کمیساریای عالی پناهندگان موظف به حمایت از ایران است

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور در مجلس: کمیساریای عالی پناهندگان و مهاجرین مطابق کنوانسیون‌های بین المللی وظیفه دارد به کشور‌هایی که پناهندگی می‌دهند، کمک کند.

به گزارش یزدی نیوز، محمدصالح جوکار با اشاره به وضعیت نابسامان ناشی از حضور اتباع خارجی به خصوص افغانستانی‌ها در ایران گفت: برای سامان دادن به این وضعیت، طرحی تحت عنوان ساماندهی مهاجران و اتباع خارجی در کمیسیون امور داخلی کشور در مجلس در حال بررسی بوده و ایجاد سازمان ملی مهاجرت نیز در آن تعریف شده است.

وی بر لزوم قانونمند شدن حضور اتباع خارجه در ایران تأکید کرد و افزود: هنوز آمار دقیقی از حضور اتباع خارجی در کشور وجود ندارد چرا که تعداد زیادی از آنان فاقد هویت قانونی هستند و زمانی که نیروی انتظامی آنان را شناسایی و به کشور خود باز می‌گرداند، ۲۴ ساعت بعد مجدد باز می‌گردند و تنها هزینه آن برای ما می‌ماند.

نماینده یزد و اشکذر تصریح کرد: آنچه امروز در افغانستان می‌گذرد نتیجه سیاست غلط آمریکایی‌ها و مجامع بین المللی همچون سازمان ملل است که به خوبی عمل نکرده اند و با وجود گذشت ۲۰ سال از حضور آمریکا در افغانستان، در نهایت کار بدون توجه به کسانی که حتی با آن‌ها همکاری می‌کردند، رها شده است.

وی اظهار داشت: امروز شرایط ناپایداری در افغانستان داریم و بخش اعظمی از اتباع برای زندگی و کار به ایران می‌آیند. قطعا در میان این مهاجران افرادی هستند که اهداف دیگری از حضور در ایران دارند که آمریکایی‌ها نیز از بروز اقدامات خاص به خصوص تروریستی از سوی این افراد حمایت می‌کنند.

جوکار ادامه داد: کمیساریای عالی پناهندگان و مهاجرین، چشمان خود را بسته و هیچ کمکی به ایران برای پناه دادن به مهاجران افغان نمی‌کنند. این در حالی است که مطابق کنوانسیون‌های بین المللی وظیفه دارد به کشور‌هایی که پناهندگی می‌دهند، کمک کنند.

وی با بیان اینکه سیاست کشور‌های استکباری تعیین می‌کند که از کدام کشور‌ها در زمان بحران حمایت شود، گفت: برای مثال در حوزه اوکراین تمام اروپایی‌ها و آمریکا پای کار آمده اند که به آوارگان اوکراینی پناه بدهند، اما برای افغانستان این کار را نمی‌کنند چرا که سیاست آن‌ها گسترش فقر و نابودی در این کشور است در حالی که اوکراین باید در برابر روسیه سرپا بایستد.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: آمارگیری و بروز کردن سامانه‌های مربوط به اتباع خارجی و اعمال فشار به نهاد‌های متولی بین المللی برای جبران خسارات ایران ناشی از حضور اتباع افغانستانی در ایران از جمله اقداماتی است که باید از سوی وزارت کشور و وزارت خارجه پیگیری شود.

منبع:خبرگزاری صداوسیما

بخش نظردهی بسته شده است..