استان یزد جزو استان‌های برتر در ایجاد اشتغال

معاون امارو اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان: استان یزد جزو دو استان برتر در ایجاد اشتغال نسبت به جمعیت و دارای بالاترین نرخ مشارکت اقتصادی در سطح کشور است.

به گزارش یزدی نیوز، جعفر رحمانی با اشاره به کاهش نرخ بیکاری استان در ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۰، گفت: نرخ بیکاری استان در این بازه زمانی روند کاهشی داشته به گونه‌ای که در زمستان سال ۱۴۰۰ به ۹ درصد رسید.

وی با بیان اینکه نرخ مشارکت اقتصادی استان یزد در سال ۱۴۰۰ به ۴۷.۸ درصد رسید، اظهار داشت: این نرخ ۷ درصد از متوسط کشور بالاتر بوده و استان یزد در میان دیگر استان‌های کشور بالاترین نرخ مشارکت اقتصادی را داشته است.

رحمانی افزود: بالا بودن نرخ مشارکت اقتصادی استان یزد نسبت به سایر استان‌ها نشان دهنده روحیه کار و تلاش در استان و از سوی دیگر ورود جمعیت فعال مهاجر به آن در پی امیدآفرینی برای دستیابی به شغل صنعتی که ممکن است با وقفه زمانی محقق شود.

وی تصریح کرد: نکته بسیار مهم این است که نسبت اشتغال استان در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ به میزان ۲ درصد افزایش یافته و این نسبت حاکی از آن است که نسبت به جمعیت استان به چه میزان اشتغال وجود دارد و رشد آن نیز نشان دهنده ایجاد اشتغال جدید و افزایش سهم جمعیت شاغل استان می‌باشد.

به گفته معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، نسبت اشتغال استان در سال ۱۴۰۰، ۴۲.۱ بوده که ۵ درصد بیشتر از متوسط کشوری است و استان یزد در میان دو استان برتر کشور در آمار بالای نسبت اشتغال قرار گرفته است.

رحمانی، ساختار بیکاری استان را اینگونه تشریح کرد که نرخ بیکاری مردان ۵.۶ درصد (جزء چهار استان دارای کمترین نرخ بیکاری مردان در کشور) و نرخ بیکاری زنان نیز ۳۱.۲ درصد (دومین استان دارای بالاترین نرخ بیکاری زنان درکشور) بوده است.

وی ادامه داد: ساختار صنعتی و معدنی اقتصاد استان که حاصل سرمایه گذاری‌های بی شمار در طی سال‌های گذشته است، باعث شده بیشترین اشتغال ایجاد شده در این سال‌ها مربوط به مردان باشد و فرصت‌های شغلی کمتری متناسب با زنان ایجاد شود.

وی با تأکید بر اینکه برای کاهش نرخ بیکاری در استان باید از ساختار اقتصادی منبع محور به سمت اقتصاد دانش محور حرکت کنیم، اذعان داشت: این مهم در سند آمایش استان، برنامه‌های یزد نوین، برنامه‌های رشد اقتصادی استان و سایر برنامه‌های توسعه‌ای لحاظ شده است.

منبع:خبرگزاری صداوسیما

بخش نظردهی بسته شده است..