افزایش تسهیلات و مشوق‌ها برای ساکنان بافت تاریخی

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری یزد: افزایش مشوق‌ها و تسهیلات جزو مسائلی است که باید در استان برای سکنه بافت تاریخی پیگیری شود.

به گزارش یزدی نیوز حجت الاسلام مجتبی صداقت با تأکید بر اینکه حفظ سنت‌ها و فرهنگ بومی مردمان یزد در طول تاریخ ثمره ثبت جهانی است، گفت: سبک زندگی یزدی‌ها یکی از مهم‌ترین مسائلی است که در ثبت یزد در فهرست آثار جهانی موردتوجه قرار گرفت، اما مهم‌ترین شاخصه یزد بافت زنده و پویا و حیات سکنه بود.ا

وی افزود: اگر امروز یزد جهانی شده و این فرصت ارزشمند در اختیار ماست ماحصل سکونت مردمانی است که در درازمدت کمتر دچار تغییر سبک زندگی شده‌اند و معماری آن‌ها نیز برگرفته از نوع و سبک زندگی‌هایشان است.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری یزد تأکید کرد که افزایش مشوق‌ها و تسهیلات جزو مسائلی است که باید تمام استان برای سکنه بافت تاریخی پیگیری کند.

وی ادامه داد: با توجه به تغییر سبک زندگی شاهد هستیم که بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند به‌جای زندگی و سکونت در بافت تاریخی، به خانه‌های مدرن‌تر پناه ببرند این در حالی است که اگر بتوانیم امتیاز‌ها و تسهیلات را در حوزه بافت تاریخی ارتقا دهیم شاهد برگشت جمعیت قابل‌توجهی به بافت تاریخی خواهیم بود.

صداقت اظهار داشت: بسیار مشتاقم که در بافت تاریخی ساکن شوم، هرچند که به‌واسطه مهاجرت تازه‌ام از تهران به یزد این اتفاق هنوز میسر نشده، ولی قبل از این مهاجرت چند سال ساکن بافت تاریخی بودم.

وی در پاسخ به اینکه آیا سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری آمادگی انتقال به بافت تاریخی را دارد، گفت: بسیار در این زمینه پیگیر هستیم، اما شاخصه‌هایی مانند مکان مناسب و دسترسی مناسب برای مخاطبان ما بسیار اهمیت دارد که هنوز نتوانستیم به مکان موردنظر برسیم درصورتی‌که این مکان مهیا شود به‌سرعت آماده انتقال به بافت تاریخی هستیم.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری یزد با اشاره به برگزاری رویداد ثبت جهانی یزد در فهرست آثار یونسکو افزود:رویداد‌های متنوع و برنامه‌های بسیار خوبی تدارک دیده‌شده که در حال حاضر نیز در مرحله توافق و برنامه‌ریزی برای پیگیری بخشی از این رویداد‌ها از طریق شهرداری با مشارکت اداره‌کل میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی هستیم.

وی از تدارک برنامه‌هایی با محوریت رویداد‌های بافت تاریخی و فرهنگ و سبک زندگی این مردم خبر داد و گفت: علاوه بر برگزاری چندین برنامه متنوع از ۱۹ تیرماه در بافت تاریخی مانند بافت گردی، جشن و برگزاری مراسم متنوع، درصدد برگزاری تور گردشگری شهری از وزیر تا امیر در غدیر هستیم که با محوریت خانواده‌ها و معرفی آثار تاریخی شیعی برگزار می‌شود.

صدایت ادامه داد: این تور از آب‌انبار وزیر در مجاورت مسجد جامع تا میدان امیر چقماق به مناسبت رویداد مهم غدیر برگزار می‌شود که پرداختن به المان‌های مذهبی و مکان‌های تاریخی و فرهنگی خصوصاً اماکن شیعی در دست برنامه‌ریزی است که البته سنوات قبل از کرونا نیز برگزار می‌شده و در این رویداد مجدداً به آن خواهیم پرداخت.

منبع:خبرگزاری صداوسیما

بخش نظردهی بسته شده است..