کاروانسرای شاه‌ عباسی میبد مرمت می‌شود

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان میبد از مرمت ایوان‌ها، پشت‌بام و کف فرش‌ها کاروانسرای شاه عباسی میبد خبر داد.

«مهرداد ذوالفقاری» در این باره گفت: مجموعه کاروانسرای میبد در مسیر جاده ری – کرمان و همچنین راه موسوم به راه کربلا قرار گرفته که هسته بنیادین یکی از کامل‌ترین مجموعه‌های راهداری بوده و بناهایی مانند چاپارخانه، آب‌انبار و یخچال و قبرهای سپرده‌ای برای انتقال اموات به سمت عتبات عالیات را شامل می‌شود.

وی اظهار کرد: این بنای به‌ جای مانده از دوران صفوی، هنوز جایگاه اجتماعی خود را حفظ کرده و به‌عنوان یک نقطه زنده شهر محسوب می‌شود که اکنون به‌ عنوان محل تولید و عرضه محصولات صنایع‌دستی بومی میبد فعال است.

به گفته وی، این بنا با شیوه چهار ایوانی و با آجر ساخته‌ شده و دربردارنده هشتی ورودی، حیاط مرکزی، حوض‌خانه، مهتابی، فضاهای سرپوشیده خاوری و باختری و تعداد ۱۰۰ اتاق برای استفاده کاروانیان بوده است.

ذوالفقاری مهم‌ترین اقدامات اجرایی در این بنا را مرمت ایوان‌ها، پشت‌بام و کف فرش‌ها عنوان کرد.

به گزارش یزدی نیوزو به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی یزد، کاروانسرای شاه‌عباسی میبد در تاریخ دوم مرداد ۱۳۵۷ با شماره ثبت ۱۶۱۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..