رئیس اورژانس یزد هشدار داد

خطر غرق‌شدگی در استخرهای کشاورزی/گزارش برق‌گرفتگی شناگران در محیط‌های آبی پارک‌ها

رئیس سازمان اورژانس استان یزد با اشاره به ۱۰ مورد گزارش غرق شدگی و فوت دو کودک در این رابطه از ابتدای سال تاکنون در استان، تأکید کرد: استخرهای کشاورزی و فصلی محیط های خطرآفرینی برای شناگران است.

«احمد دهقان» ضمن اشاره به فرارسیدن فصل گرم تابستان و اهتمام بیشتر افراد به سرگرمی و ورزش شنا، گفت: متأسفانه از ابتدای امسال تاکنون ۱۰ مورد حادثه غرق شدگی به اورژانس یزد گزارش شده که متأسفانه دو مورد از آنها که کودک نیز بودند، در سر صحنه فوت کرده و هشت مورد مابقی نیز به بیمارستان منتقل شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه گاها در ایام گرم سال شاهد مراجعه افراد برای شنا به استخرهای کشاورزی و فصلی هستیم که با توجه به نامشخص بودن عمق این استخرها به دلیل وجود گیاهان و لجن‌های رشد یافته در آنها که نوعی عمق ظاهری را از استخر به نمایش می‌گذارند، بسیار خطرآفرین است لذا تأکید می شود در صورت آشنایی نداشتن افراد با شنا، حتماً از ورود به این استخرها پرهیز کنند.

دهقان به والدین نیز توصیه کرد که به منظور گذران ایمن اوقات فراغت کودکانشان در رابطه با ورزش شنا، حتماً آنان را در استخرهای مجاز، استاندارد و دارای نجات غریق ثبت‌نام کنند.

وی با اشاره به در پیش بودن ایام گرم سال، گفت: معمولاً افراد، ساعات گرم روز یا شب را برای شنا کردن در فضاهای بیرونی انتخاب می‌کنند که معمولاً در این ساعات نیز تردد افراد کمتر است لذا توصیه می‌شود در هنگام مراجعه به مکانهایی غیر از استخرهای شنا در سطح شهر، حتماً یکی دو نفر از افراد وارد آب نشوند تا در صورت بروز حادثه، بتوانند در این رابطه کمک کنند و نکته حائز اهمیت‌تر این که اگر آشنایی لازم را در مورد شنا ندارند، به هیچ وجه وارد آب نشوند و جان خود را به خطر نیاندازند بلکه سعی کنند از طریق طناب یا شی دیگر یا تشکیل زنجیره انسانی، فرد حادثه دیده را از غرق شدن نجات دهند.

این مسئول گفت: متاسفانه گاهاً شاهد شنا و آب‌تنی افراد به ویژه کودکان در آبنماها و حوض‌های پارکها و بوستانها و میادین شهر هستیم که متأسفانه در این موارد بروز حوادث دیگری مانند برق گرفتگی نیز گزارش شده لذا به هیچ وجه شنا کردن این فضاها نیز توصیه نمی شود.

دهقان در پایان پرهیز از شوخی‌ها نابجا در فضای استخرها و محیط‌های آبی که بعضاً خطرآفرین است را یادآور شد و ضمن هشدار در مورد مصرف برخی اقلام دارویی که موجب کاهش سطح هوشیاری افراد و شل شدن عضلات و افزایش خطر غرق شدن در هنگام شنا می‌شود، اظهار کرد: در هنگام بروز حوادثی مانند غرق شدگی شماره تماس ۱۱۵ اورژانس یا سایر شماره تلفن های عوامل امدادی مانند هلال احمر و آتش نشانی را به خاطر داشته باشید.

گفتنی است، براساس آمارهای پزشکی قانونی استان یزد تنها در سال گذشته تعداد ۱۶ نفر که همگی مرد بودند، در استخرهای استان دچار غرق شدگی شده‌اند.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..