دانشگاه یزد میزبان دو رویداد ملی در موضوعات امنیت اخلاقی و اختلال مصرف مخدرها

سومین جشنواره ملی پایان نامه‌‎های تحصیلات تکمیلی با محوریت امنیت اخلاقی و همچنین چهارمین همایش ملی پیشگیری از اختلال مصرف مواد مخدر و روان گردانها، دهم و یازدهم خردادماه به میزبانی دانشگاه یزد برگزار می‌شود.

«عباس کلانتری» رئیس دانشگاه یزد یکشنبه هشتم خردادماه در نشست خبری که پیرامون برگزاری این دو رویداد ملی برگزار شد، اظهار کرد: دانشگاه‌ یزد به عنوان دانشگاه نسل چهارم رسالت خود را محدود به مباحث آموزشی و پژوهشی نمی‌دانند بلکه خود را موظف به حل مسائل جامعه در راستای مسئولیت اجتماعیش دانسته است.

وی با بیان این که دانشگاه یزد به عنوان دانشگاه مادر استان تلاش دارد نقش محوری در این مورد داشته باشد، گفت: در همین راستا برنامه‌های متعددی را برای رسیدن به این هدف مدنظر داریم که از جمله آنها راه‌اندازی کلینیک‌های تخصصی برای رفع نیازهای جامعه است و به همین منظور نیز به زودی شاهد راه اندازی کلینیک حقوقی دانشگاه خواهیم بود.

رئیس دانشگاه یزد از دیگر اقدامات دانشگاه در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی خود را برگزاری همایش‌ها و جشنواره‌ها در سطح ملی پیرامون موضوعات مبتلا به جامعه ذکر کرد و گفت: برگزاری سومین جشنواره ملی پایان نامه ‎های تحصیلات تکمیلی با محوریت امنیت اخلاقی با همکاری سازمان امور اجتماعی کشور و همچنین چهارمین همایش ملی پیشگیری از اختلال مصرف مواد مخدر و روان گردانها با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر از جمله این اقدامات است.

«محسن رفیعیان» معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه یزد هم ضمن تسلیت حادثه آبادان و ابراز امیدواری نسبت به این که با نقش‌آفرینی مناسب دانشگاه‌ها دیگر شاهد بروز فجایعی مشابه حادثه متروپل آبادان نباشیم، گفت: امروز دانشگاه‌ها در کنار فعالیت‌های معمول آموزشی و پژوهشی خود، مسئولیتهای اجتماعی را نیز مورد اهتمام دارند و دانشگاه یزد نیز در این راستا محوریت نگاه به بیرون را در تدوین برنامه راهبردی دانشگاه مورد توجه داشته است.

وی با بیان این که ریاست کمیسیون مسئولیت اجتماعی وزارت علوم برعهده دانشگاه یزد گذاشته شده است، تصریح کرد: زمانی این نقش دانشگاه را دستگاههای اجرای برعهده داشتند که ماحصل آن به دلیل نبود پشستوانه‌های علمی و کارشناسی ایجاد فضای جشنواره‌زدگی و همایش‌زدگی در جامعه بود ولی امروز دانشگاه به ورد این حوزه به پشتوانه تفکر علمی تلاش دارد این فضا و روحیه‌ی ایجاد شده را با خروجی‌های متناسب با نیاز جامعه در این برنامه‌ها اصلاح کند.

رفیعیان که به عنوان جانشین رئیس دانشگاه در این دو رویداد علمی فرهنگی حضور دارد، به پتانسیل‌های دانشگاه در این رابطه اشاره و تصریح کرد: دانشگاه در حوزه راهبری با وجود هیات‌های اندیشه‌ورز، کانون‌های علمی و اعضای هیات علمی عضو در شوراهای متفاوت استانی و ملی، تدابیر و اقدامات خوبی را در دست انجام دارد و در بخش گفتمان‌سازی و مطالبه‌گری نیز نقش اصلی را متوجه دانشجویان و گروه‌های جهادی دانشجویی می‌داند و تلاش دارد که این مطالبات را در قالب فعالیتهای تخصصی هر بخش به عرصه تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی مسئولان منتقل شود.

