ابرکوه، آماده پذیرایی از مسافران تابستانی

به گزارش یزدی نیوزابرکوه، منزلگاه کاروانیان جاده ابریشم بابیش ازچهار هزار سال قدمت و یکی از۱۴ شهر نمونه گردشگری کشور آماده پذیرایی از مسافران تابستانی است.

شهرستان ابرکوه با ۵۰هزار نفر جمعیت دارای دوبخش مرکزی وبهمن و دوشهر ابرکوه ومهردشت وچهاردهستان فراغه ، تیرجرد، مهرآباد واسفندآباد است.
ابرکوه یکی ازشعب راه ابریشم است و نام آن درمنابع قدیم و جدید ابرقو، ابرقویه، برقوه وبرکوه آمده و فردوسی درشاهنامه ازاین شهربه عنوان جای پای پهلوانان وحماسه سازان ایران باستان و همچنین ازرونق بازرگانی آن یاد می کند.
درنزدیکی ابرکوه تپه های سیاه رنگی وجود دارد که به آن تل خاکستر می گویند. برخی معتقدند آتش ابراهیم (ع)دراین مکان افروخته شد وعده ای نیز آنها رابه آتش سیاوش نسبت می دهند.
ابرکوه بعنوان شهرنمونه گردشگری کشور ، دارای بیش از۴۰۰ اثرتاریخی ، هفت اثر ناملموس، ۳ اثر طبیعی ، دو موزه شامل موزه مردم شناسی(خانه صولت) وموزه عبرت (خانه حسینیان) است که تا کنون تعداد(۱۲۷) اثرآن به ثبت آثار ملی ایران رسیده است .
مسجد جامع بامحراب گچبری بسیارعالی است اساس این بنا به صورت چهارایوان وحیاطی مستطیل شکل ودارای دهلیزها. شبستانها ومتعلقات دیگراست وقسمتهایی هم مربوط به دوره سلجوقی وحکمرانی مغول می باشد. همة بنای مسجد جامع ازخشت خام وگل ساخته شده و از نظرسبک ساختمانی جزء بناهای چهارایوانی است مسجد جامع ابرکوه به شماره ۱۹۷ درتاریخ ۹/۵/۱۳۱۲ درفهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
گنبدعالی از قدیمی ترین ومستحکمترین اثرتاریخی ابرکوه است وآرامگاه امیرعمیدالدین شمس الدوله دیلمی از امرای دیالمه است که به دستورفرزندش فیروزان درسال ۴۴۸هجری ساخته شده است .این بنای هشت ضلعی که دیواروسقف آن ازسنگ سفید وملات گچ وساروج ساخته شده است ۲۰ مترارتفاع دارد ودرتاریخ ۹/۵/۱۳۱۲تحت شماره ۱۹۵ بعنوان نخسین اثرثبتی استان یزد درفهرست آثارملی ایران به ثبت رسیده است.
منزلگاه علی بن موسی الرضا (ع) مسجد بیرون یکی دیگراثرتاریخی شهرستان ابرکوه است که شامل دوایوان باحیاط مرکزی است ، ایوان غربی به گنبد خانه ای که از داخل مربع وازخارج نیم دایره است متصل است.
زیرسازی گنبد وقرینه های آن وهمچنین پوشش ایوانها ودو رواق به شیوه اشکانیان وساسانیان است .مسجد بیرون به شماره۲۱۷۰ درفهرست آثارملی به ثبت رسیده است .
درخت سرو کهنسال ابرکوه: دانشمندان عمر این درخت را ۴تا۸ هزارسال تخمین زده اند و از بزرگترین درختان دیرزیست دنیا است، این درخت دارای تنه ای باقطر۵/۴ متر، محیط ساقه ۱۸ متر و ارتفاع ۲۵مترهمواره پذیرای هزاران نفرگردشگر داخلی وخارجی است.
خانه قدیمی اقازاده هم با مساحتی بیش از ۸۵۰ مترمربع بصورت حیاط مرکزی بوده و عمارت درسه جبهه به منظور استفاده در فصول مختلف سال استقرار پیدا کرده است .
این خانه تاریخی از نظر معماری و بکارگیری عناصر معماری سنتی ایران درخور توجه است و باداشتن اتاق جنوبی خانه بصورت صلیبی و شکم دریده ساخته شده است.
وجود حوض سنگی در وسط حیاط خانه، فضای خانه بخصوص تالار را در تابستان طراوت خاصی بخشیده است و قسمت شاخص و جالب توجه این بنا ، بادگیر دوطبقه و کلاه فرنگی است .
ارتفاع بادگیر آن ۱۸متر و مساحت آن ۱۹متر مربع و ۱۹عدد دریچه تنظیم هوا دارد که با بادگیر دومی هماهنگی و ارتباط دارد که در کنار آن یک کلاه فرنگی با تزئینات مقرنس کاری بسیار زیبائی می باشد که درنوع خود بی نظیر است.
قدمت خانه آقازاده ابرکوه مربوط به دوره قاجاریه است که با شماره ۱۸۳۰در فهرست آثارملی ایران به ثبت رسیده است .
خانه آقازاده ابرکوه بعنوان اثر تاریخی شاخص ایران ازسوی دولت معرفی شد و عکس این خانه تاریخی بعنوان نماد تاریخی در پشت اسکناس جدید دو هزارتومانی حک شده است.
یخچال های ابرکوه که به شکل مخروطی بصورت پله ای بنا شده اند درگذشته محل انباریخ بوده اند.
ارتفاع این یخچالها اغلب حدود۲۰متر است وسطح آن گودترازسطح زمین است. یخچالها دارای ۴ بخش عمده حوض بند، مخزن یخ، دیوارهای سایه انداز وگنبد بزرگ روی مخزن هستند.
مقبره عزیزالدین نسفی که دردوره سلجوقیان درقرن پنجم وششم هجری بنا شده است که قسمتی ازهنرمعماری آن همچنان مشهود است
زیربنای بافت تاریخی محدوده بافت تاریخی شهرستان ابرکوه ازکمربندی شهرآغاز و به سمت میدان امام حسین (ع) ودر راستای خیابان شهید باهنر ادامه می یابد. درداخل محدوده بافت تاریخی آثارزیادی به جا مانده ازادوارمختلف به چشم می خورد که درنوع خود گاهاً منحصربه فردمی باشد.
وسعت بافت تاریخی ابرکوه بیش از۱۴۸ هکتاراست و تقریبا بطور مستمر و بمنظورساماندهی و بهسازی بافت تاریخی، مرمت آن بصورت مشارکتی با شهرداری ابرکوه انجام می شود.
روستاهای هدف و نمونه گردشگری شهرستان ابرکوه : در ابرکوه تعداد شش روستای هدف گردشگری شخص شده است که شامل روستاهای شهرسب، هارونی، هک، بداف، فراغه و اسفندآباد است.
همچنین این شهرستان دارای پنج منطقه نمونه گردشگری شامل روستای هارونی، شهرسب، بافت تاریخی، کفه نصرت آباد و روستای احمدآباد است .
منبع: ایرنا

بخش نظردهی بسته شده است..