رونمایی از اثری شگفت‌انگیز در موزه دیرینه شناسی کامبرین یزد

موزه دیرینه‌شناسی کامبرین یزد از جدیدترین فسیل خود که مربوط به موجودی مرتبط با ۱۱۰ میلیون سال قبل است، رونمایی کرد.

«مجتبی پژمان‌پور» موسس و مسئول این موزه در مراسمی که  به همین منظور با حضور مدیر کل میراث فرهنگی، جمعی از موزه‌داران و راهنمایان تور در محل این موزه برگزار شد، بعضی از گونه‌ها بسیار گسترده بودند که به‌ عنوان مثال می توان به برخی از گونه‌های هامیتیس(Hamites) اشاره کرد که فسیلهای آنها را می‌توان در اوراسیا، آمریکای جنوبی، استرالیا و قطب جنوب یافت.

وی ضمن ارائه توضیحاتی در مورد فرم‌های ابتدایی بدن این گونه‌ها که جزو عجیب‌ترین صدفهای دنیا به شمار می روند، گفت: در این صدف‌ها موجوداتی شبیه هشت‌پایان همزمان با عصر دایناسورها یعنی قریب به ۱۱۰ میلیون سال پیش زندگی می‌کردند که در فسیل منحصربفردی که امروز رونمایی شد، شاهد الگوی رشد خاص و متفاوتی هستیم.

پژمان‌پور با اشاره به این که در عصر دایناسورهای ایران در زیر اقیانوسی به تتیس قرار داشته است، مکان شناسایی و کشف این فسیل را همانند بسیاری از گونه‌های موجود در این موزه جغرافیایی استان یزد اعلام کرد.

گفتنی است؛ موزه کامبرین یزد، اولین موزه دیرینه‌شناسی رسوب‌برداری شده در ایران است که زمان جمع‌آوری نمونه‌های آن از سال ۱۳۷۰ آغاز و تاکنون ادامه دارد.

زمان رسوب برداری و فرآوری فسیل‌ها ۱۳ سال به طول انجامیده و به‌ خاطر فرآیند آماده‌سازی‌شان، نمونه‌های به نمایش درآمده این موزه، در ایران منحصربه‌فرد شناخته می‌شود و مشابهی در ایران ندارد.

از طرفی این موزه دومین موزه‌ی شخصی ایران است که توسط خانواده‌ی علم‌دوست و فرهنگ‌دوست پژمان‌پور و با صرف هزینه‌های شخصی اعم از خرید و بازسازی محیط موزه و هزینه‌های فراوری فسیل‌ها در سال ۱۳۹۷ افتتاح شده است.

این موزه تنها مرجع رسمی آموزش و آموزش کشور در علم دیرینه‌شناسی شناخته‌ می‌شود که می‌تواند خدمات آموزشی ارزنده‌ای در رتبه‌های علمی مختلف اعم از تحقیق و پژوهش از فوق‌لیسانس تا فوق‌دکترا و آموزش علم دیرینه‌شناسی و فسیل‌شناسی از چهارم دبستان تا کارشناسی را ارائه دهد.

«احمد آخوندی» مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد در این مراسم ضمن اعلام آمادگی برای حمایت از موزه‌داران استان، ابراز امیدواری کرد چنین مجموعه های بی نظیری از سوی راهنمایان گردشگری به مسافران داخلی و خارجی یزد معرفی شوند.

وی از تدارک برنامه‌هایی برای معرفی مسیر گردشگری جدید امیرچخماق تا دورازه قصاب‌ها و ادامه‌ی آن تا آتشکده زرتشتیان در بافت تاریخی شهر، گفت: یزد علاوه بر جاذبه های معماری کهن و بافت خشتی دارای دیدنی‌ها و ظرفیتهای گردشگری متعدد دیگری است که سعی داریم گردشگران را با آنها نیز آشنا کنیم.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..