مگس مدیترانه‌ای بلای جان باغات مهریز

هرچند جهادکشاورزی آموزش‌های لازم برای مقابله با این آفت را به کشاورزان داده، اما بهره برداران از نبود حمایت مالی برای درامان ماندن از این آفت گلایه‌مند هستند.

به گزارش یزدی نیوز، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مهریز گفت:آفت مگس مدیترانه‌ای بیشتر به محصولاتی مانند هلو، زردآلود، گلابی، گوجه، سیب، آلو، توت، به، انگور، خرمالو، انار، انجیر، مرکبات و بعضی از انواع گیاهان زراعی یک ساله حمله می‌کند که با توجه به گسترده بودن حجم خسارت این آفت مخرب به به طاعون گیاهی مشهور شده است.

شفیعی افزود:مگس میوه مدیترانه‌ای یکی از آفات مخرب دنیاست و به دلیل مقاومت بالایی که در مقابل شرایط آب و هوایی دارد در نقاط مختلف جهان گسترش پیدا کرده و نسبت به سایر مگس‌های میوه بالاترین خسارت اقتصادی را به بخش کشاورزی و تولید میوه وارد می‌کند.

وی ادامه داد:مگس مدیترانه‌ای به بیش از ۳۰۰ گونه از گیاهان حمله می‌کند و باعث لهیدگی، پوسیدگی و ریزش میوه می‌شود و می‌تواند تا ۱۰۰ درصد محصول را از بین ببرد و انتقال آن از طریق میوه، خاک و جابه جایی حشره کامل امکان پذیر است.

باقری پناه کارشناس مسئول زراعت و باغبانی جهاد کشاورزی مهریز تصریح کرد: نصب تله‌های جلب کننده حاوی مایع سراتراپ، سراتینکس یا فرومون به تعداد ۳۰ تا ۵۰ عدد در هکتار برای شکار انبوه تاثیر بسزایی در جلوگیری از خسارت دارد
باقرای پناه گفت:جمع آوری میوه‌های آلوده در باغ یکی از مهمترین روش‌های مبارزه با این افت است.

کارشناس مسئول زراعت و باغبانی جهاد کشاورزی ادامه داد: جهاد کشاورزی نسبت به تهیه و توزیع مواد جلب کننده یارانه‌ای مبارزه با این آفت اقدام کرده و کشاورزان باید به موقع مراجعه و خریداری کنند.

وی ادامه داد:مبارزه با این آفت مشارکت همگانی باغداران و کشاورزان را می‌طلبد.

ملانوری معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بیان داشت:سرکوبی یک آفت به طور کامل امان پذیر نیست و مبارزه با این آفت در سطح استان از اولویت‌های جهاد کشاورزی می‌باشد.

اما کشاورزان مهریزی برای خرید تله‌های جلب کننده خواستار حمایت‌های از سوی مسئولان هستند.

منبع:خبرگزاری صداوسیما

بخش نظردهی بسته شده است..