فریب ترفند‌های صنایع دخانی را نخورید

مدیر گروه سلامت محیط و کار مرکز بهداشت استان یزد نسبت به ترفند‌های جدید صنایع دخانی برای فریب جوانان هشدار داد.

به گزارش یزدی نیوز،جعفری بر ضرورت آشنایی با ترفند‌های صنایع دخانی به عنوان یکی از راهکار‌های مهم برای حفاظت از جوانان در مقابل دخانیات، تاکید کرد و گفت: صنایع دخانی در صدد فریب جوانان و افزایش گرایش آن‌ها به استعمال مواد دخانی هستند.

وی اظهار داشت: یکی از ترفند‌های صنایع دخانی، معرفی سیگار‌های الکترونیک به عنوان جایگزین سیگار است و این نوع محصولات به علت دارا بودن نیکوتین و مواد سمی دودزا نه تنها بی خطر نیستند بلکه باعث سرطان‌های ریه، دهان، گوارش می‌شوند و بروز بیماری‌های قلبی را به شدت بالا می‌برند.

 

جعفری گفت: سیگار‌های الکترونیکی به شدت اعتیاد آور و خطرناک است و استعمال یک بار آن‌ها سبب وابستگی افراد به ان می‌شود.

 

مدیر گروه سلامت محیط و کار مرکز بهداشت استان یزد افزود: وجود گلیسیرین در محلول سیگار الکترونیکی به ریه آسیب می‌رساند و خطر ابتلا به بیماری‌های تنفسی به ویژه کرونا را افزایش می‌دهد.

 

جعفری با اشاره به رواج تنباکو‌های بدون دود ادامه داد: تنباکو‌های بدون دود همان ناس، بی تی، پان و سایر جویدنی‌هایی است که در اماکنی مانند سالن‌های ورزشی معمولا برای کاهش وزن توصیه می‌شود و این تنباکو‌ها ممکن است با مواد مخدر ترکیب شده باشند.

 

وی تاکید کرد: تنباکو‌های بدون دود، به مخاط دهانی آسیب زده و ورود ویروس‌ها به ویژه کرونا را از طریق مخاط راحت‌تر می‌کند.

 

جعفری تصریح کرد: این ماده هم چنین تولید بزاق را افزایش می‌دهد و با افزایش دفعات دفع آن در محیط، موجب آلودگی محیط و انتقال بیماری‌ها می‌شود و بیماری‌های لثه، پوسیدگی دندان‌ها و ریزش آن‌ها را افزایش می‌دهد.

 

مدیر گروه سلامت محیط و کار مرکز بهداشت استان یزد با بیان این که مصرف این تنباکو‌ها موجب ورود مستمر و راحت مواد شیمیایی سرطان زا به بدن می‌شود، گفت: سرطان‌های دهان، زبان، مری و لوزالمعده در این گونه مصرف کنندگان بیشتر دیده می‌شود و خطر مرگ در اثر بیماری‌های قلبی و سکته مغزی به شدت افزایش می‌یابد.

منبع:خبرگزاری صداوسیما

بخش نظردهی بسته شده است..