مدیر کل ثبت اسناد و املاک یزد:

یزد پیشرو در تعیین تکلیف اراضی و ساختمانهای فاقد سند/هنوز ۳۴۰ هزار سند دفترچه‌ای نزد یزدیهاست

مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان یزد با اشاره جایگاه نخست یزد در کشور به لحاظ رشد فرایند تعیین تکلیف اراضی و ساختمانهای فاقد سند رسمی، گفت: در حال حاضر حدود ۳۴۰ هزار اسناد دفترچه‌ای در دست مردم استان قرار دارد که در این باره تقاضا داریم هرچه زودتر نسبت به تعویض اسناد مالکیتی دفترچه‌ای خود به اسناد تک...

«شهرام تقدم» در جمع خبرنگاران ضمن گرامیداشت هفته قوه قضائیه، اظهار کرد: سازمان ثبت اسناد و املاک با قدمت ۱۰۰ سال ماموریتها و تکالیفی در زمینه موضوعات ثبت معاملات و ثبت شرکت ها و هم چنین ثبت املاک و دارایی هایی مردم کشورمان برعهده دارد که از مهمترین آنها تثبیت مالکیت‌ها و صدور اسناد مالکیتی است.

وی افزود: این سازمان همچنین در تحکیم روابط اقتصادی بین افراد از طریق ثبت معاملات در دفاتر اسناد رسمی و هویت بخشی به اسناد رسمی در حوزه تحکیم روابط اجتماعی از طریق دفاتر اسناد ازدواج و طلاق فعالیت دارد.

تقدم به هویت بخشی به اشخاص حقوقی از طریق ثبت شرکتهای و موسسات غیرتجاری در این سازمان اشاره و اضافه کرد: امروزه یکی از مهمترین و از محورهای اساسی اقدامات سازمان ثبت اسناد و املاک کشور انجام حدنگاری یا کاداستر است.

وی خاطرنشان کرد: سازمان ثبت با توجه به الزامات قانونی و ماموریتهای ویژه ای که دارد در تلاش است که در استان یزد بحث حدنگاری را در حوزه املاک و اراضی به خوبی اجرا کند.

وی با اشاره به اهتمام سند تحول و تعالی قضایی به امر توسعه عدالت و حمایت از حقوق فردی و اجتماعی، گفت: سازمان ثبت در این سند تعالی سه ماموریت عمده شامل جلوگیری از بروز جرائم و دعاوی، حمایت از حقوق مالکیت اشخاص و نظارت بر اجرای صحیح قوانین و حسن اجرای امور را برعهده دارد.

این مسئول با بیان این که موضوع کاداستر در سند تحول قضایی پررنگ دیده شده و از اولویتها و سیاستهای این سازمان محسوب می شود، الزامات اجرای کاداستر را یادآور شد.

وی با اشاره به تصویب قانون جامع حدنگار در اسفند ۱۳۹۳ و عملیاتی شدن آن از سال ۱۳۹۴، اظهار کرد: خوشبختانه در استان یزد به وسعت هفت میلیون و ۶۵۰ هزار هکتار تاکنون با همکاری و هم افزایی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری حدود ۹۸ درصد سطح عرصه های استان حدنگاری و نسبت به صدور اسناد مالکیتی آنها اقدام شده است و دو درصد باقیمانده نیز مربوط به اراضی کشاورزی، شهری و روستایی است که در نظر داریم با توجه به تکلیفی که از سوی سازمان به استانها ابلاغ شده تا پایان سال نقش موثری را در این باره ایفا کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اسکن و بار گذاری اطلاعات بالغ بر ۷۹ درصد دفاتر اسناد رسمی استان طی چهار ماه گذشته، از تکمیل آنها طی چند هفته اینده با هدف تقویت زیرساختها به صورت مکانیزه در راستای ارائه خدمات الکترونیکی دولت و هوشمندسازی خبر داد.

تقدم از کسب رتبه نخست استان در مختومه کردن پرونده های ادارات در کشور طی سه ماهه ابتدایی امسال خبر داد و در ادامه گفت: تمام فرایندهای ثبت شرکتها به صورت مکانیزه در استان انجام می شود و یزد از این حیث جزو استاتهای پیشرو در کشور است.

وی با اشاره به انباشته شدن پرونده ها در بحث هیاتهای نظارت استان که گلایه هایی را نیز به همراه داشت، خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته اکنون در این حوزه پرونده معوقه نداریم و پرونده های جاری در دست اجراست.

وی افزود: همچنین در هیات بدوی و دادگاه و دادسرای دفتریاران و سردفتران نیز تعدادی پرونده داشتیم که این حوزه هم بروزسانی شد.

مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان بر لزوم همکاری دستگاه‌های دولتی به ویژه در موضوع حدنگاری اراضی کشاورزی، روستایی و شهری استان، گفت: توسعه خدمات الکترونیکی از برنامه‌های سازمان ثبت در راستای هوشمندسازی فرایندهاست که امیدواریم با پیاده سازی سامانه‌ها، خدمات را به صورت هوشمند و در کمترین زمان به مردم ارائه دهیم.