وی تاکید کرد: ۹ طرح در برنامه راهبری فرهنگی اجتماعی دانشگاه یزد در همین راستا تعریف شده تا دانشگاه یزد در حیطه اندیشه و فرهنگ سازی و اجتماعی به خوبی نقش مرجعیت خاص خود در استان را ایفا کند.

«حمید مطهری» مدیر امور فرهنگی اجتماعی دانشگاه یزد نیز در این نشست گزارشی از اقدامات اجرایی انجام شده برای برگزاری هر چه باشکوهتر این دو رویداد علمی و فرهنگی ارائه کرد و گفت: سومین جشنواره ملی پایان‌نامه‌‎های تحصیلات تکمیلی با محوریت امنیت اخلاقی و چهارمین همایش ملی پیشگیری از اختلال مصرف مواد مخدر و روان گردانها هر دو ابلاغ شده از سوی وزارت علوم و معاونت فرهنگی و اجتماعی است و دانشگاه یزد وظیفه خود می‌داند با پرداختن به این دو رویداد، برگزاری مطلوب این برنامهها را در سطح ملی رقم بزند.

وی با اشاره برگزاری رویدادهای مذکور در روزهای ۱۰ و ۱۱ خردادماه، تصمیم به برگزاری همزمان این رویدادها را در راستای کاهش هزینه‌ها و نیز کاهش ترددهای مربوط به حضور در این برنامه‌ها ذکر کرد.

«سید محسن موسوی» دبیر سومین جشنواره ملی پایان‌نامه‌‎های تحصیلات تکمیلی با محوریت امنیت اخلاقی هم در ادامه ضمن ارائه توضیحاتی در مورد این جشنواره اظهار کرد: خواستگاه این جشنواره به تقسیم کار ملی در سالهای گذشته در جهت کنترل و کاهش آسیبهای اجتماعی در کشور باز می‌گردد که در این تقسیم کار ملی، وزارت علوم وظایفی را برعهده گرفته که از جمله آنها برگزاری جشنواره سالانه در موضوع پایان‎نامه‌های تحصیلات تکمیلی مربوط به آسیبهای اجتماعی است.

وی با بیان این که امسال این جشنواره با محوریت امنیت اخلاقی به میزبانی دانشگاه یزد برگزار می‌شود، از اهداف برگزاری جشنواره را توجه و اهتمام بیشتر دانشگاهیان نسبت به شناخت مسائل و آسیب‌های اجتماعی با محوریت امنیت اخلاقی، تشویق دانشجویان به انجام پژوهش پیرامون مسائل اجتماعی و فرهنگی جامعه و دانشگاه و نیز بهره‌گیری از نتایج پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویی به منظور کمک به ارتقا امنیت اخلاقی و جهت دهی کاربردی به پایان نامه های بعدی ذکر کرد.

موسوی از برگزاری جشنواره در دو بخش اصلی و بخش ویژه خبر داد و گفت: بر اساس سیاست های کلی این جشنواره، تمامی پایان نامه‌ها و رساله‌ها که از سال ۱۳۹۲ تا سال ۱۴۰۰ دفاع شده‌اند، همچنین پروپوزال‌های تصویب شده تا زمان برگزاری جشنواره به نوعی مرتبط با بحث امنیت اخلاقی و ارتقاء آن هستند، قابلیت ارسال به جشنواره را داشتند.

به گفته وی، در این جشنواره ۲۸۱ اثر مرتبط با موضوع جشنواره ارسال شد که پس از داوری‌های اولیه تعداد ۱۱۱ اثر به مرحله داوری تخصصی در شش محور ارجاع و در نهایت ۲۲ اثر شامل دو پایان‌نامه در مقطع دکتری و ۲۰ پایان نامه در مقطع کارشناسی ارشد، برگزیده شناخته شد.

