اجرای طرح آبیاری نوین فضای سبز شهری یزد برای اولین بار

رئیس سازمان سازمان سیما منظر و فضای سبز شهرداری یزد از آبیاری فضای سبز شهری یزد با اجرای طرح آبیاری نوین به صورت زیرسطحی خبر داد.

«محمد حسن منصوری زاده»  از معایب آبیاری قطره‌ای یا تحت فشار سطحی را نیاز به زمان طولانی‌تر جهت آبیاری خواند که علاوه بر رویش بیشتر علفهای هرز، موجب به سطح خاک آمدن ریشه درختان می‌شود، پس از قطع آب طی دو یا سه روز تا ۱۰ سانتی متری خشکی در عمق زمین را موجب و تنش تشنگی را سریع‌تر می‌کند.

وی با بیان این که در طرح نوین آبیاری دیگر شاهد معایب آبیاری قطره یا تحت فشار سطحی نخواهیم بود، گفت: شیوه نوین آبیاری زیرسطحی نوین بهترین راه نجات کویر و مناطق کم بارش است که با توجه به اجرای آن در عمق خاک، گیاه را از هرگونه آسیب پذیری محفوظ نگه داشته و با وجود آبیاری در زمانی کوتاه، آب سریع‌تر به اطراف ریشه نفوذ کرده و ریشه در رطوبت طولانی و ماندگار به دور از گرما و تبخیر، رشد می‌کند.

منصوری در خصوص جزئیات این طرح نیز افزود: در شیوه آبیاری زیر سطحی به صورت نوین، محفظه ۲۵ لیتری در عمق ۳۰ سانتی متری دور درخت و در درختان با تنه قطور محفظه در طرفین درختان قرار می‌گیرد و هنگام آبیاری فضای اطراف ریشه تا عمق ۷۰ سانتی‌متری زمین به وسعت حدود یک متر مربع آبیاری و ریشه به عمق خاک هدایت می شود.

این مسئول اضافه کرد: با ایجاد رطوبت طولانی در زیر خاک و حداقل تبخیر با مصون نگه داشتن آبیاری از آفتاب و باد، از تشنج زود هنگام گیاه نیز جلوگیری به عمل می آید.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..