عامل توسعه برترین خوشه صنعتی کشور اعلام کرد:

تقویت برند “زیلوی میبد” با همکاری ایران و سوئیس در قالب طرح «ایرسیب»

عامل توسعه خوشه زیلو استان یزد که اخیراً همزمان با روز صنعت و معدن به عنوان برترین خوشه صنعتی کشور معرفی و تجلیل شد، با بیان این که توسعه باید یک فرآیند پایدار و مداوم باشد، تداوم توسعه خوشه زیلو را نیازمند پیگیری ذی‌نفعان و دستگاه‌های پشتیبان صنعت زیلو دانست.

«محمدرضا دهقانی» در رابطه با این دست بافته جهانی گفت: زیلو دست‌بافته‌ای اصیل و هنری و حاصل تلاش زنان و مردان هنرمندی است که با زحمت و تلاش بسیار و ابتکار و علاقه‌ای وافر هنر، اصالت و زیبایی را به خانه‌های ایرانیان هدیه می‌دهند.

وی با اشاره به فعالیت بیش از ۳۵۰ فعال در این حوزه، افزود: اگرچه زیلو فرشی اصیل و تاریخی است اما سادگی نقش‌های جذاب و طبیعی بودن الیاف، آن را به هم‌نشین زیبا و دل‌نشین زندگی مدرن و یادگار اصالت و فرهنگ در خانه‌های امروزین تبدیل کرده ‌است.

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر پنبه‌ای بودن تار و پود و رنگ‌رزی طبیعی، زیلو را به فرشی تمام گیاهی، سالم، ضد حساسیت پوستی و تنفسی و در یک کلام به «فرش سلامت» تبدیل کرده ‌است که استفاده از آن برای کودکان، افراد دارای حساسیت و علاقه‌مندان به طبیعت و محیط‌زیست توصیه می‌شود.

دهقانی در مورد خوشه توسعه زیلو استان گفت: این خوشه در قالب همکاری مشترک شرکت شهرک‌های صنعتی و جهاددانشگاهی یزد اواخر سال ۱۳۹۶ شروع و پس از ۹ ماه کار مطالعاتی در سال ۱۳۹۷، عملاً از آذرماه همان سال روند اجرایی این طرح کلید خورد.

وی با قدرددانی از حمایتها و پشتیبانی‌های شرکت شهرکهای صنعتی به عنوان کارفرما در این طرح، سازمان کارگزار توسعه این خوشه را سازمان جهاد دانشگاهی یزد خواند و گفت: تیم توسعه خوشه زیلو طی این مدت تلاش کرده که استراتژی‌های توسعه‌ای خوشه شامل سامان‌دهی تولید، گسترش بازاریابی و تقویت برند زیلوی میبد را پیگیری کند.

عامل توسعه خوشه زیلو استان از مهم‌ترین اقدامات در این زمینه را تقویت مهارت‌های نیروی انسانی از طریق برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی، رویدادها و بازدیدها برشمرد و افزود: طی این مدت بحث طراحی زیلو به زنجیره ارزش زیلو اضافه شد تا شاهد ایجاد ارزش‌افزوده بیشتر برای این هنر صنعت باشیم.

وی ادامه داد: علاوه ‌بر این در بحث معرفی زیلو در برخی بازارهای بین‌المللی اقداماتی خوبی صورت گرفته به طوری که در حال‌ حاضر به‌ صورت محدود شاهد ارائه آن در بازارهایی همچون چین، اروپا و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس هستیم.

دهقانی یکی از مشکلات در حوزه کیفیت زیلو را وجود مشکل فرایند تامین و چله پیچی در این هنر صنعت خواند و گفت: خوشبختانه با طراحی ماشین‌آلات مختلف در این زمینه، کارگاه تامین و چله‌پیچی راه اندازی و زمینه تسهیل فعالیت‌های زیلوبافی و کاهش بهای تمام‌شده برای آن ایجاد شده است.

وی همچنین از تاسیس انجمن صنفی بافندگان زیلو به ‌عنوان نهاد فراگیر خوشه توسعه زیلو خبر داد که منافع فعالان این حوزه را دنبال می‌کند.