وی همچنین وعده داد به زودی اقدامات تحولی عطیمی را در باب دیجیتالی کردن تمام فرایندهای سازمان ثبت اسناد و املاک کشور شاهد باشیم و با سازمانی مدرن و هوشمند مواجه شویم.

وی ضمن تشریح برنامه های اجرا شده این اداره کل به مناسبت هفته قوه قضائیه،‌ از آن جمله به ارائه دستاوردهای در نمایشگاه توانمدیهای سیستم قضا در استان و ارائه خدمات به مردم در حاشیه این نمایشگاه، بازدید از دفاتر ثبتی، دیدار با خانواده شهدا و ایثارگران، دیدار با بازنشستگاه همکار و تقدیر از همکاران نمونه ادارات ثبت استان اشاره کرد.

تقدم به تکلیف سازمان در زمینه تعویض اسناد مالکیتی دفترچه‌ای به اسناد تک برگی و تعویق تحقق آن به دلیل شیوع کرونا ی دو سال اخیر،‌ از مردم خواست با مراجعه به دفاتر اسناد رسمی نسبت به این مهم اقدام کنند.

وی هزینه قانونی تعویض اسناد مالکیتی دفترچه‌ای به تک برگی را حدود یک میلیون ریال ذکر کرد و گفت: در حال حاضر حدود ۳۴۰ هزار اسناد دفترچه ای در دست مردم استان داریم که امیدواریم در خصوص حدنگاری آنها و صدور اسناد تک برگ اقدام کنند.

به گفته این مسئول،‌ زمان صدور سند را نمی‌توان به صورت دقیقی اعلام کرد چرا که نیاز به تشریفات اداری دارد ولی این زمان را اکنون به ۲۰ تا ۴۵ روز در استان کاهش داده‌ایم.

وی به برخی اقدامات و عملکرد این اداره کل نیز اشاره و تصریح کرد: براساس آخرین آمار ارائه شده از سوی سازمان ثبت اسناد کشور، یزد در زمینه استعلامهای الکترونیکی کمتر از دو روز طی سه ماهه ابتدای امسال ۰.۳ درصد رشد داشته و از استانهای پیشرو در کشور هستیم.

وی ادامه داد: همچنین در مکاتبات پاسخ داده شده کمتر از دو روز به مراچع قضایی نیز استان یزد در این مدت رشد ۲.۲ درصدی ثبت شده و در صدور اسناد مالکیت مبتنی بر سامانه های شمیم نیز در سه ماهه ابتدای امسال ۲.۵ درصد رشد در استان رقم خورده است.

به گفته وی، در صدور اسناد مالکیت صادره اراضی دولتی نیز یزد ۳۲.۹ درصد رشد، در صدور اسناد مالکیت موقوفات ۲۹.۶ درصد و در صدور اسناد مالکیت مسکن مهر ۱۰۰ رشد را در این مدت برای استان شاهد بوده‌ایم، ضمن این که در رابطه با مسکن ملی نیز اقدامات خوبی در دستور کار است.

تقدم از رشد ۱۵.۸ درصدی صدور اسناد مالکیتی در چارچوب قانون تعیین تکلیف اسناد مالکیتی نیز خبر داد و گفت: استان یزد در فرایند تعیین تکلیف اراضی و ساختمانهای فاقد سند رسمی با عملکرد ۱۹۹ درصد در جایگاه نخست کشور قرار دارد. همچنین در فرایند پاسخ به استعلامات کمتر از دو روز نیز استان یزد با ۹۹.۹ درصد مقام اول کشوری را در اختیار دارد.

وی افزود: در شاخص عملکردی تعداد پرونده‌های مختومه اجرا نسبت به پرونده‌های تشکیل شده نیز استان یزد با ۱۹۲.۵ درصد مقام اول کشور را دارد.

وی با بیان این که یزد در ثبت موسسات غیرتجاری با عملکرد ۶۷.۶ درصد رشد قابل توجهی داشته است، ادامه داد: یزد همچنین در شاخصهای بازرسی و نظارت بر عملکرد دفاتر ثبتی ۴۵.۵ درصد رشد، در مورد دفاتر ثبت ازدواج ۴۱.۵ درصد و در بازرسی از دفاتر طلاق ۱۲۱ درصد رشد و نیز در بازرسی از دفاتر اسناد رسمی نیز ۸۴.۵ درصد رشد در سه ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است.

این مسئول خاطرنشان کرد: البته در برخی حوزه‌ها نیز به تلاش مضاعف و جهادی با همکاری دستگاه‌هاست که از آن جمله می‌توان به صدور اسناد مالکیت اراضی کشاورزی و تعویض اسناد مالکیتی دفترچه ای به تک برگ و حدنگاری اراض کشاورزی، شهری و روستایی اشاره کرد.

تقدم در پایان نیز گفت: تقاضا داریم با تمکین به قانون از تمام ظرفیتهای خودمان برای خدمترسانی به مردم با سرعت و دقت گام برداریم تا در ثبت اسناد گامهای موثر و مهمی برداشته شود و تا پایان سال شاهد تحولات خوبی در حوزه املاک و اراضی استان باشیم.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..