پارسال ۲۲ هزار نوزاد و کودک در یزد غربالگری شنوایی شدند

معاون توسعه پیشگیری بهزیستی استان یزد از غربالگری شنوایی ۱۸ هزار و ۳۸۵ نوزاد و همچنین سه هزار و ۹۸۵ کودک ۳ تا ۵ سال در سال گذشته در این استان خبر داد.

«ناصرصباغ زادگان» در کارگاه کشوری ارزشیابی برنامه غربالگری شنوایی ضمن اعلان این خبر، افزود: ماحصل این غربالگری شناسایی ۴۶ کودک و نوزاد با اختلال شنوایی بود که به مراکز تخصصی ارجاع شدند.

وی با اشاره به آغاز اجرای برنامه غربالگری شنوایی نوزادان از سال ۸۴ در استان یزد، گفت: از همان ابتدا تلاش بر این بود پوشش برنامه رشد قابل توجه ای داشته باشد و این در آمار و گزارش عملکردی استان بسیار مشهود است.

وی با بیان این که سال ۸۴ در شروع برنامه ۶۰۸ نوزاد غربالگری شدند، اظهار کرد: در سال ۸۷ یعنی سه سال بعد بیش از ۸ هزار و ۲۰۰ نفر نوزاد غربالگری شدند که این رشد فزایند و قابل توجه، نشان از اهمیت موضوع دارد.

معاون توسعه پیشگیری بهزیستی استان یکی از مهم ترین فعالیت‌های بهزیستی را غربالگری شنوایی دانست و گفت: هرچه بتوانیم نتیجه این کار را شفّاف تر و دقیق تر بدست بیاوریم ورودی ما در حوزه معلولیت و توانبخشی کاهش پیدا می کند.

وی سیاست بهزیستی را پوشش حداکثری طرح‌های غربالگری دانست و گفت: در همین راستا ۹۹ درصد و حتی در برخی سال ها صد در صد از متولدین در استان غربالگری شنوایی شدند.

صباغ زادگان شناسایی اختلال شنوایی در یک زمان طلایی را حائز اهمیت دانست و خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات خوب بهزیستی یزد در تعامل با مرکز بهداشت، مهمور کردن کارت واکسیناسیون نوزادن به غربالگری شنوایی است.

وی افزود: هر نوزادی که بدو تولد غربالگری شنوایی می‌شود، مهر سبزی روی کارت واکسیناسیون وی زده می‌شود که این در پیگیری بعدی بسیار کمک‌کننده است و در صورتی که تست‌ها انجام نشده باشد، در ماه‌های بعد ارجاع داده می شود.

معاون بهزیستی استان، راه‌اندازی مرکز پیگیری غربالگری در سال ۸۹ را از دیگر اقدامات بهزیستی ذکر کرد و گفت: با راه اندازی این مرکز تمام مواردی که نیاز به ارجاع دارند جهت پیگیری نهایی و حصول به نتیجه به این مرکز ارجاع می شوند.

به گزارش یزدی نیوزو به نقل از روابط عمومی بهزیستی استان یزد، کارگاه کشوری ارزشیابی برنامه غربالگری شنوایی با حضور کارشناسان غربالگری شنوایی بهزیستی سراسر کشور طی دو روز به میزبانی یزد برگزار شد.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..