آیا دمای واقعی در یزد اعلام می شود؟!

گرما در یزد همچنان می تازد

شدت گرمای هوا این روزها در اغلب نقاط استان یزد، طاقت مردمان دیار کویر را طاق کرده است.

به گزارش یزدی نیوزشدت گرما در استان کویری یزد به حدی است که مردم، ماندن در منزل یا محل کار را ترجیح داده و تا حد امکان از حضور در خیابانها پرهیز می کنند.
خیابانهای مرکزی شهر در ساعات اوج گرما (۱۴ تا ۱۸) تقریبا خالی از جمعیت است و تنها کارمندان و کارگرانی که از محل کار خارج شده و در حال عزیمت به خانه هستند را می توان مشاهده کرد.
خریدهای روزانه مردم نیز در ساعات اولیه صبح یا چند ساعتی پس از غروب آفتاب انجام میشود و کودکان از جمله اقشاری هستند که کمتر می توان آنها را در خیابانها دید.
خشکسالی سال های اخیر که هر سال بر شدت آن افزوده می شود نیز مزید بر علت شده و گرما، بیشتر خود را نمایان می کند.
گرمای هوا بر وسایل خنک کننده و سرمایشی مانند کولرها نیز تاثیر گذاشته و در برخی نقاط مانند منطقه گرما خیز بافق باید از چندین دستگاه خنک کننده استفاده نمود.
شدت گرما در این شهر به حدی است که در برخی از روزهای فصل تابستان از جمله چند شهر بسیار گرم و داغ کشور معرفی می شود و اخیرا هم بعد از شهر شهداد استان کرمان بعنوان دومین شهر گرم کشور معرفی شد.
کسانی که این روزها در مناطق خوش آب و هوای استان مانند روستاهای ییلاقی و سرسبز تفت، ماوا و مکانی دارند روزهای تعطیل و حتی بعد از ظهرها را به این مکانها پناه می برند.
مناطق روستایی دهبالا، طزرجان، سانیج، علی آباد، بردستان و دره گاهان در شهرستان تفت در این فصل، میزبان خیل گرمازدگان کویر است.
تصور عامه مردم بر این است که هواشناسی از اعلام دمای واقعی هوا خودداری می کند و درجه گرمای هوا از آنچه اعلام می شود بیشتر است اما شنیدن نظرات کارشناس پیش بینی اداره کل هواشناسی استان یزد حاوی نکات قابل توجهی است.
ˈسید عباس میرحسینیˈ روز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: دمای هوا بر اساس وجود ملکول های هوا در شرایط استاندارد که دور از حرارت های مصنوعی باشد سنجیده می شود.
وی با تایید درست بودن تصورات عامه مبنی بر بیشتر بودن دمای هوا نسبت به آنچه که اعلام میشود افزود: آنچه از سوی هواشناسی اعلام می شود دمای هوا در شرایط استاندارد هوا بدون در نظر گرفتن حرارت های مصنوعی مانند گرمای آسفالت، فشردگی جمعیت، وجود خودروها و دیگر عوامل است.
وی با اشاره به اینکه اگر این عوامل مصنوعی را در نظر بگیریم قطعا گرمای هوا چند درجه بیشتر از آن چیزی است که اعلام می شود اضافه کرد: کارشناسان هواشناسی، استانداردها را بدون منظور کردن حرارت های مصنوعی در نظر دارند.
میر حسینی تصریح کرد: دماسنج هواشناسی در سایه است و قطعا دمای هوا در آفتاب و در معرض نور خورشید بالاتر است.
کارشناس پیش بینی این اداره کل از ادامه شدت گرما در استان یزد در روزهای آینده خبر داد و افزود: این وضعیت تا روز سه شنبه ادامه خواهد داشت، در روزهای چهارشنبه تا پنجشنبه، اندکی از شدت گرما کم اما مجددا از روز جمعه گرما باز خواهد گشت.
وی گفت: در برخی از روزهای گذشته شهر یزد از لحاظ شدت گرما در میان مراکز استانها بعد از اهواز در رتبه دوم قرار داشت ضمن آنکه طی ۹ روز گذشته، دمای هوا در شهر یزد بالای ۴۰ درجه بوده و در شهر بافق به ۴۷ هم رسید.
اما آنچه در میان نباید از نظر دور داشت توجه مردم به صرفه جویی در مصرف آب است و از آنجا که کولرهای آبی بیشترین حجم مصرف را دارند باید در استفاده از این وسیله خنک کننده دقت لازم را داشت و از مصارف غیر ضرور خودداری کرد.

منبع: ایرنا

بخش نظردهی بسته شده است..