مدیر یزدی موزه برگزیده ایکوم ایران:

حال موزه‌داران با مُسکن خوب نمی‌شود/بازدید موزه‌ها بیانگر ظرفیت آنها در رونق گردشگری است

مدیر موزه خودروهای تاریخی و دست‌ساز یزد که عنوان موزه برگزیده ایکوم ایران در شاخص مناسب‌سازی برای استفاده معلولین و جانبازان را دارد، موزه‌ها را ظرفیتی بزرگ برای توسعه صنعت گردشگری خواند و خواستار اهتمام متولیان این حوزه شد.

موزه خودروهای تاریخی و دست‌ساز یزد یکی از جالب‌ترین و متفاوت‌ترین جاهای دیدنی یزد به شمار می‌رود و مقصدی جالب برای دوستداران اتومبیل در شهر بادگیرها است.

این موزه که از سال ۱۳۹۶ فعالیت خود را در استان یزد آغاز کرده، امروز تعداد ۳۰ دستگاه خودرو تاریخی را در مجموعه خود جای داده که تعدادی از آن‌ها تنها نمونه موجود در کشور هستند.

همچنین پنج دستگاه خودرو دست‌ساز و ۲۰ دستگاه موتور سیکلت از دیگر دیدنی‌های موزه محسوب می‌شوند.

این موزه که در سالهای کوتاه فعالیت خود افتخارات متعددی از جمله برترین مجموعه کشور و خلاق‌ترین و نوآورترین موزه‌ ایران در سال ۱۳۹۷ را کسب کرده، اخیراً نیز از سوی کمیته ملی موزه‌ها (ایکوم ایران) در شاخص مناسب‌سازی موزه‌ها برای استفاده معلولین و جانبازان به عنوان موزه برگزیده انتخاب شد.

موزه خودروهای تاریخی و دست‌ساز یزد همچنین در ارزیابی‌های امسال ایکوم، در شاخص خلاقیت و نوآوری با کسب رتبه دوم و در شاخص کودک و نوجوان با اخذ رتبه سوم مورد تقدیر هیات داوران قرار گرفت.

به همین بهانه به سراغ «محمدعلی اردانی» کلکسیون‌دار خوش ذوق یزدی و مسئول این موزه رفتیم تا پای سخنانش بنشینیم.

اردانی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: امسال برای اولین بار جهت معرفی و تجلیل از موزه‌های برتر کشور، از سوی ایکوم ایران پیرامون شاخص‌های تعریف شده، راستی‌آزمایی انجام شد.

وی با اشاره به حضور موزه‌های برجسته و با پیشینه قوی مانند موزه کاخ سعدآباد و امثالهم، گفت: موزه خودروهای تاریخی یزد امسال در چهار شاخص مناسب سازی برای معلولان و جانبازان و سالمندان، خلاقیت و نوآوری، کودک و نوجوان و شاخص بقا(تلاش برای حفظ موزه) در این ارزیابی‌ حضور داشت که به جز در شاخص بقاء که برای موزه‌های خصوصی لحاظ نشد، در سایر شاخصها کسب رتبه کرد.

این کلکسیون‌دار خوش ذوق یزدی ادامه داد: خوشبختانه موزه خودروهای تاریخی و دست ساز یزد تنها موزه برگزیده امسال در شاخص مناسب سازی برای معلولان و جانبازان که برای اولین بار در ارزیابی‍های ایکوم مطرح می‌شد،‌ شناخته شد در حالی که به نظر موزه‌های تخصصی مانند موزه‌های دفاع مقدس باید در این شاخص گوی سبقت را می‌ربودند.

به گفته وی، فراهم کردن وسایلی مانند ویلچر، کالسکه و واکر برای معلولان، جانبازان و سالمندان از علل انتخاب این موزه به عنوان موزه برگزیده در شاخص مناسب سازی بوده است.

اردانی با تاکید بر این که هیچ خواسته‌ای از متولیان این حوزه ندارد، گفت: موزه داران با توجه به دو سال محدودیتهای کرونایی و دشواری‌هایی که برای حفظ موزه‌های خود در این شرایط داشتند، در حال حاضر مانند بیماری هستند که پایش شکسته و دیگر با مسکن از دردش کاسته نخواهد شد لذا هرچند انتظار جراحی نداریم ولی امیدوار بودیم حداقل با آتل بندی، ما را با دعای خر بدرقه کنند تا شاید لااقل انگیزه‌ای برای فعالان جوان این حوزه شود.

وی با بیان این که عملکرد نوروزی مدیر کل جدید میراث فرهنگی استان یزد نور امیدی را دل موزه داران استان افروخته است، گفت: در ایام نوروز در حالی تعداد بازدیدها از باغ جهانی دولت آباد ۸۸ هزار مورد، آتشکده زرتشتیان ۸۴ هزار بازدید و زندان اسکندر ۴۷ هزار بازدید را داشتند، موزه خودروهای تاریخی یزد ۲۲ هزار بازدیدکننده داشت که بیانگر قدرت و ظرفیتهای موزه‌ها در جذب گردشگران به این شهر تاریخی است.

اردانی در عین حال از بی توجهی مسئولان به اماکن گردشگری خارج از محدوده بافت تاریخی یزد گلایه کرد و گفت: با توجه به این که حدود ۵۰ درصد از گردشگران نوروز امسال متوجه اماکن گردشگری خارج از محدوده بافت تاریخی شهر است، می طلبد توجه شایسته تری به این بخشها از سوی مسئولان صورت گیرد.

وی که بنیانگذار موزه گنجینه سنگ‌های قیمتی، کلکسیونی و شهاب سنگهای یزد در جوار موزه خودروهای تاریخی است، در بخش دیگری از سخنانش از ثبت ملی اولین شهاب سنگ این موزه به وزن ۲۳.۴۵۷ کیلوگرم در ۱۸ قطعه و قرار گرفتن آن در نوبت ثبت جهانی خبر داد.

به گفته وی،‌ در این موزه انواع سنگ‌های آمیتیس، صدف آبولون، ورفونیت، سنگ‌های جاسپر، عقیق، فیروزه و یشم نمونه سنگ‌های فرسایشی، نمونه‌های خاص اپیدوت، بلورهای ژیپس، سیلینیت و فلوریت، سنگ‌های رسوبی مختلف و حتی شهاب سنگ در معرض نمایش علاقمندان قرار گرفته است.

اردانی در پایان نیز از اهتمام سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد به این مجموعه موزه‌ای شهر که برخی از برنامه‌های خود را در محوطه این موزه برپا یا برخی دیگر را با مشارکت موزه برگزار می‌کند، قدردانی کرد و این قبیل اقدامات را موجب رونق بیشتر این بخش دانست.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..