معاون حمل و نقل سازمان راهداری کشور خبر داد؛

اختصاص ۸۰ درصد ناوگان اتوبوسرانی به زائران اربعین/آسیب افزایش تخلفات اضافه تناژ بر راه‌ها

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان این که ۴۰ درصد راه های کشور دارای خرابی متوسط تا شدید هستند، افزایش تخلفات اضافه تناژ در بخش حمل و نقل بار کشور را یکی از دغدغه‌های مهم سازمان راهداری در حوزه بهره‌برداری از راه‌ها ذکر کرد.

«حمیدرضا شهرکی ثانوی در جمع خبرنگاران به جایگاه حائز اهمیت استان یزد در سازمان راهداری اشاره و اظهار کرد: یزد با توجه به موقعیت جغرافیایی در کریدورهای بین‌الملی و محورهای ترانزیتی کشور و از سوی دیگر جایگاهی که حمل بار به ویژه در بخش مواد معدنی دارد و نیز تردد بالای مسافران با توجه به گردشگرپذیر بودن استان، مورد اهتمام است.

وی با بیان این که سازمان راهداری کشور توجه و نگاه ویژه‌ای به موضوعات توسعه و نگهداری راه‌ها و حمل و نقل جاده‌ای در استان یزد دارد، گفت: استان یزد همچنین از ظرفیت‌های خوبی به خصوص در بخش نیروی انسانی در بخش راه برخوردار است لذا هم به لحاظ اجرای پابلوت برخی طرحهای ملی و هم در تصمیم‌سازی‌های کشوری این حوزه نقش موثری را ایفا می‌کند.

شهرکی ثانوی از افدامات اداره کل راهداری و دستگاه‌های مرتبط استان یزد جهت کاهش تلفات جاده‌ای در استان قدردانی کرد و گفت: خوشبختانه امسال استان یزد با ۱۱.۲ درصد کاهش تلفات جاده ای رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده که جای تقدیر دارد ولی درخواست داریم به جهت این که معمولا کاهش تلفات در کشور به صورت موج سینوسی حرکت می‌کند، تمام تلاش خود را بکار گیرند تا این روند کاهشی، تداوم یابد.

وی با اشاره به قرار گرفتن در آستانه سفرهای تابستانی و همزمانی همایش بین المللی اربعین در انتهای سفرهای تابستانی، متذکر شد: براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته، با توجه به دو سال محدودیتهای کرونایی شاهد رشد آماری قابل توجهی در سفرهای تابستانی و اربعین حسینی خواهیم بود لذا باید تمام تلاشمان را برای ارائه خدمات جهت انجام سفرهای ایمن مردم کشورمان بکار گیریم.

این مسئول در مورد تدابیر اندیشیده شده در مورد جابجایی ایمن زائران اربعین حسینی نیز اظهار کرد: از آنجایی که ۹۰ درصد جابجایی‌های اربعین در جاده‌ها اتفاق می‌افتد، از هم اکنون قرارگاه کمیته حمل و نقل و سوخت ستاد اربعین کشور فعالیت خود را آغاز کرده است.

وی مراکز ماموریت این کمیته را مرزهای خسروی، مهران، شلمچه و کذابه و نیز دو پایگاه مرزی در نظر گرفته شده برای زائران پاکستانی خواند و گفت: برای ایمن سازی راه‌های منتهی به پایانه‌های مرزی ۴۳۰ میلیارد ریال و برای آماده سازی پایانه‌های مرزی و بحثهای بهداشتی و رفاهی زائران در این پایانه‌ها نیز بالغ بر ۱۰۰ میلیارد ریال منظور شده است.

شهرکی ثانوی، اولویت این قرارگاه در بخش ساماندهی حمل و نقل زائران را نیز افزایش ظرفیت صندلی‌هاست، گفت: امسال ۸۰ درصد ظرفیت ناوگان اتوبوس کشور یعنی ۹۵۰۰ دستگاه، بیش از چهار هزار دستگاه مینی بوس با کمترین میزان فرسودگی از مجموع ناوگان ۲۴ هزار دستگای در این بخش به ویژه جهت مسیرهای کوتاه در مناطق مرزی و حدود چهار هزار دستگاه سواری پلاک عمومی را بکار خواهیم گرفت و علاوه بر این نیز برای کاهش میزان خواب راننندگان نیز فراخوانی برای استفاده از رانندگان جایگزین به ویژه در بازگشت به ایران مدنظر داریم.

این مسئول در بخشی از سخنانش با بیان این که تخصیص اعتبارات استانها از دو روش اعتبارات استانی و اعتبارات داخلی و عمومی سازمان انجام می‌شود، اظهار کرد: اعتبارات سازمان در دو مرحله و با نگاه عملیاتی ابلاغ می‌شود که بخش اول آن به استان یزد تخصیص یافته و بخش دوم آن نیز در نمیه دوم سال براساس شاخصهای عملکردی استانها در جذب اعتبار بخش اول ابلاغ خواهد شد.

وی با بیان این که امسال بیش از ۱۵ دصد بیشتر از کل اعتبار سال گذشته استان در مرحله اول تخصیص اعتبار به یزد ابلاغ شده، ابراز امیدواری کرد با تخصیص مرحله دوم، کفاف طرحهای در دست اجرای استان را در سال جاری شاهد باشیم.

شهرکی ثانوی همچنین با بیان این که راه‌ها یک سرمایه ملی هستند که باید همگان نسبت به حفاظت از آنها اهتمام داشته باشند،‌ تصریح کرد: میزان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه حمل و نقل ۱۵۰۰ همت(هزار میلیارد تومان) و ارزش راه‌های کشورمان ۳۵۰۰ همت است.

وی در مورد میزان خرابی راه‌های کشورمان نیز گفت: در حوزه راه‌های شریانی کشور، سهم راه‌های سالم با خرابی کم حدود ۶۰ درصد، با خرابی متوسط ۲۵ درصد و راه های دارای خرابی شدید حدود ۱۵ درصد و افت کیفی ناهمواری‌های راه‌ها نیز طی سال‌های اخیر حدود ۹ درصد بوده است.

شهرکی ثانوی افزایش تخلفات اضافه تناژ در بخش حمل و نقل بار کشور را یکی از دغدغه‌های مهم سازمان راهداری در حوزه بهره‌برداری از راه‌ها ذکر کرد و گفت: متاسفانه راه‌های برخی استانها مانند یزد که استانی معدنی محسوب می‌شود، به شدت در معرض این آسیب‌هاست که امیدواریم متولیان با دقت و صراحت بیشتری با آن مقابله کنند و مهمتر از آن، اقدامات پیشگیرانه در این حوزه است که عزم همه دستگاه‌های مربوطه را می‎طلبد.

وی در همین رابطه به ایجاد سامانه‌های توزین در حال حرکت در جاده‌های کشور برای نظارت در این زمینه اشاره و با بیان این که سه مورد از این سامانه‌ها در محورهای شریانی استان یزد نصب هستند و علاوه بر این قرار است به صورت فصلی نیز مانورهای مشترکی را در این حوزه دنبال کنیم.

شهرکی ثانوی در پایان از طراحی سامانه پاک (سامانه پرداحت آسان کرایه) از سوی سازمان خبر داد و با بیان این که امیدواریم این سامانه را تا ابتدای سال ۱۴۰۲ راه اندازی کنیم،‌گفت: به دنبال شفافیت در این حوزه هستیم تا کرایه به شکلی درست و آسان و در کوتاه‌ترین زمان پس از تحویل بار به دست رانندگان بخش حمل و نقل برسد.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..