مدیر کل حج و زیارت یزد خبر داد

اعزام ۱۶۸۰ زائر یزدی به سرزمین وحی/خرید ۹ میلیارد تومان سوغاتی توسط حجاج یزدی از داخل استان

مدیر کل حج و زیارت استان یزد از اعزام یک‌هزار و ۶۸۰ نفر زائر از این استان به مراسم حج خبر داد و گفت: پروازهای رفت حجاج استان یزد طی روزهای پنجم تا هفتم تیرماه امسال از فرودگاه شهید صدوقی یزد انجام خواهد شد.

«علی اصغر شریفی» به مناسبت فرارسیدن هفته حج در جمع خبرنگاران گفت: امسال پس از دو سال تعطیلی مراسم حج، شاهد اعزام زوار ایرانی به سرزمین وحی خواهیم بود که سهمیه امسال استان یزد ۱۴ کاروان مشتمل بر یک‌هزار و ۶۸۰ نفر اعلام شده است.

وی با بیان این که ۹۳۰ نفر از زوار امسال استان یزد خانم و ۷۵۰ نفر آقایان و جوانترین آنها متولد هفتم مرداد ۱۳۵۴ است، به محدودیت‌هایی کرونایی اعمال شده از سوی کشور عربستان برای میزبانی از زائران در حج امسال اشاره و تصریح کرد: بر همین اساس تنها زائرانی که تاریخ تولد آنها پس از ۱۰/۴/ ۱۳۳۶ است یعنی دارای سن کمتر از ۶۵ سال هستند، مجاز به حضور در مراسم حج امسال هستند که باید حتماً ضمن انجام تست PCR قبل از اعزام، دو مرحله تزریق واکسن کرونا از نوع سینوفارم یا استرایزانکا را انجام داده باشند.

وی با بیان این که پروازهای حجاج استان یزد طی تاریخ های پنجم، ششم و هفتم تیرماه امسال از فرودگاه شهید صدوقی یزد انجام خواهد شد، گفت: تاکنون اطلاعات ۳۸۹ نفر از زوار حج از استان یزد برای صدور ویزا ثبت شده و مابقی نیز براساس برنامه زمان بندی انجام خواهد شد.

شریفی با بیان این که در حج امسال چهار پزشک همراه کاورانهای زائران استان خواهند بود، تعداد عوامل همراه با کاروانهای استان را شامل قریب به ۷۰ نفر مدیر، روحانی و دیگر عوامل اجرایی خواند.

وی ضمن اشاره به برخی از برنامه‌های هفته حج امسال در استان، از برگزاری همایش استانی حج در روز جمعه ۲۰ خردادماه در سالن شهید حاجی مهدی شاهدیه با حضوری تمام زوار استان خبر داد.

وی همچنین به آغاز برپایی نمایشگاه سوغات ویژه حجاج از سال ۱۳۹۱ در استان اشاره و عنوان کرد: خوشبختانه در آخرین نمایشگاه که در سال ۱۳۹۸ برگزار شد، بیش از ۹ میلیارد تومان خرید سوغات از تولیدات داخل کشورمان توسط زوار استان خریداری شد.

شریفی در ادامه به موضوع اعزام زائران به عتبات عالیات اشاره و تصریح کرد: در حوزه عتبات عالیات نیز محدویتهای کرونایی باعث کم رونق شدن اعزام ها در دو سال گذشته شد ولی از ۲۷ آذر ۱۴۰۰ اولین گروه زائران استان شامل ۱۵۰ نفر به صورت هوایی به عتبات اعزام شدند که این رقم تا پایان سال گذشته به بیش از ۲۴۰۰ نفر در قالب افزون بر ۶۰ گروه رسید.

وی ادامه داد: از ابتدای امسال تا بیستم خردادماه نیز تعداد ۱۸۳۰ در قالب ۳۵ گروه برای اعزام به عتبات ثبت نام کرده‌اند که در زمان‌های مقرر اعزام ها صورت خواهد گرفت.

این مسئول راجع به اربعین حسینی سال گذشته نیز اعلام کرد: پارسال سهمیه استان ۶۰۰ نفر اعلام شد ولی با توجه به استقبال یزدیها در نهایت این سهمیه به ۹۳۵ نفر افزایش یافت.

حجت الاسلام «علی حبیبیان» مسئول دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در حج و زیارت استان نیز در این نشست ضمن تبریک مبلاد حضرت معصومه(س)، آغاز دهه کرامت و شروع هفته حج، اظهار کرد: طی دو سال گذشته به دلیل کرونا برنامه‌های حج تعطیل بود ولی امسال علی رغم کارشکنی‌های کشور میزبان، تلاش داریم مراسم حج باشکوهی را برای زائران کشورمان رقم بزنیم.

وی سهمیه امسال استان در سفر حج را شامل ۱۴ کاروان با ظرفیت‌های ۱۶۰ و ۱۳۵ و ۸۵ و ۸۰ نفره ذکر کرد و گفت: برای کاروانهای ۱۳۵ و ۱۶۰ نفری در استان، علاوه بر روحانی، معین یا معینه در نظر گرفته‌ایم که شامل ۹ کاروان استان خواهد شد.

حبیبیان از ارائه آموزشهای ضمن خدمت برای کادر فرهنگی برگزاری کاروانها خبر داد و در ادامه گفت: به مناسبت هفته حج برنامه‌هایی تعریف شده که اعم آنها برگزاری همایش بانوان حج‌گزار،‌ نصیب ماکت کعبه و تبلیغات شهری، برگزاری ماسم زیارت عاشورا و تجدید میثاق با شهدای انقلاب و دفاع مقدس، ویژه برنامه قبل از خطبه‌های نماز جمعه هفته جاری، اهدای خون، همایش یاوران حجاج، برگزاری مراسم برگداشت مدیران متوفی کاروانهای حج و برگزاری نمایشگاه حج و فروش سوغات در محل اداره کل و ویزیت رایگان بیماران توسط پزشکان حج است.

این مسئول در مورد افزایش هزینه‌های حج امسال نیز اعلام کرد: عربستان اخیراً افزایش قیمت حج را اعمال کرده که مبلغ سنگینی حدود ۱۱ میلیون تومان است، لذا مسئولان کشورمان در حال رایزنی برای تخفیف آن هستند ولی در حال حاضر با لحاظ تخفیفهای لحاظ شده و بخشی که از منابع داخلی سازمان حج تامین شده، زائران کشورمان باید حدود ۷ میلیون اضافه برای سفر حج امسال پرداخت کنند که این مبلغ جدای از هزینه‌های ارزی پرداخت شده زائران جهت ثبت نام در سالهای گذشته است.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..