان راه آهن اقدامی چشمگیری انجام نشده و عقب ماندگی زیادی در این زمینه به دولت سیزدهم به ارث رسیده است و امید آن می رود با برنامه ها و اقداماتی که این دولت در دستور کار دارد، این کاستی ها جبران شود.

«محمدصالح جوکار» نماینده مردم یزد، اشکذر و بخش ندوشن در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم گفت: در برنامه ششم توسعه پیش بینی شده که ظرفیت قطار و ناوگان ریلی در حوزه بار و مسافر افزایش یابد و امیدواریم این اقدام عملیاتی شود.

وی در خصوص راه آهن مسیر یزد – اقلید نیز اظهار کرد: این خط ریلی در دولت گذشته با دستپاچگی افتتاح شد و هنوز یک قطار به دلیل ناتمام ماندن مسیر در آن حرکت نکرده است که مقرر شده بود تا پایان سال ۱۴۰۰ راه اندازی شود ولی تاکنون اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است و این مسیر تاثیر زیادی در حوزه تجارت و اقتصاد کل کشور دارد.

وی افزود: در زمینه توسعه خدمات در مسیر یزد – تهران کمبودهایی در زمینه واگن و لوکوموتیو وجود دارد و حمایت از تولید داخلی در این زمینه بسیار مهم است اما در زمینه ورود بخش خصوصی به این حوزه وزارت صمت مخالفت می کند و باید وزیر در این زمینه پاسخگو باشد که چرا با وجود ابراز تمایل بخش خصوصی برای مشارکت در صنعت ریلی، هیچ گونه حمایت و همکاری در این زمینه صورت نمی گیرد.

جوکار بیان کرد: برای انتقال قطارهای باری از داخل شهر یزد در سال ۹۲ مصوه ای وجود دارد اما هیچ اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.

«مهران فاطمی» استاندار یزد در این مراسم گفت: مردم استان یزد از دیرباز از علاقه مندان حضرت امام رضا(ع) هستند و افزایش خدمات حمل نقل در مسیر یزد – مشهد مدت های زیادی است که مورد درخواست مردم دارالعباده قرار داشته است که این درخواست شهروندان امروز با آغاز حرکت قطار یزد – مشهد از مسیر یزد، اشکذر، میبد و اردکان به سمت مشهد مقدس عملی شد.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..