وی گفت: در کنار این موضوع تلاش شده که محصول مناسبی برای معرفی و بازاریابی زیلو فراهم شود که در این راستا اقداماتی مانند مستندسازی زیلوهای تاریخی، ثبت تاریخ شفاهی زیلو، آماده‌سازی کتاب معرفی زیلو و همچنین ‌اقدام جهت راه‌اندازی مجموعه گنجینه اسناد زیلو در دانشگاه میبد را می‌توان نام برد.

دهقانی خاطرنشان کرد: در راستای تقویت برند زیلوی میبد نیز همکاری مشترکی بین کشورهای ایران و سوئیس در قالب طرح «ایرسیب» در دست اقدام است و نشان جغرافیایی زیلوی میبد به ‌عنوان تنها صنایع دستی ایران در این طرح مورد حمایت قرار گرفته و سیستم مدیریت نشان جغرافیایی برای آن در حال پیاده‌سازی است.

عامل توسعه خوشه زیلو استان در پایان اظهار کرد: باید اهتمام داشت که توسعه، یک فرآیند پایدار و مداوم باید باشد و توسعه خوشه زیلو نیز یک طرح زمان‌بر و یک فرآیند چندساله است که با همکاری و حمایت‌های خوب شرکت شهرک‌های صنعتی و تیم توسعه خوشه دنبال شده و تداوم آن باید توسط خود ذی‌نفعان و دستگاه‌های پشتیبان صنعت زیلو انجام شود.

دهقانی یادآور شد: اصولاً طرح‌های توسعه خوشه‌های صنعتی توسط سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در ذیل وزارت صمت انجام می‌شود لذا در همین راستا همزمان با روز گرامیداشت صنعت و معدن، شرکت شهرکهای صنعتی استان یزد به واسطه اجرای طرح توسعه خوشه زیلو به عنوان خوشه برتر کشور مورد تقدیر قرار گرفت.

«محمد دهقان» سرپرست شرکت شهرک های صنعتی استان یزد نیز با اشاره به کسب عنوان برتر کشوری توسط خوشه زیلو اظهار کرد: در این مراسم وزیر صنعت، معدن و تجارت از شرکت شهرکهای صنعتی استان یزد و تیم توسعه خوشه زیلو به پاس کسب عنوان «برترین طرح توسعه خوشه های کسب و کار کشور»، با اهدای لوح و تندیس تقدیر کرد.

وی با بیان اینکه خوشه‌های کسب و کار یکی از الگوهای موفق سازماندهی صنایع کوچک و متوسط هستند که کاستیهای صنایع کوچک و متوسط را رفع و مزیتهای مختلف صنایع کوچک، چون انعطاف پذیری و تنوع را تقویت می بخشند افزود: خوشه کسب و کار مجموعه‌ای از بنگاه‌های تولیدی و خدماتی در یک رشته صنعتی است که با تکیه بر سرمایه های قوام یافته اجتماعی در مناطق مختلف جغرافیایی در کنار نهادهای پشتیبان و از طریق روابط متراکم میان بنگاهی شکل می گیرد.

دهقان خاطرنشان کرد: با توجه به جایگاه منحصر به فرد هنرصنعت زیلو در استان یزد و اهمیت توسعه و رونق مجدد آن، طرح توسعه خوشه زیلو از سال ۹۶ مطرح شد و شرکت شهرک‌های صنعتی استان یزد با انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با سازمان جهاددانشگاهی یزد اجرای این طرح را آغاز کرد.

سرپرست شرکت شهرکهای صنعتی استان یزد در پایان ابراز کرد: طی ۳۰ ماه این خوشه،‌ برنامه‌های متعددی در راستای استراتژی‌های تدوین شده اجرا شد که از جمله آن دوره های آموزشی طراحی، سرکار زیلو، حضور در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی، اجرای طرح نشان جغرافیایی توسط مشاور سوئیسی، خرید مشترک نخ، بهسازی دستگاه‌های زیلوبافی نام برد که منجر شد این خوشه به عنوان خوشه برتر کشور شناخته شود.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..