انتقاد صریح ملی‌پوش دوچرخه‌سوار یزد؛

قطب دوچرخه‌سواری کشور دیگر جایگاهی در کشور ندارد

یکی از ملی‌پوشان دوچرخه سواری یزد از حال نامساعد این رشته ورزشی در این استان خبر داد و گفت: متاسفانه طی چند سال اخیر هیچ عملکرد قابل دفاعی در این هیات ورزشی که روزگاری قطب اصلی دوچرخه‌سواری کشور بود، ارائه نشده لذا توصیه می‌کنم متولیان کنونی این رشته ورزشی در استان که تنها عنوان و سمت را در این ورزش...

«جواد حفظی» قهرمان و ملی‌پوش دوچرخه‌سواری یزدی که کلکسیونی از مدال های رنگارنگ در کارنامه خود دارد، در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا ضمن انتقاد از عملکرد ضعیف هیات دوچرخه سواری یزد، وجود افرادی ناکارآمد در راس برخی از هیات‌های ورزشی را مشکل ادوار مختلف تمام رشته‌های ورزشی خواند و گفت: منشا بسیاری از مشکلات هیاتهای ورزشی این است که افرادی متولی آن می‌شوند که نه تنها تخصص بلکه گاهاً هیچ آشنایی با آن ورزش ندارند و بدتر این که همین مدیران نیز بعضاً کادر متخصص هیات را نیز کنار می‌گذارند.

وی که در سال ۱۳۸۹ و پس از مسابقات کاپ آسیایی همزمان با فعالیت در ورزش قهرمانی، با استعدادیابی هدفمند در مدارس، مربیگری و قهرمان‌پروری را آغاز کرد، عنوان کرد: متاسفانه مسئولان وقت هیات از هراس در خطر افتادن منافع شخصی‌شان با پیشرفت ورزش قهرمانی، مانع رشد این رشته ورزشی در استان شدند و نابودی این ورزش از همان دوران آغاز شد.

حفظی با اشاره به تشکیل تیمی منسجم از جوانان پا به رکاب شهر یزد در سال ۱۳۹۴ و پس از پشت سر گذاشتن سختی‌ها و عبور از موانع و برگشتش به عرصه مربیگری و برگزاری سه دوره استعدادیابی در مدارس، گفت: این تیم طی سه سال پیاپی از ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۸ جزو برندهای دوچرخه‌سواری ایران بود و حتی یک نفر از آن برای المپیک ۲۰۲۰ جوانان انتخاب شد.

بی‌پولی ورزشکاران یزد صنعتی

وی از کاهلی مدیران ورزشی در جذب حامیان این بخش نیز گلایه کرد و گفت: یزد یک استان صنعتی و معدنی در کشور محسوب می‌شود ولی تعداد انگشت‌شماری ورزشکار حرفه‌ایی و مدال‌آور در سطح بین‌الملل دارد چرا که ورزشکاران توانمند این خطه توانایی تامین مالی زندگی شخصی و ورزشی خود به ویژه تامین هزینه خرید تجهیزات حرفه‌ای برای حضور در عرصه‌های بین المللی را ندارند و نهال تازه سبز شده بسیاری از قهرمانان ورزشی استان در نبود حمایتهای لازم، ذره ذره نابود می‌شود.

این دوچرخه سوار عضو تیم ملی که مسابقات قهرمانی جهان استرالیا در پیش رو دارد، اظهار کرد: اگر حمایت‌ها همانند ۲۴ سالی که برای تیم ملی ایران رکاب زدم، ادامه یابد ضمن عدم حضور در این رقابتها، از ورزش قهرمانی خداحافظی خواهم کرد.

وی که معتقد است می‌تواند برای کشورمان ۳ مدال از این رقابتهای جهانی کسب کند، افزود: با سند و مدرک خبر دارم که کسانی با رابطه و باندبازی چندین میلیون تومان پول گرفته‌اند ولی من با ویترینی از مدال های رنگارنگ و کوله‌باری از حسرت و آرزو به دلیل این بی مهری‌ها و بی تدبیری‌ها تصمیم به خداحافظی از دنیای قهرمانی دارم.

وی خاطرنشان کرد: طی این سالها از جان دل برای ارتقا جایگاه دوچرخه‌سواری استانم مایه گذاشتم و هر جا مسئولان اعتماد کردند، نتایج خوبی هم گرفتیم ولی در حال حاضر ورزش دوچرخه سواری یزد هیچ جایگاهی در کشور ندارد و جز اسم هیات دوچرخه‌سواری در استان یزد، عملاً دیگر چنین رشته‌ای در ورزش استان نداریم.

حفظی از استفاده ابزاری مسئولان از ورزشکاران گلایه و اظهار کرد: نگاه مسئولان تنها به گرفتن عکس یادگاری در مراسم استقبال از ورزشکاران صاحب مدال در عرصه‌های آسیایی و جهانی محدود شده و به نظر هیچگاه پیگیر رفع مشکلات ورزشکاران حرفه‌ای نیستند چرا که اگر می‌بودند، اکنون وضعیت ورزش حرفه‌ای ما و شرایط زندگی این افتخارآفرینان اینگونه نبود.

وی القاء این بی‌انگیزگی از سوی مدیران را آغاز نابودی یک ورزشکار خواند و تاکید کرد: زمانی که یک مسئول ناآشنا با ورزش مدیریت ورزش را برعهده بگیرد قطعاً نمی‌تواند حرف دل ورزشکار را بفهمد و درک کند.

از عرش به فرش رسیدیم

حفظی با بیان این که دوچرخه سواری یزد در سال ۱۳۹۸ با تیمی کاملاً بومی قهرمان ایران شد و همواره طی این سالها در رده‌های اول تا سوم لیگ قرار داشته است، گفت: متاسفانه مدیریت ضعیف در این رشته ورزشی که باعث استعفای بنده از دبیری هیات استان نیز شد، منجر به این شده که دوچرخه‌سواری یزد از قبل شیوع کرونا تاکنون هیچ جایگاه و نماینده‌ای در لیگ‌ها و رده‌های سنی این ورزش در کشور نداشته باشد.

وی معتقد است که با کنار رفتن مدیران کنونی هیات دوچرخه سواری استان و به روی کار آمدن فعالان این رشته ورزشی می‌توان در بازه زمانی یک ماه مجدداً دوچرخه سواری یزد را در رده‌های سنی مختلف احیا کرد و آن را بار دیگر به قطب این رشته ورزشی کشور تبدیل کرد.

این ورزشکار حرفه‌ای یزد از مدیران و مسئولان اداره کل ورزش و جوانان استان نیز خواست تا ملاکهای انتخاب روسای هیاتهای ورزشی را تغییر دهند و در این باره تصریح کرد: رئیس هیات ورزشی نباید فردی انتخاب شود که تنها پول آور برای هیات ورزشی باشد بلکه تخصص و مدیریت افراد را باید ملاک قرار داد چرا که گاهی رئیس هیات با ایجاد روابط صمیمی و درک ورزشکاران می‌تواند از هزاران رئیس پول‌آور مفید تر و عملکردی بهتری داشته باشد.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..