جولان سودجویان با ناآگاهی شهروندان از نکات حقوقی خرید زمین در یزد

no-thumbs

عضو شورای اسلامی شهر یزد اظهار کرد: نداشتن آگاهی شهروندان و رعایت نکردن نکات حقوقی خرید زمین زمینه جولان سودجویان را فراهم آورده است.

«محمد مهدی نیکونژاد» در این باره گفت: در حال حاضر خرید زمین یکی از اولویتهای مردم برای خانه دار شدن و یا سرمایه گذاری است اما نبود آگاهی ایشان نسبت به قوانین شهرداری یا سایر ارگانهای مرتبط سبب گردیده که گاها” مورد سوء استفاده افراد فرصت طلب و سودجو قرار گرفته و زمان مراجعه به ارگانهای ذیربط مجبور به پرداخت هزینه های گزاف از جمله ماده ۱۰۱ (سرانه)، قطع درخت یا کاربری متغایر زمین شوند.

وی ادامه داد: ماده ۱۰۱ شهرداری شامل تمامی هزینه های تفکیک، خدمات آسفالت و فضای سبز شهری می باشد که مالک اصلی زمین مؤظف به پرداخت آن بوده اما بعد از فروش زمین به خریدار و به علت عدم آگاهی خریدار نسبت به سرانه ها، این بدهی روی ملک می ماند و خریدار موظف به پرداخت آن می شود.

عضو شورای شهر یزد افزود: همچین ممکن است نوع کاربری آن ملک هم غیر مسکونی، فضای سبز و یا در طرح شهرداری باشد که خریداران نسبت به این مسائل آشنایی ندارند و بعد از خرید زمین و در زمان ساخت و ساز متوجه این موضوع خواهند شد.

نیکونژاد در ادامه با بیان اینکه تنها راه جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی سودجویان، ایجاد آگاهی در شهروندان است، گفت: علاوه بر ارائه آموزشهای شهروندی که از سوی نهادهایی چون شهرداری صورت گیرد، شهروندان خود نیز باید درخصوص مشخص شدن مبلغ پرداختی سرانه هر ملک و یا سایر هزینه های مرتبط با مراجعه به شهرداری از میزان پرداختی حق سرانه آن و بدهی های ملک اطلاع حاصل نمایند و بعد از کسر این مبالغ درقیمت کلی ملک، نسبت به خریداری آن اقدام نمایند.

به گزارش یزدی نیوز و به نقل از روابط عمومی شورای شهر یزد، این مسئول گفت: همچنین شهروندان می توانند برای استعلام کاربری زمین با مراجعه به سامانه شهروند سپاری شهرداری به نشانی ESUP.YAZD.IR و مشخص کردن موقعیت ملک روی نقشه از کاربری ان اطلاع یابند .

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..