تحقق عدالت آموزشی با اجرای هم‌زمان آموزش مجازی و حضوری

فعال آموزشی و مشاور تحصیلی ضمن تشریح راهکارهای جبران افت تحصیلی دانش آموزان در دوران شیوع بیماری کرونا، توسعه عدالت آموزشی را با ترکیب و اجرای هم‌زمان آموزش مجازی و حضوری، ملموس‌تر و دست‌یافتنی‌تر دانست.

به گزارش یزدی نیوز ، «محمدرضا فاتحی‌نسب» مشاور تحصیلی و مدرس کشوری ضمن خدمت ریاضی و هوش در حاشیه برگزاری همایش استانی تیزهوشان در یزد با اشاره به تاثیر کرونا بر افت تحصیلی دانش‌آموزان، اظهار کرد: براساس اعلام سازمان یونسکو بیشترین آسیب در دوره کرونا متوجه هیچ صنعتی به‌ اندازه صنعت آموزش نبوده و ‌حوزه آموزش بیشترین آسیب را در دوران کرونا تجربه کرده است به طوری که تمام دانش‌آموزان دنیا بر اثر شوک اجتماعی دچار اختلال در یادگیری، انسداد مجاری یادگیری و در نهایت عقب ماندن از استانداردهای آموزشی شده‌اند.
وی افزود: آموزش مجازی در دوره‌ای که کرونا در حال تبدیل شدن به همه‌گیری بود، ابتدا به‌ عنوان تنها راه‌حل جایگزین به ذهن متولیان، صاحب‌نظران و کارشناسان آموزش رسید و به‌ مرور زمان تجربه مدرسان در این حوزه افزایش پیدا کرد و این نوع آموزش نیز به ناگزیر از سوی خانواده‌ها مورد پذیرش قرار گرفت.
‌فاتحی نسب ادامه داد: اصولاً شاید هیچ پدیده‌ای به‌ اندازه کرونا نمی‌توانست به آموزش مجازی رسمیت بخشیده و آن را نزد خانواده‌ها سرعت ببخشد بنابراین می‌توانیم در زمینه آموزش مجازی، کرونا را یک توفیق اجباری بدانیم که باعث آشتی خانواده‌ها با این نوع ‌آموزش و پذیرش آن شد.
به گفته این مشاور تحصیلی، اکنون نیز نباید آموزش مجازی را به فراموشی بسپاریم بلکه باید به عنوان یک عنصر مکمل در کنار آموزش‌های حضوری همواره توسط سازمان‌های تاثیرگذار مثل آموزش‌ و پرورش و نهادهای اجرایی مانند مدارس جدی گرفته شود.
وی یکی از دلایل عمده اهمیت اهتمام به آموزش مجازی در کنار آموزشهای مجازی را این دانست که همه دانش‌آموزان کشور دسترسی به آموزش مطلوب را ندارند و این آموزش مطلوب می‌تواند شامل معلم و مدرسه‌ خوب، کتاب خوب و محتوای آموزش مناسب باشد.
این مشاور تحصیلی ادامه داد: در سراسر کشور، بسیار دانش‌آموزانی داریم که شاید بتوانند هزینه تهیه یک کتاب را بپردازند اما به آن کتاب دسترسی ندارند بنابراین یک دلیل مهم اهتمام به آموزش مجازی، توسعه عدالت آموزشی با ترکیب و اجرای همزمان این دو نوع آموزش است که می‌تواند از این طریق ملموس‌تر و دست‌یافتنی‌تر باشد.
فاتحی‌نسب عنوان کرد: علاوه‌ بر شرکت دانش‌آموزان در دوره‌های مجازی و مدارس آنلاین، معلمان آگاه و دوراندیش سراسر کشور هم در این بحران اجتماعی توانستند با شرکت در دوره‌های مجازی و آنلاین بر مهارت‌ها و دانش خود بیفزایند.
وی در مورد راهکاری رفع افت آموزشی ایجاد شده در دانش‌آموزان در دوران کرونا، اظهار کرد: اولین راهکار افزایش پذیرش دانش‌آموزان نخبه در مدارس خاص و دومین راهکار ترکیب آموزش حضوری و مجازی و ادامه مسیر با این ترکیب فوق‌العاده است که باید با هدف دسترسی هرچه بیشتر دانش‌آموزان به محتوای مفید و مناسب علمی انجام شود.
این فعال آموزشی در خصوص عمده راه‌های توسعه و تقویت بنیه دانش آموزان به ویژه در پایه‌های ششم و نهم تحصیلی نیز خاطرنشان کرد: نخست آشنایی کامل و درست و صحیح با مقاطع تحصیلی بعدی که در انتظار آنهاست و گام دوم آشنایی آنها با رشته‌های موجود در دبیرستان دور دوم به‌نحوی‌ که انتخاب دانش‌آموزان، انتخابی هوشمندانه و منطقی و براساس ظرفیت‌ها و نیازها و توان‌مندی‌های دانش‌آموزان باشد.
فاتحی نسب در پایان تصریح کرد: همچنین استفاده فراگیر دانش‌آموزان از آموزش‌های خوبی که در سراسر کشور وجود دارد، جهت آمادگی شرکت در آزمون مدارس خاص و پذیرفته شده‌ آنها نیز باید مورد اهتمام باشد زیرا پذیرفته شدن دانش آموزان نخبه در مدارس خاص می تواند به هموار شدن مسیر آموزش و تعالی دانش‌آموزان کمک ‌شایسته ای کند.

بخش نظردهی بسته شده است..