تولید بیش از ۳۰۰ هزار تن شیر خام در استان یزد

معاون بهبود تولیدات دامی استان یزد: استان یزد در سال ۱۴۰۰ با تولید ۳۲۲ هزار تن شیرخام، علاوه بر پاسخگویی به نیاز استان بخشی از نیاز استان‌های همجوار را نیز تامین کرد.

به گزارش یزدی نیوز، غیب اللهی، به مناسبت روز جهانی شیر گفت: استان یزد در سال ۱۴۰۰ با تولید ۳۲۲ هزار تن شیرخام، ۳ درصد از تولید شیرخام کشور را به خود اختصاص داده که ماحصل پرورش بیش از ۱۴۵ هزار راس گاو در ۲۳۰ واحد پرورش گاو شیری و ۸۰۲ هزار رأس گوسفند و بز است.

غیب اللهی گفت: این میزان تولید علاوه بر پاسخگویی به نیاز استان بخشی از نیاز استان‌های همجوار را نیز تامین می‌کند و با گواهی حمل بهداشتی و تحت نظارت اداره کل دامپزشکی استان یزد به منظور تأمین نیاز شیر مورد نیاز کارخانه‌های لبنی استان‌های همجوار به این استان‌ها صادر شده است.

غیب اللهی به توان علمی بالای کارشناسان و دامداران استان در بخش پرورش گاو شیری هم اشاره کرد و گفت: دامداران استان یزد در جشنواره گاو اصیل هُلِشتاین کشور به عنوان برترین دامداران کشور معرفی شدند.

مدیر صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی استان نیز از فعالیت ۲۳ واحد صنایع لبنی در استان خبر داد و گفت: ظرفیت اسمی جذب شیر این واحد‌ها حدود ۲۶۳ هزار تن در سال است.

علیرضا طاقه‌باف با بیان این که محصولات لبنی با بهترین کیفیت در استان تولید و عرضه می‌شود، گفت: در حال حاضر ۱۲۴ هزار تن انواع محصولات لبنی از جمله شیر پاستوریزه، ماست، پنیر، خامه، شیر خشک و انواع دوغ عرضه می‌شود.

طاقه باف با بیان افتتاح چندین کارخانه لبنی جدید در استان ابراز امیدواری کرد:تا پایان سال جاری دیگر شیر مازادی در استان نخواهد ماند و همه‌ی شیر تولیدی در کارخانه های استان مصرف و فراوری خواهند شد.

مدیر کل تعاون روستایی استان یزد هم گفت: اتحادیه دامداران استان یزد با عملکرد بسیار خوب شبکه‌ای با تکمیل زنجیره تولید تا مصرف محصول شیر دامداران استان، گامی موثر در بازار رسانی و مدیریت بازار محصول شیر استان برداشته است.

سید حسین دشتی افزود: اتحادیه و تعاونی‌های دامداران با دارا بودن کارخانه مدرن تولید خوراک دام، کارخانه مواد لبنی، آزمایشگاه آنالیز شیر و خوراک دام، ۱۴ ایستگاه جمع‌آوری شیر و با برنامه‌ریزی مدون نهایت استفاده را از این میزان تولید داشته و ضمن توسعه صنایع تبدیلی تکمیلی مرتبط و تکمیل زنجیره تولید تا مصرف محصولات دامی با همت تولیدکنندگان، دست واسطه‌ها و دلالان از بازار محصولات دامی کوتاه کرده است.

وی، گفت: در راستای اجرای نظام مردمی‌سازی یارانه‌ها و اصلاح قیمت‌ها در کشور، دو وظیفه راهبردی و چند اقدام کمکی به سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران و شبکه گسترده آن در سراسر کشور محول شده که یکی از این وظایف خرید مازاد شیر تولیدی دامداران در سراسر کشور است که با استفاده از ظرفیت شبکه‌ای تعاون روستایی آمادگی داریم در مراکز جمع‌آوری و خرید شیر با قیمت حمایتی و تضمینی که توسط قرارگاه امنیت غذایی اعلام شده است، به خرید شیر مازاد اقدام کرده و آن را به چرخه صنایع لبنی که ظرفیت مازاد دارند و کارخانجات شیر خشک تحویل دهیم.

در سال ۲۰۰۱، اولین روز از ماه ژوئن (۱۱ خرداد) روز جهانی شیر توسط سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد به منظور شناخت اهمیت شیر به عنوان یک غذای جهانی و گرامیداشت بخش لبنیات تعیین شده است.

منبع:خبرگزاری صداوسیما

بخش نظردهی بسته شده است..