پای کتاب را به روستاهای ابرکوه باز کنید

رئیس اداره کتابخانه‌های ابرکوه گفت: بسیاری از روستاهای ابرکوه خواستار ایجاد کتابخانه هستند اما به لحاظ جمعیتی و زیرساختی شرایط لازم را ندارند و تنها راهکار برای بردن کتاب به این روستاها، راه‌اندازی کتابخانه سیار به کمک خیرین است.

«قاسم برزگر» اظهار کرد: در حال حاضر تعداد هفت کتابخانه عمومی در شهرستان ابرکوه دایر است که دو مورد از آن متعلق به روستاهای اسفند آباد و رئیس‌آباد است.

رئیس اداره کتابخانه‌های شهرستان ابرکوه تصریح کرد: بسیاری از روستاهای شهرستان متقاضی ایجاد کتابخانه هستند اما نه ساختمان مناسب(طبق استانداردهای نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور) داشته و نه جمعیت آن‌ها به حد نصاب (حداقل ۲۵۰۰ نفر) می‌رسد لذا تنها راهکار بردن کتاب به این روستاها، راه‌اندازی کتابخانه سیار است که هزینه‌های بسیاری سنگینی نیز دارد.

برزگر خاطرنشان کرد: پیش‌ از این برای روستاهای نزدیک به هم به مرکزیت یک روستا، کتابخانه ایجاد می‌شد که این امر در شرایط فعلی قابل‌اجرا نیست؛ در همین راستا می‌طلبد که خیرین و نیکوکاران وارد میدان شده و پا به پای دستگاه‌های فرهنگی و سایر دستگاه‌های مربوطه، این مهم را محقق کرده تا مردم روستاهای کم‌جمعیت نیز از مطالعه کتاب محروم نمانند.

وی در ادامه به بیان اولویت‌های حوزه کتاب و کتاب‌خوانی پرداخت و گفت: یکی از ضروری‌ترین نیازهای فعلی کتابخانه‌های شهرستان، به‌روزرسانی منابع است. در گذشته با حمایت خیرین تعدادی کتاب به ارزش حدودی ۲۰ میلیون تومان به کتابخانه‌های شهرستان اهدا شده و همچنین با پیگیری‌های انجام شده، توانستیم حدود ۲۰ میلیون تومان نیز از انتشاراتی‌های فعال، منابع جدید دریافت و به کتابخانه‌های شهرستان تزریق کنیم.

برزگر ساخت کتابخانه شهریار اسفندآباد را نیز یکی از اولویت‌های حوزه عمرانی عنوان و تصریح کرد: در حال حاضر زمین ساخت کتابخانه مهیا و مقرر شده است با همت خیرین این کتابخانه تکمیل و به بهره‌برداری برسد لذا ضرورت دارد در این حوزه مسئولان نیز وارد عمل شده و حمایت‌های لازم را داشته باشند.

این مسئول همچنین از تأثیر منفی شیوع کرونا بر رونق کتابخانه‌ها خبر داد و یادآور شد: قبل از شیوع کرونا تعداد پنج هزار و ۵۰۰ نفر از شهروندان عضو کتابخانه‌های عمومی بودند که متأسفانه با شیوع این ویروس و کاهش فعالیت حضوری کتابخانه‌ها، تعداد اعضاء با ۱۵۰۰ نفر کاهش به حدود چهار هزار نفر رسید.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..