وی در مورد جرئیات هر محور و آثار پذیرفته شده در هر بخش نیز خاطرنشان کرد: در محور اخلاق و معارف اسلامی، ۱۳ اثر داوری شد که سه اثر به عنوان حائز رتبه و شایسته تقدیر شناخته شد. در محور حقوق جزا و جرم شناسی تعداد ۱۹ اثر به داوران ارجاع و در نهایت چهار اثر برگزیده شد و در محور علوم اجتماعی ۲۷ اثر مورد داوری قرار گرفت که تعداد هفت اثر به عنوان برگزیده انتخاب شدند.

وی ادامه داد: در محور علوم ارتباطات و رسانه نیز ۱۴ اثر به داوران تخصصی ارجاع و چهار اثر منتخب شناخته و در محور علوم قران و حدیث با بررسی ۲۵ اثر تعداد دو اثر و در محور فقه و حقوق اسلامی نیز با داوری ۱۳ اثر دو اثر برگزیده شدند.

موسوی عنوان کرد: علاوه بر این نیز دانشگاه اقدام به تهیه بانک اطلاعات پایان‌نامه‌های مرتبط با محور جشنواره کرد و با تعریف کلیدواژه‌هایی در سایت ایران‌داک به عنوان مرجع جستجو پایان‌نامه‌ها ثبت شد که شامل ۵۱۰ اثر بود.

«محمد ترکاشوند» دبیر چهارمین همایش ملی پیشگیری از اختلال مصرف مواد مخدر و روان گردانها نیز در این نشست خبری با اشاره به برگزاری نشست‌هایی با دانش آموزان، معلمان و مشاوران آموزش و پرورش، والدین دانش آموزان در مورد علل روی آوردن به مواد مخدر و پیشنهادات انها برای رفع این معضل اجتماعی اشاره و اضافه کرد: در همین راستا برگزاری نشستهای ترویجی برای کارگران معادن، کارکنان دانشگاهی، اساتید و دانشجویان و مخاطبان مختلف در سطح ملی قبل از همایش برنامه ریزی و برگزار شد.

وی افزود: در مجموع ۱۱ جلسه در پیش نشست‌های همایش از ابتدای زمستان پارسال تا امسال برگزار شد که جمع بندی آنها در قالب پیشنهاداتی به سیاست گذارن این بخش در همایش ارائه خواهد شد.

ترکاشوند به شکاف بین دانش قدیم ما با تجارب جدید در حوزه مواد مخدر اشاره کرد و گفت: متاسفانه در بسیاری از موارد معلمان نمی توانند پاسخگوی دانش اموزان در این حوزه باشند لذا تلاش داریم در جهت توانمندی معلمان از طریق دانشگاه و در قالب فرصتهای علمی اساتید اقدام کنیم.

«عباس تیموری» دبیر اجرایی این دوره از همایش نیز به رویکردهای دانشگاه در رابطه با پیشگیری از مصرف مواد مخدر و روانگردانها شامل رویکرد پرورش عاطفی، رویکرد ‌افزایش توانمندهای اجتماعی، رویکرد جایگزین و رویکرد آگاهی‌بخشی اشاره و عنوان کرد: در همین راستا برنامه‌ریزی‌هایی با محوریت این رویکردها تعریف و در طول سال برای دانشجویان برگزار می‌شود.

وی با بیان این که چهارمین همایش ملی پیشگیری از اختلال مصرف مواد مخدر و روان گردانها نیز در راستای رویکرد آگاهی بخشی انجام می‌شود، گفت: محورهای این دوره از همایش در دو بخش عمومی و ویژه تعریف شد که در مجموع ۱۰۲ نفر ثبت نام و ۵۲ نفر مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شد.

وی افزود: از مجموع آثار ارسالی به همایش، تعداد ۳۲ مقاله در محورهای عمومی و ۱۳ مقاله در محورهای تخصصی بود که این آثار از ۳۰ استان کشور ردیافت شده است.

تیموری با بیان این که ۴۴ درصد از ارائه کنندگان مقالات خانم و ۵۶ درصد آقایان بودند، گفت: در نهایت ۳۶ مقاله در این همایش پذیرفته شده که در قالب کتابچه همایش چاپ خواهد شد و از این میان نیز هشت مقاله به عنوان برتر در روز همایش ارائه خواهند شد.

بخش نظردهی بسته شده است..