رئیس سازمان صمت یزد:

۶۰ درصد صادرات کاشی در اختیار یزد است/نظارت کامل بر بازار داریم

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد ضمن تشریح جایگاه صنعتی و معدنی استان،‌ یزد را قطب تولید کاشی و سرامیک کشور خواند و گفت:‌ یزد به تنهایی ۶۰ درصد صادرات این بخش را در اختیار دارد.

«محمدرضا علمدار یزدی» چهارشنبه هشتم تیرماه به مناسبت دهه تولید و تجارت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: استان یزد در سه صنعت فولاد، کاشی و نساجی جزو استانهای سرآمد در کشور است و به لحاظ تجارت استان هشتم صادراتی کشور هستیم.

وی با بیان این که یزد در بخش فولاد با تولید ۱۵ درصد از قطب‌های کشور در این حوزه محسوب می‌شود، عنوان کرد: استان یزد با تولید سالانه ۴۰۰ میلیون مترمربع یعنی ۶۰ درصد تولید کاشی و سرامیک کشور در جایگاه نخست قرار دارد و به تنهایی ۶۰ درصد صادرات این بخش در کشورمان را نیز به خود اختصاص داده است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۹۲ واحد تولید کاشی و سرامیک با اشتغالزایی ۲۰ هزار در استان فعالیت دارند و تعداد زیادی نیز در دست ساخت هستند.

علمدار یزدی این استان صنعتی کشور را با تولید ۲۷ درصد تولیدات نساجی در رتبه دوم استانهای کشور خواند و گفت: در حال حاضر ۲۲ هزار یزدی در بیش از ۶۰۰ واحد نساجی فعالیت دارند و علاوه بر این نیز ۱۳۰۰ واحد نساجی نیز که در سامانه فاقد پروانه بهره برداری هستند با اشتغالزایی خوبی در حال فعالیت می‌باشند.

به گفته وی، استان یزد را در برخی محصولات نساجی مانند روفرشی با تولید ۹۰ درصد، پارچه‌های رومبلی و پرده‌ای با ۶۲ و ۳۲ درصد رتبه نخست کشور را دارد و علاوه بر این در برخی صنایع استان دارای زنجیره کامل تولید(از معدن تا تولید) را در اختیار دارد که از آن جمله می توان به تولید شیشه جام، شیشه مظروف، اسید فسفریک و اسید سولفوریک و غیره اشاره کرد.

این مسئول اظهار کرد: در حالی جمعیت استان یزد ۱.۳ درصد جمعیت کشور را به خود اختصاص داده است، در سرمایه گذاری و تولید محصولات صنعتی ۴.۴ درصد از سهم کشور را دارد.

وی با تاکید بر این که یزد طی سالیان اخیر یزد به عنوان بهشت سرمایه گذاری در کشور شناخته شده است، گفت: خوشبختانه استان یزد به لحاظ صدور جواز تاسیس رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده و این زمانی عینیت بیشتری پیدا خواهد کرد که در حوزه فروش زمین‌ در شهرکهای صنعتی نیز استان یزد با فاصله زیادی از استان دوم در رتبه نخست قرار دارد و گاها در برخی شهرکهای صنعتی نیز واگذاری زمین به صورت مزایده به سرمایه گذاران واگذار می شود.

علمدار یزدی در بخش دیگری از سخنانش از جایگاه نخست استان یزد در صور معافین‌های گمرکی طی چندین سال اخیر خبر داد و در ادامه نیز خاطرنشان کرد: در بخش طرحهای نیمه تمام صنعتی استان نیز یکهزار طرح با پیشرفت ۶۰ درصد در حال فعالیت است.

وی از صدور تاکنون ۲۸۳ پروانه اکتشافی و ۹۲ گواهی کشف معدن با ذخیره ۴۵۵ میلیون تن خبر داد و گفت: هم اکنون ۷۰۹ پروانه بهره برداری معدنی با ظرفیت ۷۶ میلیون تن و اشتغالزایی ۱۴ هزار نفر در استان فعالیت دارد.

وی ضمن اشاره به کاهش زمان ثبت سفارش در استان به یک هفته به دنبال تفویض اختیار این مورد به استانها، عمده ثبت سفارشات در استان را مربوط به ماشین آلات و مواد اولیه ناموجود در کشور خواند.

علمدار همچنین به حضور سازمان صمت استان در کارگروه ها و شوراهابی مختلف استان مرتبط با بخش صنعت، معدن و تجارت مانند کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید اشاره و عنوان کرد: تنها در همین کارگروه تاکنون بالغ بر هفت هزار مصوبه صادر شده است.

وی در پایان با اشاره به فعالیت ۵۶ هزار واحد صنفی در استان، به ایجاد سیستم جامع تجارت و مزایای آن در قالب مدیریت هوشمند تنظیم بازار اشاره و عنوان کرد: تمام کالاهای مصرفی از تولید یا واردات تا مصرف در سامانه درج می شود و لذا نظارت کاملی بر بازار انجام و در صورت نیاز بازرسان بازار ورود می کنند.

بخش نظردهی بسته شده است..